Vedmaskiner, flishuggar

Bilder från er vedtillverkning

3073 inlägg 1025992 visningar 181 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

JensSkoog  
#637474Kan mycket väl fatta att man inte orkar bala med övergrovt
som man inte orkar lyfta på klyven eller skatbopinnar när
man ska arbeta upp stora mängder ved, men jag jobbar
efter principet att allt av trä blir ved. :-bd

Övergrova bitar kapar jag i 12-15 cm, slår sönder i bitar och
säckar. Turkar snabbt, och enkla att handtera och frun
gillar de i kaminen eftersom de är lätteldade. :wink:
Pinnarna kapar jag i ett eget kapstativ så kapar tar en hel
hög i gången och lägger i säck.
Men, det är så man kan göra när man bara hugger till sig själv
och en handfull kunder(som självklart får sin björk, ek eller bok).

I det sista har jag dock backat undan grov gran och annat full av
grovkvist. Då ringer jag en känning som hämtar allt jag inte vill ha.
Han är även tokigare än jag :mrgreen:

Avslutat-02  
#637477Motorsågen fixar det som är grovkvistigt för min del...annars yxar jag sönder klumparna och sedan ner i klyven.

Användarvisningsbild

Suneland  
vinterrojarn skrev:Motorsågen fixar det som är grovkvistigt för min del...annars yxar jag sönder klumparna och sedan ner i klyven.

https://skogsforum.se/download/file.php ... &mode=view

Minimering av spån :grin:

Användarvisningsbild

svampbob  
#637499Det är dåligt väder och jag skulle inte kapa ved men till sist blev det så tråkigt att vara inne så det blev ett par säckar.

Användarvisningsbild

Granstorp  
1586796808_45ee4f05-e084-456b-a241-41a9797964fe.jpeg
1586796808_d8072f40-e04e-4700-8a03-b4cb411a85a3.jpeg

En kund beställde 20m3 vilket gjorde att jag fick kalla in rejäla transportfordon!

Hema  
#637615Tänkte lite på senaste poden. Fredrik pratar om 30cm ved, men minst 90% av alla kaminer som jag såg i kamin-butikerna kan inte ta 30, nästan så 25 känns stort. Så min fråga till er som säljer ved, har ni märkt en ökad åtgång på ved under 30cm?

Användarvisningsbild

Vedproducent  
Hema skrev:Tänkte lite på senaste poden. Fredrik pratar om 30cm ved, men minst 90% av alla kaminer som jag såg i kamin-butikerna kan inte ta 30, nästan så 25 känns stort. Så min fråga till er som säljer ved, har ni märkt en ökad åtgång på ved under 30cm?

Nej har aldrig fått frågan om kortare ved än 30 cm. Då har jag ändå sålt några kubik...

Hema  
stegmaster skrev:Erre: Sådär ser det ju ut efter en halv dag om man inte har ordning. :wink:

Sista lasset med björk denna sesongen för våran del, ble en kort videosnutt då jag såg övervåkningskameran fångat upp mig. :smile:
Några bilder ochså.
Nu blir det "bara" kapa/klyva en dryg mnd. sen er det slut denna sesongen. :grin:

1585417355_terje_camera1_terje_20200328085659_20200328085725_426724066.jpg

1585417308_img_20200328_103242_1.jpg

1585417309_img_20200328_110926.jpg

1585417307_img_20200328_143325.jpg

Sista bilden, så ser det nästan ut som en pyramid i bakgrunden, något som du reflekterat på?

Det vill ju inte funka.. Blä.

Användarvisningsbild

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Vedproducent skrev:
Hema skrev:Tänkte lite på senaste poden. Fredrik pratar om 30cm ved, men minst 90% av alla kaminer som jag såg i kamin-butikerna kan inte ta 30, nästan så 25 känns stort. Så min fråga till er som säljer ved, har ni märkt en ökad åtgång på ved under 30cm?

