Skogsnyheter

Vida drar ner produktion av sågade trävaror pga Covid-19

6 inlägg 4015 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vida drar ner produktion av sågade trävaror pga Covid-19

Fredrik Reuter  
#634246 Det Kanadensiska skogsbolaget Canfor som äger det Svenska sågverksföretaget Vida meddelar nu att de är tvungna att halvera produktionen på två av Vidas sågverk i Sverige under en fyraveckorsperiod på grund av Covid-19 och att Storbritannien stänger ner mycket av sin verksamhet.

En halvering av produktionen på två sågverk innebär att den totala produktionen minskar med ca 10% och att detta innebär upp till ca (Skogsforums uppskattning) 80.000 m3fub timmer eller ca 2.000 timmerbilar.

Samtidigt meddelar Canfor att större neddragningar görs i deras verksamheten i Kanada och USA. I Kanada kommer produktionen att minska med 165.000 m3s med start imorgon måndag och för USA görs neddragningar med 120.000 m3s. För Kanada avser neddragningen tre veckor och för USA (Southern pine mills), fyra veckor.

Ovanstående innebär att den totala produktionen dras ner med 40% över en tre eller fyra veckors period beroende på land.

https://www.canfor.com/investor-relatio ... e-measures




   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Vida drar ner produktion av sågade trävaror pga Covid-19

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#634247 Men Vida drar inte ner?

Användarvisningsbild

Re: Vida drar ner produktion av sågade trävaror pga Covid-19

Fredrik Reuter  
#634249 Sorry, skrev inte tillräckligt omfattande i texten ovan, jag har ändrat.
För Vida gäller en neddragning med ca 80.000 m3fub timmer under en fyraveckorsperiod och två av Vidas sågverk halverar sin produktion.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vida drar ner produktion av sågade trävaror pga Covid-19

jannee  
#634260 Finns å andra sidan sågverk som ÖKAR sin produktion.
Även sågverk som har brist på timmer, ändå vill de inte bjuda tillräckligt bra :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Vida drar ner produktion av sågade trävaror pga Covid-19

tomnil  
#634920 Märkligt nog har vare sig Canfor eller Vida meddelat vilka sågverk det gäller.

Användarvisningsbild

Re: Vida drar ner produktion av sågade trävaror pga Covid-19

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#634938 Hjältevad och Hestra är de som går ner till tio timmars dagar. 5+5 h så alla får jobba men med reduserad tid. Inget som jag vet utan hört på omvägar. Timmer körare.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).