Föryngring

Nästan hälften av planterade plantor borta efter röjningen.

38 inlägg 13123 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Nästan hälften av planterade plantor borta efter röjningen.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#636584 Intressanta artiklar i gratistidningen Vision. Var fjärde planta är borta tre år efter planteringen. Efter röjning är bara 60% av plantorna kvar. Bekräftar vad man länge haft på känn. Utan självföryngring så skulle det inte vara mycket bevänt med våra skogar. Oavsett hur mycket bolagen slår sig för bröstet om sina förädlade plantor och fantastiska föryngringsarbete. Torbjörn kan säkert länka artiklarna.



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Nästan hälften av planterade plantor borta efter röjning

Mellberg  
#636587 Verkar vara en vinklad artikel :d Man påstår att 75 % av plantorna finns kvar efter 3 år. Efter röjning finns 60 % av plantorna kvar.

Om det sattes 2000 plantor /ha finns alltså hela 1200 förädlade träd kvar ha. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Nästan hälften av planterade plantor borta efter röjning

alias  
#636589 Skulle tro att man i så fall sätter för små plantor och/eller utebliven/bristfällig snytbaggebehandling.

Markberedning + snytbaggebehandlade barrot/P+1 i storlek 25-50 eller 30-60 så får man inte dessa nedslående resultat i normalfallet.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Nästan hälften av planterade plantor borta efter röjning

jannee  
#636596 Planterar du en snytbaggebehandlad pluggplanta RIKTIGT klarar den sig med 99 % säkerhet - oberoende kommande väderlek.
Den bör helst stått i en balja med vatten någon timme innan plantering.
Den slår täckrot men inte minst barroten med hästlängder när det gäller överlevnad - egen erfarenhet.
MEN sätter du/ni 3 000 plant/ha är det väl nästan rätt och riktigt att bara hälften är kvar efter röjningarna. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Nästan hälften av planterade plantor borta efter röjning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#636607 Om siffrorna stämmer, planteras det alldeles för tätt.

Användarvisningsbild

Re: Nästan hälften av planterade plantor borta efter röjning

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#636609 Granen tål ju att stå tätt för kvalitetsdaning. Så problemet är kanske att granen röjs och gallras för hårt?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Nästan hälften av planterade plantor borta efter röjning

Tralsmo  
#636621 Vill nog påstå att i mina planteringar ( där ja markberett, som alltid där man får) så överlever 99%.
Att det sen diffar efter röjning är nåt helt annat.

Min uppfattning är att det planteras alldeles för tätt.
Har sett 3,4,tillåmed 5000 plantor per ha. Förstår inte vitsen me de.

Avatar Fallback

Re: Nästan hälften av planterade plantor borta efter röjning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#636622 Min tanke är att det är slarv i alla led. Bolagen satsar stort på att på att få fram bra plantor. När de sen ska ut på hygget så är det bara grönt upp och svart ned till lägsta möjliga kostnad. Samma med röjningen. Ska ackordet gå ihop så är det bara att rusa på och är en huvudstam i vägen så går det fortare att kapa ner än att gå runt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nästan hälften av planterade plantor borta efter röjning

Hanatorp  
#636837 Min erfarenhet är att det är någon enstaka procent av granplantorna som avgår.

Avatar Fallback

Re: Nästan hälften av planterade plantor borta efter röjning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#636843 Så är det för oss som köper plantorna för surt förvärvade slantar och har målsättning att få skog på hygget och inte nödvändigtvis att bli kvitt plantorna så fort det går. Men artikeln gällde en stor undersökning på 100 olika hyggen om jag minns rätt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nästan hälften av planterade plantor borta efter röjning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#636844 2018 dog ca 30%, i fjol dog ca 5-10% (än så änge). Stora barrot resp plugplus, ej markberett.

Användarvisningsbild

Re: Nästan hälften av planterade plantor borta efter röjning

Ängagärdet  
#636930 Jag både planterar själv, och köper plantering när tiden tryter.
På de egenplanterade ytorna överlever mer än 95% så där räcket med 1500/ha. På köpta planteringar överlever mindre än 80% så där går det åt minst 2000/ha.
Undantaget är maskinplanterat där överlevnaden är så gott som 100%.

Avatar Fallback

Re: Nästan hälften av planterade plantor borta efter röjning

80-90  
#636948 Har några planteringar som jag gjorde 95-00 där är det 100% sen det som e plantat efter 00 e sämre men inte pga plantmatrialet men hjort å rådjur e för jävliga till å sänka antallet överlevare .

Avatar Fallback

Re: Nästan hälften av planterade plantor borta efter röjning

niotre  
#638016 Min erfarenhet är att rådjuren gillar täckrotsplantor och betar ner dom till små minibuskar. Dock tycker jag att de oftast överlever. Brukar snygga till dom med sekatör i den mån det går för att undvika dubbeltopp.

Användarvisningsbild

Re: Nästan hälften av planterade plantor borta efter röjning

halvproffs  
#638065
niotre skrev:Min erfarenhet är att rådjuren gillar täckrotsplantor och betar ner dom till små minibuskar. Dock tycker jag att de oftast överlever. Brukar snygga till dom med sekatör i den mån det går för att undvika dubbeltopp.


Tyvärr verkar rådjuren älska täckrotsplantor.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).