Motorsåg och handhållet

Stihl MS 192

38 inlägg 16682 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stihl MS 192

lars11  
#170802 Kan man inte bara dra ett tjockt streck med en penna från ena sidan till den andra, typ på allt det vita? Då kan man ju bestämma själv om man vill ha vinkelrätt eller ej. Eller funkar inte sånt?

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Stihl MS 192

foton  
#170820 När man fäller skall man konsentrera sej på vad man sysslar med, och inte kolla på streckar varken här eller där.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 192

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#170928
foton skrev:När man fäller skall man konsentrera sej på vad man sysslar med, och inte kolla på streckar varken här eller där.


Om man sysslar med fällning bör man så klart koncentrera sig på det. Det innebär bl.a. att få trädet att falla precis där man tänkt sig och då behöver man sikta. Då kan ett streck på sågen vara till god hjälp att koncentrera sig på.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 192

bmbamse  
#170991 Jag har börjat sikta efter "fötterna" på kastskyddet... Funkar bra för mig.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 192

haggex  
#507588 Hej är det riktigt material i vevhuset på stihl 192 eller är det gjort av plast

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 192

JörgenO  
#635867 Jag har fått ärva min pappas 192c.
Jag provade den för första gången igår när jag visade mitt äppelträd vilket håll som är OK/inte OK att växa åt.

Kedjan är nog inte vässad på länge så jag filade den med min 3/8-fil. Gjorde jag rätt (jag har inte fler träd att gå loss på just nu så jag kan inte kolla.) Behövs det nån speciell utrustning, jag har förstått att den där lilla tunna kedjan bara finns på dessa små motorsågar.

Annars var den rolig att såga med o känns som den bara väger hälften mot min 4445a.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 192

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#635895 Med 3/8 fil menar du då 4,0mm?

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 192

JörgenO  
#635903
Mange skrev:Med 3/8 fil menar du då 4,0mm?


Ja det stämmer, har en 4,0mm fil som jag använder till min elsåg som också har 3/8 (hobby)-länkar.
Den kedjan är ju tjockare. Kedjan på Stihlen kändes väldigt tunn men man kunde se material försvinna för varje omtag med filningen (jag har en sån där förstoringsglaslampa som jag tror du rekommenderat i en annan tråd)

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 192

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#635907 Du har väl rn sån där 1,1 kedja som är rädd för fil o arbete.
Det går o rätta till när du kört slut på kedjan, då köper du 1,3 svärd och Oregon 91VXL. Den kedjan gillar din 192 om man inte är hård på ryttarna.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 192

JörgenO  
#635910 Tack för tipset.
Jo, kedjan är en sån där "Picokedja" som är lite tunnare. Jag sluter mig till att man kan fila den på samma sätt som 1,3mm kedjor med samma delning

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 192

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#635911 Jo, den såldes oftast med 1,1mm drivlänk. Inte mycket till kedja, mest barta vikt tunnplåt.
Titta på svärdet så ser du kanske lite nummer o grejer, där står ofta delning, drivlänkstjocklek och antal.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 192

totte  
#635927 Det är rätt enkelt, så länge den skär vettigt och gör spånor och inte träpulver så kan du utgå ifrån att du filat OK. Och som sagt byt sen till det Mange rekommenderar.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 192

bmbamse  
#635928 Jag kör faktiskt fortfarande på originalsvärdet och 1,1 mm kedja. Den har inte hunnit gå så hemskt mycket på dessa 8 år (!!!), fantastiskt vad tiden går...
Har faktiskt tänkt att när sista kedjan är slut så blir det ett 1,3mm svärd på den nästa gång. Och efter ditt inlägg här ovan, @Mange, så känns det ännu mer som en bra idé.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 192

JensSkoog  
#636008 Känns faktiskt som en annorlunda såg när du får på 1,3mm på
den. Jag gick över till det tidigt och har inte ångrat alls :grin:

Men man får låta bli att ta ner kubiksgranar och dryga ekar
med den sån som hyggesgranne gör :wink:

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 192

sampo  
#636011 Behöver man alltså inte byta drivhjul?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).