Arbetskläder för skogen

Trasiga huggarbyxor

9 inlägg 9148 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Trasiga huggarbyxor

Solo  
#479593 Har fått en riktig reva i mina Husqvarna-byxor. Hur gör ni andra för att laga revan? Limma eller sy?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Trasiga huggarbyxor

Vardon  
#479605 Jag brukar sätta klisterduk när jag lagar, typ spinnacker tejp. Har en skoteroverall som jag lappat så och funkar över förväntan. Bara klippa ut och klistra dig. Visst man kan få göra om det ibland men det liksom går så fort att det är värt det. Man kan till och med ha färdiga lappar med sig.

Annars hade jag nog prövat den här tjepen:

https://siga-sverige.se/siga/wigluv-60/

Har tejpat segel med den som hållit i flera år, var bara nu när skadorna blev för stora på seglet vi fick gå tillbaka till klisterduk. Få inte för mycket av den på fingrarna.

Annars föredrar jag att sy, men kan vara jobbigt att få in byxorna i maskinen när man är kass på att sy (så man inte vill sprätta hela sömmar)

Användarvisningsbild

Re: Trasiga huggarbyxor

Göt  
#479607 I den mån jag har lagat har jag sytt för hand, man får ju vara försiktig så att sågskyddet inte sitter fast. :-b

Avatar Fallback

Re: Trasiga huggarbyxor

Ldsaren  
#479622 Ha en tidning eller nått i mellan innan man syr eller limmar

Avatar Fallback

Re: Trasiga huggarbyxor

Ent  
#552858 Jag brukar limma på en bit galon, skinn eller lämpligt tyg med Casco Liquisole gummiklister eller Biltemas motsvarighet. Småhack upp till några millimeter lagas med enbart en limklick.

Limmet fäster ju inte direkt som kontaktlim tex, utan man måste sätta en träkloss på båda sidorna och dra ihop med en skruvtving. Gärna i något fuktig miljö av nån anledning, det härdar visst bättre då.

Det har hållit väldigt bra trots slit och släp och många tvättar.

Aldrig prövat själv, men det finns ju en särskild sorts vävtejp som man lagar presenningar med, kanske tom heter 'presenningstejp'? Den fäster ju bra så det borde funka som snabblagning.

Användarvisningsbild

Re: Trasiga huggarbyxor

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#552972
Ent skrev:Jag brukar limma på en bit galon, skinn eller lämpligt tyg med Casco Liquisole gummiklister eller Biltemas motsvarighet. Småhack upp till några millimeter lagas med enbart en limklick.

Jag använder också Liquisole till diverse lagningar men nu verkar det som att Clas Ohlsson inte säljer produkten längre. Vet du var man kan köpa den ?

Avatar Fallback

Re: Trasiga huggarbyxor

Ent  
#552979
th skrev:

Jag använder också Liquisole till diverse lagningar men nu verkar det som att Clas Ohlsson inte säljer produkten längre. Vet du var man kan köpa den ?[/quote]

Snabb googling ger vid handen att det numera heter Casco Rubberfix, ev miljövänligare?

Hittade Biltemas betydligt billigare variant, https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/ ... 2000019046.

Användarvisningsbild

Re: Trasiga huggarbyxor

rejser  
#635507 Kör lite trådnekrofili.
Någon som vet hur försäkringsbolag tänker om man sågar sig i benet och man får en skada på en viktig muskel och dom ser att man limmat yttertyget på ett annat ställe?
Det är ju emot vad tillverkarna råder för att hålla säkerhetsklassningen och därav uppfyller inte byxan kraven längre.
Även med sågskyddet så hinner man väl in lite i benet, tänk om man kapar av en sena, då är man ju skadad för livet.

Har haft några andra skador med olika försäkringsbolag där dom verkligen letat upp små detaljer för att komma undan att betala...

Avatar Fallback

Re: Trasiga huggarbyxor

Avslutat-02  
#635515 Om byxorna är lagade på annat sätt än vad som är godkänt så blir det inga pengar från försäkringsbolaget...

Bättre att byta ut byxorna från början...ha de sämre på vedbacken...eller i röjskogen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar