Inomgårdsmaskiner

Självservice av Husqvarna traktor LR 120

47 inlägg 22390 visningar 7 följer Svara, dela mm...  

Re: Självservice av Husqvarna traktor LR 120

Avslutat-02  
1587310688_screenshot_20200419-173735.png

På bilden så ser du startrelät..
Kolla så att du verkligen hör klicket från detta...annars går ingen ström vidare ut till startmotorn...

Börjar där vid den röda pluskabeln och sedan har du 2 kablar som går till tändningslåset och olika givare...

Skogma

tallen100  
#638818Högst troligt att det är fel på tändningslåset, det är vanligt att det ger sej.

Följ strömkabeln från batteriet och framåt så hittar du ett startrelä som det sitter två muttrar på i varsin ände där kablarna är anslutna, där kan du starta motorn genom att kortsluta med tex bakändan av en skiftnyckel mellan muttrarna, efter att du vridit på tändningen. Startar den då så har du fel vid tändningslåset...

Användarvisningsbild

MetaMicke  
#641298Bra tips och tydligt - idag är jag tillbaka på landet så ska testa detta

TS
Användarvisningsbild

MetaMicke  
Hema skrev:Testa att koppla ett batteri direkt på startmotorn. Om den snurrar, kolla kablaget o jordning, samt solenoiden. Om inte, då är det startmotorn.

Startmotorn funkar när jag gör så med startkablar. Bytt solenoiden och tändningslås men funkar ändå inte så kablage och jordning måste va grejen. Någon idé hur jag åtgärdar jordningen om det nu är den? (lost..)

TS
Användarvisningsbild

MetaMicke  
tallen100 skrev:Högst troligt att det är fel på tändningslåset, det är vanligt att det ger sej.

Följ strömkabeln från batteriet och framåt så hittar du ett startrelä som det sitter två muttrar på i varsin ände där kablarna är anslutna, där kan du starta motorn genom att kortsluta med tex bakändan av en skiftnyckel mellan muttrarna, efter att du vridit på tändningen. Startar den då så har du fel vid tändningslåset...

Efter många om och men har jag nu bytt tändningslåset och startsolenoiden. Startmotorn går igång när jag tar startkabel direkt mot den från batteriet men inte på annat sätt. Har testat att använda skiftnyckel mot startsolenoiden men då händer ingenting. Kan det betyda att det är något mellan tändnyckeln och startsolenoiden? Byta kabalarna. Det klickar inte ens till när jag vrider tändnyckeln.

TS

Avslutat-02  
#647452Jorden (minus kabel) sitter fast i chassit någonstans vid batteriet..
Brukar vara svart kabel..

Avslutat-02  
MetaMicke skrev:
tallen100 skrev:Högst troligt att det är fel på tändningslåset, det är vanligt att det ger sej.

Efter många om och men har jag nu bytt tändningslåset och startsolenoiden. Startmotorn går igång när jag tar startkabel direkt mot den från batteriet men inte på annat sätt. Har testat att använda skiftnyckel mot startsolenoiden men då händer ingenting. Kan det betyda att det är något mellan tändnyckeln och startsolenoiden? Byta kabalarna. Det klickar inte ens till när jag vrider tändnyckeln.

Om du lägger ström direkt på startmotorn så fungerar det? Men inte annars?

Användarvisningsbild

MetaMicke  
#647454Yes precis så. puh!

TS
Användarvisningsbild

MetaMicke  
vinterrojarn skrev:Jorden (minus kabel) sitter fast i chassit någonstans vid batteriet..
Brukar vara svart kabel..

aah, tack då vet jag vilken det är!

TS

Avslutat-02  
#647458Hmm det går att bygla sig förbi ett tändningslås men det är inte att rekommendera...

Möjligt att du hittar ett billigt på typ Biltema..
Är väl 3 kablar som går dit...

Jag skulle lägga ström på startrelät för att höra klicket...

Användarvisningsbild

MetaMicke  
#647463Bra koll du har!

Testar att lägga ström på startrelät - tack!

TS

Avslutat-02  
#647465Tack för det...jag har bara skruvat och sålt dessa i 15 år...😂😂
Så något borde jag ha lärt mig..

Såg att jag inte lagt till en skiss.
$matches[2]

HUSI1998_AAaa_I9800007_.pdf

Visste inte årsmodell så...det blev två...

Användarvisningsbild

MetaMicke  
#647467Stort tack verkligen! Har inte lcyakts hitta dessa när jag googlat runt!

TS

Avslutat-02  
#647469Varsågod.

Användarvisningsbild

MetaMicke  
vinterrojarn skrev:Tack för det...jag har bara skruvat och sålt dessa i 15 år...😂😂
Så något borde jag ha lärt mig..

Såg att jag inte lagt till en skiss.
$matches[2]

$matches[2]

Visste inte årsmodell så...det blev två...

Jag tror årsmodeller är - 98 så den har ju ett par år på nacken.

En sak som slår mig när jag kollat in de bilagor jag fick. Till startsolonoiden fick jag en svart lite kabel som jag inte ser riktigt var den ska hamna. På en av elritningarna ser det ut som att den kanske ska vara kopplad till startsolonoiden men just där det nu sitter pluskabel mellan startsolonoiden till startmotorn.

Vilse.. Men kanske ändå nära en lösning om jag bara förstår om och i så fall var den svarta kabeln ska sättas. Bifogar bilder.

TS
Annons:
Stihl
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).