Föryngring

skapa blandskog på åker

6 inlägg 2805 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

skapa blandskog på åker

Lennartz  
#633910 Jag funderar på att anlägga en blandskog på 4 hektar åker. På de outnyttjade ytor (till exempel dikeskanter och branter) som finns i närheten så växer ek, björk, gran, lind, asp, lönn, rönn, tall, fågelbär, al och antagligen ytterligare arter. Min ide är att samla in frö från fastigheten, lagra dessa frön, och vid den tidpunkt då jag har tillräckligt mycket frön ska jag plöja och harva. Denna markberedning ska ske på hösten. Strax efter markberedningen sprider jag ut hälften av fröna. Sedan sprider jag ut den sista hälften av fröna på våren därefter. Sedan är det bara att vänta innan det är dags för röjning.

Syftet med detta är:
- På 40-100 års sikt avverka bra timmer.
- Skojig hobby som också uppskattas av djuren i trakten.

Anledningar till att jag tror att detta kan vara en bra ide:
- Det blir ett bestånd vars "föräldrar" redan finns på fastigheten och uppenbarligen klarar sig bra.
- Blandbestånd ger motståndskraft mot sjukdomar.
- När det är dags för röjning så finns det tätt med träd av olika arter vilket ger valmöjligheter.
- Senare finns möjligheten att sätta in gran i beståndet. Granen klarar sig under de andra träden och växer långsamt i skuggan vilket är bra.

Svårigheter:
- Insamling av frö.
- Lagring av frö.

Jag är ute efter alla slags svar på dessa ideer. Särskilt funderar jag på insamling och lagring av frön. Att fröinsamling tar mycket tid förstår jag. Hur gör man? Hur ska det insamlade materialet behandlas? Hur ska det lagras? Hur länge kan det lagras?



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: skapa blandskog på åker

Appi1996  
#633917 Kolla på skogspodden med Bosse Jonasson och hans son Per. Där finns avsnitt som berör detta ämne. Bosse är som ett levande uppslagsverk när det gäller skog.
Med vänliga vårvinterhälsningar från Bergslagsskogarna

Användarvisningsbild

Re: skapa blandskog på åker

Lennartz  
#633920 Intressant! Jag tittade nu på detta hastigt och jag såg ett fotografi med Bo sittande vid ett fat med insamlade rönnbärfrön. Jag ska granska detta än noggrannare.
Hälsning från Dalslands-skogarna/åkrarna

   TS
Användarvisningsbild

Re: skapa blandskog på åker

Lennartz  
#633935
Appi1996 skrev:Kolla på skogspodden med Bosse Jonasson och hans son Per. Där finns avsnitt som berör detta ämne. Bosse är som ett levande uppslagsverk när det gäller skog.
Med vänliga vårvinterhälsningar från Bergslagsskogarna

Nu har jag lyssnat på två avsnitt som delvis handlar om rönnfrö. Tydligen är det viktigt att lösgöra fröna från frukten. Först genom att bären krossas. Sedan ska frukten sköljas bort. Sedan ska fröna torkas. För mig återstår att finna ut hur de torkade fröna ska lagras. Ännu så länge återstår många avsnitt att lyssna till. Bo verkar vara kunnig, så det kan vara en bra ide att lyssna på alltihop även om just det man själv är intresserad av förekommer endast här och var i inspelningarna.

PS. Per och Bo har en i mitt tycke en lustig dialekt, men det märkliga är att det för mig är lätt att uppfatta vad de säger.
Senast redigerad av Lennartz lör 28 mar 2020, 12:54, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: skapa blandskog på åker

niotre  
#633992 Torra frön kan man ha i frysen. Frö tål kyla och då möglar de ej.
Bosse och Per lyssnar jag på ofta. Dom är ju fantastiskt intressanta för den självverksamme. Så många härliga idéer. Bosses familj köpte Gusselborg i slutet av femtiotalet. Jag skulle tro att Per pratar den dialekten som är i Lindesbergs kommun. Bosse själv har en mindre utpräglad dialekt. Han är nog inte uppvuxen där enligt min bedömning.

Användarvisningsbild

Re: skapa blandskog på åker

Lennartz  
#634317 Det var en omfattande frågeställning från mig i det inledande meddelandet. Det är kanske bättre att dela in i många specifika frågor.

Om jag plockar upp lönnfrö från marken (sådana där dubbelvingar med klister inuti) och lägger dessa i en frysbox med -20 grader utan att torka dom först, vilken grobarhet kan dessa ha 1 år senare?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).