Motorsåg och handhållet

Kulturell skillnad på fällskär?

18 inlägg 5938 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kulturell skillnad på fällskär?

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#634942 Gokväll!

En tanke som slagit mig vid flera tillfällen den senaste tiden när jag tittar på olika filmer med professionell trädfällning i olika länder är att i t.ex. Tyskland och Österrike verkar man lära ut att fällskäret alltid ska ligga högre än riktskäret. 10% av brösthöjdsdiametern är formeln för att beräkna hur stor skillnaden ska vara, ett träd med 30cm diameter ska alltså ha ett fällskär 3 cm högre än riktskäret.

I Sverige står det som bekant i den förekommande litteraturen på området att fällskär och riktskär som regel ska vara i samma höjd för att få säkrast möjliga bedömning av brytmånens tjocklek. Att det sedan finns tillfällen där man väljer att lägga fällskäret lägre eller högre på grund av någon särskild omständighet är ju också välkänt - men jag blir ändå fundersam på om det finns någon särskild anledning till att huvudregeln för fällskärets höjd varierar så. Eller är det bara för att ”så har det alltid varit”?

Finns här någon med erfarenhet av skogsarbete/trädfällning på kontinenten som kan sprida ljus i saken?

Eller är det bara jag som kan nörda ner mig i en sådan detaljfråga... :-b



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Kulturell skillnad på fällskär?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#634971 Inte bara du. Vår vän Russel @solskenslogger nördade också in på det där. :-)

Användarvisningsbild

Re: Kulturell skillnad på fällskär?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#634973 Det kan ha sina fördelar. Långa tunna böjliga gångjärn som Inte brister kan göra upparbetning betydligt roligare.
Sitter det fast i stubben o vilar på stödben så kan inte mycket hända.

Användarvisningsbild

Re: Kulturell skillnad på fällskär?

anersimyra  
#635000 Ett fällskär skulle enligt litteraturen läggas ca 2,5 cm över fällskäret när jag gick skogsskola på sjuttiotalet. Att lägga det högt kan dessutom vara nödvändigt i vissa situationer så som i höga täta bestånd där risken är överhängande att trädet kommer att skjuta bakåt med våldsam kraft om trädet under fallfasen träffar ett framförvarande träd, och detta är särskilt viktigt vintertid om marken är frusen.. :surp:

Användarvisningsbild

Re: Kulturell skillnad på fällskär?

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#635007
Skogsola skrev:Inte bara du. Vår vän Russel @solskenslogger nördade också in på det där. :-)

Skönt att man inte är ensam i galenskapen :mrgreen: Du vet möjligen inte vad han kom fram till? Har inte sett något inlägg om det trots sökning i forumet :geek:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kulturell skillnad på fällskär?

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#635009
Mange skrev:Det kan ha sina fördelar. Långa tunna böjliga gångjärn som Inte brister kan göra upparbetning betydligt roligare.
Sitter det fast i stubben o vilar på stödben så kan inte mycket hända.

Fast blir det verkligen så långt och böjligt? De exempel jag sett visar snarare brytmåner som är tjockare än vi gör dem i Sverige och med öppningsvinklar på riktskäret som sällan överstiger 45-50 grader. Snarare går väl brytmåner med användning av den tyska tekniken av tidigare än en normal svensk teknik i och med större vinkel på riktskäret och en brytmån som inte ska överstiga 3 cm eller 10% av bdh.

Förstår och instämmer helt i din tanke om säkrare upparbetning när trädet sitter kvar i stubben men tyskarna tycks se annorlunda på saken - för att inte tala om amerikaner med sitt humbolt-skär.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kulturell skillnad på fällskär?

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#635013
anersimyra skrev:Ett fällskär skulle enligt litteraturen läggas ca 2,5 cm över fällskäret när jag gick skogsskola på sjuttiotalet. Att lägga det högt kan dessutom vara nödvändigt i vissa situationer så som i höga täta bestånd där risken är överhängande att trädet kommer att skjuta bakåt med våldsam kraft om trädet under fallfasen träffar ett framförvarande träd, och detta är särskilt viktigt vintertid om marken är frusen.. :surp:

Instämmer helt och de fd yrkeshuggare jag känner som alla gick skogsskola på den tiden när filning av stocksåg och timmersvans fortfarande ingick i utbildningen har också berättat att man på den tiden gjorde riktskär med mycket liten vinkel och ett högre riktskär.

Min tanke var om man i Tyskland (och andra tyskspråkiga länder) hållit kvar vid den gamla tekniken pga tradition eller om de har någon mer rationell anledning än så. När det gäller tyskar brukar det ju ofta finnas en noga undersökt och komplicerad teknisk förklaring som kan presenteras in absurdum av herr professor doktor Siundså... :mrgreen:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kulturell skillnad på fällskär?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#635020 Jag vill påstå att det blir det. Inte helt lätt att få till det alltid men kan vara ett bra verktyg ibland när det är konstiga vikter, lutningar, grova grenar etc.
Att det är ett öppet riktskär är ju en förutsättning. Underskärets höjd från marken påverkar. Ligger det högre än stammen lägger sig är det lämpligt o vinkla det lite mer ner. Är det inte tunnt nog finns risker för spjälkning, brott, dragna fiber etc.
Till o med frusen bok går att få o sitta i stubben, torr alm med om det är friskt.
Ek, Ask tex är gott o ha fast i stubben.

Sidenbladh skrev:
Mange skrev:Det kan ha sina fördelar. Långa tunna böjliga gångjärn som Inte brister kan göra upparbetning betydligt roligare.
Sitter det fast i stubben o vilar på stödben så kan inte mycket hända.

