Motorsåg och handhållet

Kolv och cylinder till Jonsered 2153

23 inlägg 4792 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kolv och cylinder till Jonsered 2153

kungsis  
#636433 En kompis har en Jonsered 2153 som har dålig komp (ser inget vidare ut i cylindern), så han skulle behöva en kolv och cylinder. Har lovat honom att leta, men bara hittat svindyra, dvs 1000kr-2500kr. Såg att det fanns komplett set till 2152 för 1000kr, men inte hittat till 2153. Någon som har tips på vart man kan hitta=

Mvh
Kungsis



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Kolv och cylinder till Jonsered 2153

Avslutat-02  
#636437 Beroende på om ni vill ha original eller kina kopia.?

Men skogsverktyg brukar ha bra priser på kina delar.
Titta då på delar till hva 346 xp/xpg NE
New edition..
Det är samma delar.


Annars så finns det säkert någon snäll återförsäljare som hjälper er med priser.

Jag lägger hit en skiss..

Skulle det skita sig fullständigt, så skicka ett pm så ska jag hjälpa till...

Avatar Fallback

Re: Kolv och cylinder till Jonsered 2153

kungsis  
#636444 Tack :smile: . Ok, det kanske förklarar prisskillnaden, dvs kina 1000kr och org, 3500kr.

Mvh
Kungsis

   TS
Avatar Fallback

Re: Kolv och cylinder till Jonsered 2153

Avslutat-02  
#636448 Det är inget större fel på kina delar men personligen så kör jag enbart original delar i sågarna...

Är cylindern utom räddning?
Så att det inte går att hona den?
Då behövs bara cylinderfotspackning och kolv... betydligt billigare., :-bd

Avatar Fallback

Re: Kolv och cylinder till Jonsered 2153

kungsis  
#636861 Vi hittade billiga grejer till 346 hos skogsverktyg. Skickade en fråga om det skulle funka till 2153. Får se vad de svarar. Annars är väl alternativet att hona + ny kolvring. Förövrigt tog vi kom-prov i dag = ca6.5 :cry: . Han har den oftast till att kapa grovt på vedbacken. Gissar att det är orsaken. Sedan ska jag passa på att fråga hur ni gör för att montera bort förgasaren. Hade tidigare själv samma såg och höll på att bli inspärrad på klinik (slutade med att jag sålde den). Samma sak nu, fast det gick skapligt iom att vi att vi tog bort allt inkl cylinder. Om någon har lust skulle jag gärna vilja ha en väldigt utförlig beskrivning tack, t.ex vilken skruv/pilledutt man börjar med.

Mvh
Kungsis

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kolv och cylinder till Jonsered 2153

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#636871 Var i landet är du?

Avatar Fallback

Re: Kolv och cylinder till Jonsered 2153

Avslutat-02  
#636876 Förgasaren sitter med två skruvar placerade på var sida om förgasaren.

Börja med att ta bort gasarmen.

Håll full gas, sedan tar du en mejsel och flyttar på fjädern som ligger över armen emot gasarmen på förgasaren.

Sedan tar du och lyfter bort armen från förgasaren,och drar ur armen ur gashandtaget på sågen.

Sedan lossar du skruvarna och drar dem bakåt.. nu lossar du på gummifästena medans du lyfter på förgasaren.
Efter detta är förgasaren loss ..nu kan du byta slangar eller andra delar medans förgasaren hänger kvar...

Är det så man inte förstår så säg till så ska jag ta bilder på detta...

Avatar Fallback

Re: Kolv och cylinder till Jonsered 2153

Avslutat-02  
#636878 https://www.skogsverktyg.se/reservdelar ... hparam=346

Denna är det du ska ha isåfall.
44.3 mm kolv.

Avatar Fallback

Re: Kolv och cylinder till Jonsered 2153

kungsis  
#637067
Mange skrev:Var i landet är du?


Nästan Närke :mrgreen: Dvs norra delen av Östergötland. Närkingar är mycket roligare än folk i Östergötland, så jag föredrar att se mig som nästan Närking.

Mvh
Kungsis

   TS
Avatar Fallback

Re: Kolv och cylinder till Jonsered 2153

kungsis  
#637069
vinterrojarn skrev:Förgasaren sitter med två skruvar placerade på var sida om förgasaren.

Börja med att ta bort gasarmen.

Håll full gas, sedan tar du en mejsel och flyttar på fjädern som ligger över armen emot gasarmen på förgasaren.

Sedan tar du och lyfter bort armen från förgasaren,och drar ur armen ur gashandtaget på sågen.

Sedan lossar du skruvarna och drar dem bakåt.. nu lossar du på gummifästena medans du lyfter på förgasaren.
Efter detta är förgasaren loss ..nu kan du byta slangar eller andra delar medans förgasaren hänger kvar...

Är det så man inte förstår så säg till så ska jag ta bilder på detta...


Ett riktigt stort tack :smile:

Mvh
Kungsis

   TS
Avatar Fallback

Re: Kolv och cylinder till Jonsered 2153

Avslutat-02  
#637071 Varsågod.
Säg till om jag kan hjälpa till med annat.

Avatar Fallback

Re: Kolv och cylinder till Jonsered 2153

kungsis  
#638510 Nu har kompisen fått delarna :smile: Blev denna sats https://www.skogsverktyg.se/reservdelar ... param=2152. Helt klart listad som den ska vara till 2152, men eftersom det var den de sa att han skulle ha, så blev det den han köpte :???: . Har bara än så länge kollat på det och allt ser bra ut. Kolven skiljer i diameter mot original (ca. 0.7mm större), fast det är väl iof strunt samma bara det funkar.
Återkommer efter ihopmontering och start.

Mvh
Kungsis

   TS
Avatar Fallback

Re: Kolv och cylinder till Jonsered 2153

kungsis  
#640553 Nu är det monterat och provkört. Inga problem med montering (tack igen vinterröjarn) och den startade utan problem och vi lät den gå på tomgång och gjorde några lätta varvningar. Allt verkar funka :smile:

Mvh
Kungsis

   TS
Avatar Fallback

Re: Kolv och cylinder till Jonsered 2153

Avslutat-02  
#640557 :ymparty: :ymparty:

Avatar Fallback

Re: Kolv och cylinder till Jonsered 2153

Gäddviken  
#723803 Går sågen bra med cylinderhatten från Skogsverktyg? Någon mer på foromet som kör med detta? Är det ett bra alternativ till en 346 NE som går fantastiskt bra?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).