Föryngring

Nästan hälften av planterade plantor borta efter röjningen.

38 inlägg 13147 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Nästan hälften av planterade plantor borta efter röjning

halvproffs  
#638068 Inte lätt det här med återbeskogning.
Har ett planterat hygge där jag jobbat enormt mycket mot allehanda motigheter.
Började med krig mot kaprifol som spred sig som en löpeld. Har ryckt upp tusentals och besprutat säkert tusen st som jag inte orkade dra upp. Starka rötter.

Vid planteringen drog korp upp plantor som jag nyligen satt. Tog korpen på bar gärning efter att ha varit hemma och ätit.

Sen var många plantor buskliknande men jag trodde de skulle fixa till det själv. Icke än dock.
Trots 5 skjutna och tre ihjälkörda rådjur finns det runt 12 st rådjur i närområdet som äter och fejar på plantorna. Hygget är på 2,2 ha och planterat med 5000 plant.

Trots markberedning så har jag fått väldigt lite självföryngring där.
Däremot har det kommit dit olvon som jag aldrig haft tidigare.

Som lök på laxen är detta område fullkomligen älskat av älgen. Vi kallar det för skafferiet.

Lägger in en dålig bild på den stora tillväxten på rönn. Har brunnsröjt kring planten i förhoppning att dom överlever.

Arevo
Avatar Fallback

Re: Nästan hälften av planterade plantor borta efter röjning

isteskog  
#638084 Såna där "tråkhyggen" har man haft själv. Men går det ett antal år så brukar det rätta till sig. Men man får jobba på dom hela tiden för att det ska bli nöjaktigt! 👍

Avatar Fallback

Re: Nästan hälften av planterade plantor borta efter röjning

niotre  
#638090 Det lät smart det där med att spraymåla. Det borde ju gå ganska fort samtidigt som det verkligen markerar var man har gjort insatsen. Återkoppla gärna om med resultat.

Användarvisningsbild

Re: Nästan hälften av planterade plantor borta efter röjning

halvproffs  
#638120 Ska rapportera senare i höst hur det har fungerat. Har sprejat ca 10% av tallplanten som är stora och fina och jag har likadana omålade som referensplantor.

Avatar Fallback

Re: Nästan hälften av planterade plantor borta efter röjning

Hanatorp  
#638288 Konstigt med så stora skillnader, särskilt mellan mig och Mangan som ju har rågång ihop. Där borde det ju det vara ungefär lika, men vädret kan ju varierat och jag kan ju haft tur med vädret.
Mina största planteringar skedde också innan permitrinet förbjöds. Kanske det var bättre mot snytbaggar.
Jag planterar aldrig så många plantor som rekommenderas utan håller mig till absolut max 1800 plantor per hektar. De avgångar jag haft har legat på max 100 totalt för alla plantor jag satt genom åren. Dessutom kanske lika många som jag dömt ut då de sett dåliga ut och kastat dessa.

Avatar Fallback

Re: Nästan hälften av planterade plantor borta efter röjning

Elmhult  
#638290 Inga jägare på marken? Rådjur är ju territoriella och det kan räcka med att skjuta bort ett rådjur så slipper du dom på ett tag. Gjorde själv det. Dock får du ju vänta tills dom är lovliga. Skyddsjakt på rådjur går nog knappast få igenom. Alternativt erbjud dom något godare att äta.

Användarvisningsbild

Re: Nästan hälften av planterade plantor borta efter röjning

halvproffs  
#638373
Elmhult skrev:Inga jägare på marken? Rådjur är ju territoriella och det kan räcka med att skjuta bort ett rådjur så slipper du dom på ett tag. Gjorde själv det. Dock får du ju vänta tills dom är lovliga. Skyddsjakt på rådjur går nog knappast få igenom. Alternativt erbjud dom något godare att äta.


Nja, jag har haft som mest 12 rådjur på åkrarna 200m från mitt planterade hygge som är planterat 2017. Nu är det 5 skjurna och minst 3 trafikdödade och det är fortfarande minst 12 rådjur där.
Det bara fylls på hela tiden.

Användarvisningsbild

Re: Nästan hälften av planterade plantor borta efter röjning

halvproffs  
#638378 Nu är planten i jord i mitt hygge som jag planterade 2018 strax före den enorma värmen som kom.
2019 kollade jag föryngringen och hittade bara några plantor som överlevt den extremvarma sommaren.
Nu när jag satt plant som jag tagit i vägkanter hittar jag massor av plant som är avbitna av förmodligen rådjur men lever. Några ligger som döda skelett på marken, uppdragna och bara lite naggade på toppen.
Det var alltså inte rekordvärmens fel som det verkar.
Kommer nu att med kirugisk precision göra utvärderingar av förädlad plant repektive oförädlad vägkantsplant 😉 .
Forskning av högsta kvalite!😎

Avatar Fallback

Re: Nästan hälften av planterade plantor borta efter röjning

isteskog  
#638379 De forskningsresultaten ser vi fram emot!! 🙂

Avatar Fallback

Re: Nästan hälften av planterade plantor borta efter röjning

Palakangas  
#638380
isteskog skrev:De forskningsresultaten ser vi fram emot!! 🙂

Vi åker ner och gör en analys när de första forskningsresulten kommer. Det blir en fin dag känner jag på mig.

Avatar Fallback

Re: Nästan hälften av planterade plantor borta efter röjning

isteskog  
#638381 Forskningen ifjol om uttag av överståndare tall i granföryngring var ju suverän! Vi kanske får döpa om "proffset" till Professorn ..... 😉

Avatar Fallback

Re: Nästan hälften av planterade plantor borta efter röjning

Elmhult  
#638389
halvproffs skrev:
Elmhult skrev:Inga jägare på marken? Rådjur är ju territoriella och det kan räcka med att skjuta bort ett rådjur så slipper du dom på ett tag. Gjorde själv det. Dock får du ju vänta tills dom är lovliga. Skyddsjakt på rådjur går nog knappast få igenom. Alternativt erbjud dom något godare att äta.


Nja, jag har haft som mest 12 rådjur på åkrarna 200m från mitt planterade hygge som är planterat 2017. Nu är det 5 skjurna och minst 3 trafikdödade och det är fortfarande minst 12 rådjur där.
Det bara fylls på hela tiden.


Haha, nu blev man avundsjuk. Får ta o plantera lite värdefulla plantor till augusti! :lol:

Användarvisningsbild

Re: Nästan hälften av planterade plantor borta efter röjning

halvproffs  
#638415 Sätt tallplant med vitaliserad jordklump så dräller det av rådjur där! Supermums tycker rådjuren.

Användarvisningsbild

Re: Nästan hälften av planterade plantor borta efter röjning

halvproffs  
#638436 Hoppas det kommer att fungera😊

Avatar Fallback

Re: Nästan hälften av planterade plantor borta efter röjning

isteskog  
#638440
halvproffs skrev:Hoppas det kommer att fungera😊

Vägrenplantan såg då väldigt fin ut! :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).