Fast blir det verkligen så långt och böjligt? De exempel jag sett visar snarare brytmåner som är tjockare än vi gör dem i Sverige och med öppningsvinklar på riktskäret som sällan överstiger 45-50 grader. Snarare går väl brytmåner med användning av den tyska tekniken av tidigare än en normal svensk teknik i och med större vinkel på riktskäret och en brytmån som inte ska överstiga 3 cm eller 10% av bdh.

Förstår och instämmer helt i din tanke om säkrare upparbetning när trädet sitter kvar i stubben men tyskarna tycks se annorlunda på saken - för att inte tala om amerikaner med sitt humbolt-skär.

Användarvisningsbild

Re: Kulturell skillnad på fällskär?

anersimyra  
#635021
Sidenbladh skrev:
anersimyra skrev:Ett fällskär skulle enligt litteraturen läggas ca 2,5 cm över fällskäret när jag gick skogsskola på sjuttiotalet. Att lägga det högt kan dessutom vara nödvändigt i vissa situationer så som i höga täta bestånd där risken är överhängande att trädet kommer att skjuta bakåt med våldsam kraft om trädet under fallfasen träffar ett framförvarande träd, och detta är särskilt viktigt vintertid om marken är frusen.. :surp:

Instämmer helt och de fd yrkeshuggare jag känner som alla gick skogsskola på den tiden när filning av stocksåg och timmersvans fortfarande ingick i utbildningen har också berättat att man på den tiden gjorde riktskär med mycket liten vinkel och ett högre riktskär.

Min tanke var om man i Tyskland (och andra tyskspråkiga länder) hållit kvar vid den gamla tekniken pga tradition eller om de har någon mer rationell anledning än så. När det gäller tyskar brukar det ju ofta finnas en noga undersökt och komplicerad teknisk förklaring som kan presenteras in absurdum av herr professor doktor Siundså... :mrgreen:

Angående Humbolt så är en av anledningarna att ” tårtbiten ” på riktigt stora träd kan väga flera hundra kilo och att den med hjälp av Humbolt faller ner med hjälp av gravitationen.

Användarvisningsbild

Re: Kulturell skillnad på fällskär?

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#635044 Ja det är förstås ett bra argument, inget man har behövt tänka på här hemma precis...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kulturell skillnad på fällskär?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#635052
anersimyra skrev:
Sidenbladh skrev:
anersimyra skrev:Ett fällskär skulle enligt litteraturen läggas ca 2,5 cm över fällskäret när jag gick skogsskola på sjuttiotalet. Att lägga det högt kan dessutom vara nödvändigt i vissa situationer så som i höga täta bestånd där risken är överhängande att trädet kommer att skjuta bakåt med våldsam kraft om trädet under fallfasen träffar ett framförvarande träd, och detta är särskilt viktigt vintertid om marken är frusen.. :surp:

Instämmer helt och de fd yrkeshuggare jag känner som alla gick skogsskola på den tiden när filning av stocksåg och timmersvans fortfarande ingick i utbildningen har också berättat att man på den tiden gjorde riktskär med mycket liten vinkel och ett högre riktskär.

Min tanke var om man i Tyskland (och andra tyskspråkiga länder) hållit kvar vid den gamla tekniken pga tradition eller om de har någon mer rationell anledning än så. När det gäller tyskar brukar det ju ofta finnas en noga undersökt och komplicerad teknisk förklaring som kan presenteras in absurdum av herr professor doktor Siundså... :mrgreen:

Angående Humbolt så är en av anledningarna att ” tårtbiten ” på riktigt stora träd kan väga flera hundra kilo och att den med hjälp av Humbolt faller ner med hjälp av gravitationen.


Av det jag har sett på tv eller Youtube så tycker jag att humbolten även gör att stammen kanar av stubben på ett bra sätt. Den hamnar lite längre bort från fällaren än med vår teknik.

@Sidenbladh , dr Siundså =))

Användarvisningsbild

Re: Kulturell skillnad på fällskär?

Magnus 14  
#635129 Men när dom är så envisa att köra humbolt med stor såg och 42" svärd med meterhög stubbe på ett träd som är 30 cm =))
Och sen missar lite i riktskäret och måste stå där med tung såg och dutta. Men men, dom skulle garva ihäl sig om dom såg oss med 13" och 50 cc.

Användarvisningsbild

Re: Kulturell skillnad på fällskär?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#635132 Finns ett fäll hugg kallar för "step cut" där trädet skjuter ifrån stubben och Landar en bit ifrån stubben, nån meter eller flera beroende på längd.
Har inte provat det själv.

Avatar Fallback

Re: Kulturell skillnad på fällskär?

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#636663 https://www.youtube.com/watch?v=nLIEYvHMS8U

Litt lang men mye informasjon om fallskar

Användarvisningsbild

Re: Kulturell skillnad på fällskär?

Jacobsen  
#637072 Att man gör fällskäret högre beror väl i första hand på att man samtidigt gör en snäv öppningsvinkel (45-55 grader) så brytmånen går av långt innan trädet träffar backen. Då är risken större att trädet ev. kan åka bakåt över stubben.
Nu beror ju den snäva öppningsvinkeln på att man förr gjorde riktskäret med yxa och ville hugga så lite som möjligt.
Som tur är har ju vissa smarta svenskar räknat ut att det är bättre med en brytmån som håller längre och infört större vinkel på riktskäret.
Om de 2,5-3,5 cm skulle stoppa ett träd från att åka bakåt är för övrigt en intressant teori..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).