Avverkning (slutavverkning)

Trädfällriktare

29 inlägg 11747 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Trädfällriktare

Bergstedt  
#634730 Hej alla jag är ny på denna sida. Skulle vilja veta om någon har någon hemma gjord ritning på en stalper eller rh pucher trädfällriktare får inte vara för tung eller otymplig.. mvh bergstedt



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Trädfällriktare

hlb  
#634772 Gammal domkraft till Volvo 140 förlängd med tunngodsigt fyrkantrör. Kan gärna målas också.

Användarvisningsbild

Re: Trädfällriktare

Bergstedt  
#634773
hlb skrev:Gammal domkraft till Volvo 140 förlängd med tunngodsigt fyrkantrör. Kan gärna målas också.

Tack för tipset😊

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trädfällriktare

fendt311  
#634796
hlb skrev:Gammal domkraft till Volvo 140 förlängd med tunngodsigt fyrkantrör. Kan gärna målas också.

Fasen vad smart. Skulle haft en sådan i dag. Jäklades med sex stora aspar. Hade bara hugg krok med mig.

Användarvisningsbild

Re: Trädfällriktare

hlb  
#634799 Glömde skriva att jag har en liten stålplatta också att lägga under om det är mjukt i marken. Tryckaren har hjälpt mig mycket genom åren och är lätt att bära med även för en gamling. Trycker nog med ca 1000 kg, så den klarar rätt stora träd med fel lutning. Ca 2mm gods i fyrkantsprofilen (40 x 40 mm). Säkra gärna med vanlig fällkil också.

Användarvisningsbild

Re: Trädfällriktare

fendt311  
#634801
hlb skrev:Glömde skriva att jag har en liten stålplatta också att lägga under om det är mjukt i marken. Tryckaren har hjälpt mig mycket genom åren och är lätt att bära med även för en gamling. Trycker nog med ca 1000 kg, så den klarar rätt stora träd med fel lutning.

Aspar har sådant risigt grenverk så i bland är det svår och se vilket håll tyngdpunkten är. Många gånger är det andra hållet man vill fälla. Såg en batteri borrmaskin driven fällkil här på forumet. Sa att jag skulle prova portopowern på skämt. Men detta var ju en riktigt suverän smart lösning.

Avatar Fallback

Re: Trädfällriktare

Forestboy  
#634805 Jag gjorde av två rhs rör som löper i varandra och en båt vajervinsch. Lite tung men funkar..😊

Användarvisningsbild

Re: Trädfällriktare

fendt311  
#634806 Verkar vara en hård debatt om andra fällriktare på forumet. Konstigt att dom inte är här och disskuterar om vad som är bäst? Det enkla fungerande är väl inte för proffsen?😂

Användarvisningsbild

Re: Trädfällriktare

fendt311  
#634809
Forestboy skrev:Jag gjorde av två rhs rör som löper i varandra och en båt vajervinsch. Lite tung men funkar..😊

Det geniala och fungerande (än om det är lite tungt) tilltalar inte dom som vill va värst (proffsen).👍

Användarvisningsbild

Re: Trädfällriktare

Bergstedt  
#634813
fendt311 skrev:
Forestboy skrev:Jag gjorde av två rhs rör som löper i varandra och en båt vajervinsch. Lite tung men funkar..😊

Det geniala och fungerande (än om det är lite tungt) tilltalar inte dom som vill va värst (proffsen).👍

Jag är absolut inget proffs 😂😂så enkelhet fungera bättre med mig, så proffs få lära sig allt av ”vinterröjaren” \:d/

   TS
Avatar Fallback

Re: Trädfällriktare

Avslutat-02  
#634814 Den som vill får ta emot råd och tips...vill man inte så är det bara att strunta i mig...
:-bd

Användarvisningsbild

Re: Trädfällriktare

HannuRöj  
#635081
Forestboy skrev:Jag gjorde av två rhs rör som löper i varandra och en båt vajervinsch. Lite tung men funkar..😊

Jag har gjort lika🙂. Vajern är den svagaste länken, har bytt den några gånger.
Anväder aldrig en brytjärn med min rygg, gör illa jag bara tänker det😬.

Avatar Fallback

Re: Trädfällriktare

adahlm  
#635091 Lite annorlunda modell på fällriktare, Vet inte om det var menat som aprilskämt men den kom emot på FB igår.
1585821401_2.4.jpg

Avatar Fallback

Re: Trädfällriktare

Avslutat-02  
#635093 Gångjärn...
Med råge =))

Avatar Fallback

Re: Trädfällriktare

Forestboy  
#635095 =))

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).