Avverkning (slutavverkning)

Angrepp av granbarkborre - när ramlar barken av?

31 inlägg 9888 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Granbarkborre

fendt311  
#603629 Tack för svaret Lars. Ja man lär sig något nytt varje dag. :-bd

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Granbarkborre

hultet  
#622674 Jag fällde ett par barkborregranar i dag och kollade under och i barken på många ställen men det fanns inga barkborrar. Det var granar som sannolikt var sent angripna, vi avverkade merparten (2 ha) i september men missade några. De hade tre/fyra gröna grenvarv kvar i toppen. Någon mer som har gjort liknande koll.

Användarvisningsbild

Re: Granbarkborre

Sune__  
#622739 Fann 6-7 st samlade i en hög i hyggeskanten som blev efter barkborreavverkning i somras, lite grönmassa kvar.
Karvade lite och dessa var fulla i små larver så dom åker ner och ut till helgen. Västra Värmland.

Avatar Fallback

Re: Granbarkborre

hultet  
#622756
Sune__ skrev:Fann 6-7 st samlade i en hög i hyggeskanten som blev efter barkborreavverkning i somras, lite grönmassa kvar.
Karvade lite och dessa var fulla i små larver så dom åker ner och ut till helgen. Västra Värmland.
f

Larver? Nu mitt i vintern? Kan larverna övervintra?

Användarvisningsbild

Re: Granbarkborre

Sune__  
#622759 Ja små vita rackare, gjorde väl förvisso ingen djupare analys angående deras hälsotillstånd.
Vintern här iår lyser förövrigt, likt på dom flesta håll, med sin frånvaro. Nästan uteslutande plusgrader och ingen snö förutom några cm i slutet på november.

Användarvisningsbild

Re: Granbarkborre

värmSkog  
#637695 Någon som vet om barkborren ger sig på sitkagran? Hade 5 döda sitkagranar i en klunga inne i ett ca 30årigt bestånd och något småkryp har borrat i barken men det kan ju även skett efter att de har dött.

Användarvisningsbild

Re: Granbarkborre

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#637697 Har aldrig hört att granbarkborren ger sig på sikta gran men har hört att några av bastborrarna gör det. Främst större bastborre men den är 6-8 mm lång så den är mycket större en barkborren

Användarvisningsbild

Re: Granbarkborre

värmSkog  
#637700 Tack för svar.

Avatar Fallback

Re: Granbarkborre

Tralsmo  
#637704
Sune__ skrev:Fann 6-7 st samlade i en hög i hyggeskanten som blev efter barkborreavverkning i somras, lite grönmassa kvar.
Karvade lite och dessa var fulla i små larver så dom åker ner och ut till helgen. Västra Värmland.



Grabben tog ett par barkborre granar till ved i veckan som gått.
Dom var sen sent i höstas.
På rotstockarna där barken satt kvar så var det gott om vita små larver som var stendöda.
Hittade ett moderdjur som rörde lite på sej.

I övrigt hittade ja bara 10st missade borre granar sen i höstas.

Användarvisningsbild

Re: Granbarkborre

Sune__  
#637706 Kan väl tillägga att ja fann ytterligare ett lokalt angrepp förra veckan, 17 st i samlad trupp av grövre kaliber i kanten på ett grovt äldre bestånd.
Upptäckte till min förfäran att inte nog med att dessa huserade en massa larver, de var dessutom fullproppade med övervintrande baggar! Så dessa åkte ner och ut omgående.
Fåglarna hade gått rätt hårt åt dom längre upp i träden, nästintill barklöst bitvis, samt att fåglar/grävling eller vad det är har bökat runt vid stubbarna och förmodligen ätit upp många som övervintrar där. Tar jag då hand om resten så kanske det går vägen resonerade jag, det ska ju avverkas där men helst inte i det läget som råder nu.

Avatar Fallback

Re: Granbarkborre

Tuss  
#637814 "samt att fåglar/grävling eller vad det är har bökat runt vid stubbarna och förmodligen ätit upp många som övervintrar där." - samma hos mig, någon som vet vilket djur det är?

Användarvisningsbild

Re: Granbarkborre

generationsskifte  
#637957 Det kan inte vara vildsvin? Vi har likadant hos oss och det går ingen nöd på dessa i skogarna.

Avatar Fallback

Re: Granbarkborre

ÅsaNisse  
#638833 Då är det väl dags för säsongens första svärmning till veckan. +18,19 grader och lugnare vindar.

Användarvisningsbild

Re: Granbarkborre

ananders  
#638837 Var ute och tittade på mina vindfällen och kvarglömda bitar idag och än så länge inga spår efter barkborrar.
Spännande och se om det blir någon förändring till nästa helg.

Användarvisningsbild

Re: Granbarkborre

Rookien  
#649504 Skulle den där Hemlock-varianten kunna funka som skyddsbarriär i kanter av bestånd? Vi är hårt angripna av borrar men det är ofta i kanter som dom slår i.
Hemlocken borde väl duga till massaved sen iallafall. 😉

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).