Skogsmiljö och Trädlära

Vara rädd om vattnet i skogen?

17 inlägg 4042 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vara rädd om vattnet i skogen?

A.falck  
#633804 Hej. Jag har funderat lite på det här med dika. Att transportera bort vatten från bestånd kanske är vansinne om man tänker på dem kommande klimatförändringar vi förmodligen har framför oss med torra sommrar och lite regn?
Har några hyggen med diken som eventuellt måste rensas och rättas till, men har börjat å ställa mig frågan om jag verkligen ska göra det?
Hur tänker ni andra kring detta? :?:



   TS
Användarvisningsbild

Re: Vara rädd om vattnet i skogen?

fendt311  
#633807 Har själv funderat på det eftersom en del av min skog är på sandmark. Blir intressant att höra vad en del har för synpunkter.

Avatar Fallback

Re: Vara rädd om vattnet i skogen?

Sture Andersson  
#633812 För hög vatten nivå i skogen är väl som regel aldrig bra ,träden får ett rotsystem som växer på ytan ,blir det en storm tippar dom lätt,blir det en torrsommar så dör dom av tork .Så lagom är nog bäst.

Avatar Fallback

Re: Vara rädd om vattnet i skogen?

valtra mega  
#633814 Dika !

Avatar Fallback

Re: Vara rädd om vattnet i skogen?

80-90  
#633816
valtra mega skrev:Dika !

+1på den

Avatar Fallback

Re: Vara rädd om vattnet i skogen?

A.falck  
#633817 Sen upplever jag själv att jag har mer problem med rotröta i granen där det är i regel torra marker kontra fuktigare.

Hoppas på många svar och synpunkter i detta ämnet. Kan bli intressant 🙏 \:d/

   TS
Avatar Fallback

Re: Vara rädd om vattnet i skogen?

Sture Andersson  
#633819
A.falck skrev:Sen upplever jag själv att jag har mer problem med rotröta i granen där det är i regel torra marker kontra fuktigare.

Hoppas på många svar och synpunkter i detta ämnet. Kan bli intressant 🙏 \:d/

Det ska inte växa gran på dom markerna där du får röta och det är torrt ,där ska det växa tall .Har samma problem på många marker där det är planterat fel trädslag.

Användarvisningsbild

Re: Vara rädd om vattnet i skogen?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#633826 Det regnar mer på vintern nu för tiden, vilket märktes tydligt den senaste "vintern"... Å eftersom träden inte transpirerar något vatten under vintern, så blir det ett kraftigt nederbördsöverskott, som behöver ledas undan, för att förhindra försumpning. Alltså fortsätt att dika och underhåll befintliga diken!
/Niklas
Senast redigerad av Niking tor 26 mar 2020, 21:37, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Vara rädd om vattnet i skogen?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#633827 Prognosen är att det blir varmare, torrare och blötare. En jämn vattennivå är lättast för växtligheten att hantera men är den för hög växer inget. För låg vattennivå är knappast ett problem om du går i tankar på att dika.
Fel träslag är dock ett problem i alla avseenden.

Användarvisningsbild

Re: Vara rädd om vattnet i skogen?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#633828 Det går i princip inte att dika marken så pass torr, att träden dör av torka. Däremot kan dikning ofta förhindra att träden dör av försumpning. Det är inte för inte som vi har dikat i Sverige sedan i början av medeltiden, då vi fick råd med järnskodda spadar.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Vara rädd om vattnet i skogen?

HannuRöj  
#634087 Intresanta tankar.🙂 Dika säger jag med. Men det är sant att mer vatten behövs också.🙃
Jag har hört det är nästan varje år (!) just vattenbrist som begrännsar tillväxt av gran även här i södra Finland.

🤔Har själv tänkt om sk rördamm, lika som användes för vattenskydd. Skulle den minska risk av tork eller förkorta torka tiden. Om man bygger flera rördammar över hela dikenätet.
Vad tror ni, kan dike båda fånga mer grundvatten och torka efektivt genom överflöd?

Användarvisningsbild

Re: Vara rädd om vattnet i skogen?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#634126 Då behöver du pumpa tillbaks vattnet vid torka och bevattna skogen. Å då blir det ju en helt annan kostnad.

Men det beror också på jordart och jordmån, samt hur terrängen är beskaffad.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Vara rädd om vattnet i skogen?

jannee  
#634138 Inte så lite avgörande faktor är nog vad man håller till i vårt långa land.
Kalmar län och delvis Kronobergs län lidet inte sällan av försommartorka men även numera torka sommartid.
Vattenbrist m.a.o.
Denna brist på vatten späds också på att vi numera planterar endast gran (även på tallmark), homogena bestånd och när torrperioderna kommer lider granen, torkar och dör.
Blandskog, där tappar björken inte sällan bladen tidigt och överlever men även de granar som finns kan på så vis överleva.
Värme och torka tillsammans med äldre granskog har gjort att granbarkborren lyckat bidra med en stor förödelse, ett verkligt bevis på vattenbrist om inte annat.

Användarvisningsbild

Re: Vara rädd om vattnet i skogen?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#634159 Att barkborrarna härjar hej vilt nu, beror ju på den extrema torksommaren 2018, då det knappt kom en enda vattendroppe under växtsäsongen. Varje barkborrehona fick då i genomsnitt 5 vuxna barkborrar.

Ett normalt år det förvisso också vattenbrist emellanåt, men inte i närheten av vad det var 2018.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Vara rädd om vattnet i skogen?

jannee  
#634170 Inte bara 2018 även 2019 var det torrt, kanske inte lika varmt men ändå.
Även detta år riskerar bli något liknande, ingen snö och det regn som kommit är snart borta från marker.
OK grundvattnet har återhämtat sig men en långvarig vår/försommar utan regn då ser inte scenariot direkt lovande ut.
På den "gamla goda" tiden hade vi oftast snö långt fram i April som gjorde att marken behöll sin fuktighet tills sommarregnen var i antågande.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).