Nej har aldrig fått frågan om kortare ved än 30 cm. Då har jag ändå sålt några kubik...

Det har varigt några kubik hit o dit med 25 cm. Inga mängder. :smile:

Men nu var det en som ska 15 m3 :shock:

Användarvisningsbild

JensSkoog  

Det stämmer det att många moderna, designkaminer har mycket trånga rum
för ved, så jag har några äldre fruntimmerskunder som gärna vill ha ved
som är finklyvd och max 25 cm. Hopplöst att få grova klabbar till att
brinne i de där pysselkaminerna.
Vad gör man inte för sina kunder, om man har tid och vilja till det :wink:

Användarvisningsbild

stegmaster  
Hema skrev: Så min fråga till er som säljer ved, har ni märkt en ökad åtgång på ved under 30cm?

Ja några fler kunder har det blitt under dom senaste åren, dock inte jättemange.
Det vi hör er at 30cm funkar om dom er precis 30cm eller kortare, men ofta kan ju lite krokigt virke bli typ 31-32cm och då går det inte, så derav fråger flere om vi kan göra 25cm.
25cm er inte så illa å köra igjenom vedmaskinen men 20cm er rett tråkit.
Sen tar vi 100kr mer pr.m3 för 25cm ved och 200kr ekstra for 20cm.

Hema skrev:Sista bilden, så ser det nästan ut som en pyramid i bakgrunden, något som du reflekterat på?

Det vill ju inte funka.. Blä.

:lol: :lol: :lol:
Nä, det har jag faktisk inte tänkt på, men ser ju viss likhet när du säger det. :-bd
Mitt upp på den åsen ska den nya Europavägen som snart ska byggas, ligga. (Dom ska sprenga av toppen av "pyramiden" , så det blir en plan yta)
Och den har even en annan sak gemensamt med pyramider, för att det finns en vikinggräv, med kanskje en Kung som ligger där, så där får jag inte närma mig med metalldetektoren even om det vore roligt att testa. :d
Nåja, det er säkert ingen kung, men det er en fredat vikinggrav som finns bara 100m från åsen på bilden. :smile:
Dom ska köra över med georader innan dom drar igång nåt arbete med E-vägen, så kanske får vi veta nåt mer om detta då.

Användarvisningsbild

halvproffs  
Vedproducent skrev:

Min Jötulkamin kan ta upp till 65cm lång ved. Dom som köper kaminer för max 30 cm ved är nog oerfarna eller vill bara ha för myseldning.

Dock har jag levererat 20-25 cm ved till några av andra skäl. Gamla kökspannor med vattenmantel tar bara kort ved.
Inget kul jobb med så korta bitar som ofta lägger sig fel i klyvrännan.

adahlm  
#637677Får ibland förfrågningar om 25cm ved, men alltid är mitt lager slutsålt..
Bara problem med 25cm tillverkningen, Dubbel tidsåtgång vi kap/klyv, Större råvaruåtgång /löskubik än vid 33cm.
Borde vara 1,33 x pris på denna längd men det vill inte kunderna förstå.

Användarvisningsbild

svampbob  
#637686Dom som efterfrågar de extremt korta ved längderna tycker jag kan kapa sin ved själv.

Jag kan tänka mig att sälja halvmeters ved så får dom göra det sista kapet på egen hand.

Hema  
halvproffs skrev:
Vedproducent skrev:

Min Jötulkamin kan ta upp till 65cm lång ved. Dom som köper kaminer för max 30 cm ved är nog oerfarna eller vill bara ha för myseldning.

Dock har jag levererat 20-25 cm ved till några av andra skäl. Gamla kökspannor med vattenmantel tar bara kort ved.
Inget kul jobb med så korta bitar som ofta lägger sig fel i klyvrännan.

Majoriteten av dagens kaminer är för kortare ved än 30cm, iaf i de butiker och mässor som jag varit på. Något jag själv inte gillar. Bara tanken på att stapla kortare ved..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).