Sågar i testet
Vi testade alltså Stihl MSA 220 och vi gjorde det tillsammans med Husqvarna 535i XP, Cramer CS15, Stihl MS201 samt Husqvarna 439. De två sistnämnda är bensinsågar.
Förutsättningarna för testerna har varit förstagallring och temperaturen har vid testerna legat strax under nollan (-2 grader ca). Detta gjorde det hela intressant med tanke på att det sägs att batterier tappar i kapacitet ju kallare det blir - stämmer det?
Eftersom både jag och Torbjörn också mest är vana bensinsågar så blir det också ett spännande test att ha med dessa som en referens.
I tabellen nedan ser du vad vi testade och också lite data från själva testet:
Spec / Såg | Stihl MSA 220 | Husqvarna 535i XP | Cramer CS15 |
---|---|---|---|
Batteri | AP 300S | BLi 300 | V220 |
Vikt startklar | 5,6 | 5,5 | 5,75 |
Svärdslängd | 14" | 13" | 12" |
Kedja | 1,3 3/8 PS | 1,3 .325 X-cut | 1,1 3/8 Adv. Cut |
Drifttid -2 gr | 45 min | 45 min | 50 min |
Kedjehastighet | 24 | 20 | 20 |
Kyla påverkar batterier
Som du kan se i tabellen ovan så ligger alla tre batterimotorsågar på ungefär samma driftstid, ca 45 min. Det man ska ha med sig är att vi alltså använda de allra största batterierna från både Stihl och Husqvarna samt ett motsvarande batteri för Cramer. Det blir ju lite speciellt för just Cramer eftersom de har ett 82 voltssystem med ett riktigt monsterbatteri som största batteri. Detta blir dock så pass tungt och sågen blir så obalanserad att den inte lämpar sig för klenare gallring som testet utgick från.
Om vi jämför med den test som Torbjörn gjorde på 535i XP för några år sedan så ser man tydligt vad kylan påverkar batterierna. Det var ca +12 grader när Torbjörn körde första testet och då höll ett BLi 300 upp till 1 timme och 20 minuter. Det är närapå en halvering av kapaciteten när det blir minusgrader alltså.
Verkningsgraden utvecklas?
Något som slog oss vid testet var att den nya MSA 220 var absolut piggast av batterisågarna och att den också hade mest avverkningskapacitet per tidsenhet. Både Cramer och Husqvarna har en max kedjehastighet på 20 m/s och är båda lite sävligare i temperamentet. MSA 220 har ju som sagt 24 m/s som max kedjehastighet och det märks direkt. Det är troligtvis så att du också märker det när du tittar och lyssnar på videon nedan.
Men vi säger inte så mycket om det, MSA 220 är ju den senast utvecklade batterisågen och i princip direkt efter testet så visade det sig att Husqvarna svarar genom släppet av 540i XP.
Här kan det behövas en förklaring också. Tyvärr blev vi försenade med presentationen av detta test och ett tag kanske det såg ut som att vi skulle göra ett omtag och även ta med 540i XP i testet. Nu gick inte det och därför kan du se detta test som del 1 i en flerstegsraket, vi kommer testa 540i XP direkt vi får händerna på den.
Men åter till ämnet, det som kanske var mest intressant när vi körde testet var att MSA 220 har det minsta batteriet, den mesta kraften och ända så hade den liknande driftstid som både Cramer och Husqvarna. Detta kan visa på att utvecklingen av verkningsgraden går framåt och det gör också ett framtida test mellan MSA 220 och 540i XP mycket intressant.
Knappt man klarar knapp
Både Cramer och Stihl har valt att gå ifrån den klassiska överliggande bommen som gasspärr på sina sågar. Varför vet vi inte men en sak är säker och det är att om man är van den gamla hederliga gasspärren så får man problem, i alla fall de första timmarna, att köra med knapp istället.
Det är ju så att man i gallring flyttar högerhanden nästan konstant. Det är både vid fällning och kvistning och med tanke på att varken jag eller Torbjörn var vana vid detta så blev det onödiga driftstopp.
Det är troligtvis en vanesak men samtidigt är vi skogsmänniskor inte sällan konservativa och vi gillar när det “bara funkar”. Vi får se hur det blir framöver men direkt efter testet så kände vi spontant att både Cramer och Stihl borde byta till den klassiska bommen.
Testresultatet
Stihl MSA 220
Sågen var både rappast och den som hade bäst avverkningskapacitet. Den är smidig och väger i paritet med 535i XP (MSA 220 hade 14” svärd i testet och 535i XP hade 13”). Den verktygsfria kedjesträckaren fungerade mycket bra. Vi kom som sagt inte riktigt överens med gasspärren som var en knapp på sidan av det bakre handtaget och vi skulle vilja att den hade en On / Off knapp. Detta kanske du tycker är en petig detalj och ja, vi vet att man ska slå i kastskyddet direkt man inte använder sågen.
Men trots detta så känns det på nåt sätt säkert med en On / Off knapp och speciellt eftersom konkurrenterna har detta oavsett fabrikat och det faktum att det är lätt att glömma batteriet i efter dag i skogen.
Cramer CS15
Denna såg hade temperament i paritet med 535i XP, det är subjektivt givetvis men vi upplevde den att vara relativt stark trots låga varvtal. Det kändes som den hade bäst vridmoment. I vårt test så var den tyngst med sina 5,75 kg startklar. Det visade sig efter testet att Cramer har tagit fram ett lättare batteri med samma kapacitet.
Du kan läsa mer om detta i tråden Cramer – ny motorsågstillverkare i Jönköping och om siffrorna stämmer så skulle sågen med ett sådant batteri väga 5,35 kg startklar och genom det gå från den tyngsta till den lättaste sågen i testet. Skillnaden mellan detta batteri och det vi testade ska vara att det inte har någon bluetooth-anslutning för uppkoppling. Detta var f.ö något som vi inte testade på någon såg.
Cramer använder svärd och kedja från Oregon och på testsågen vid testet satt ett 12” svärd med .325 delning och 1,1 mm spårvidd (Oregon Advance Cut).
Likt MSA 220 så har CS15 en knapp istället för bom som gasspärr och det var alltså något vi inte kom överens med. Det visade sig extra tydligt för Cramer då det verkade som att elektroniken behövde några millisekunder extra att komma igång efter att sågen stoppat när man släppt knappen.
Enligt våra tester så var CS15 den såg som kunde användas längst i minusgrader, ca 50 minuter.
Husqvarna 535i XP
Detta är ju en väletablerad så och du kan läsa vårt tidigare test i tråden Gallring med batterisåg HVA 536LiXP (Video). Sågen är smidig för gallring och har kapacitet som passar klengallring bra. Den hänger inte med MSA 220 men det ska den som sagt ovan kanske inte göra heller. Här blir det riktigt spännande testet istället att ställa den nya 540i XP mot MSA 220.
Svärdskåpan tycker vi känns lite för plastig och “rapplig” för att vara en XP-modell. Det samma gäller Cramer i detta fall. Här har MSA 220 en stabilare konstruktion och vi gissar att 540i XP har en bättre och stabilare lösning också.
Det påverkar kanske inte det dagliga arbetet men det är sådan sak man lätt lägger märke till.
Video från test av batterisågar
Här nedan är vår video från testet. I videon så får du våra synpunkter och även många förklaringar om och kring testet. Notera att den stora sågen från Cramer inte är med i just detta test som omfattar gallring, det kommer en separat artikel om denna såg.
Batteri vs bensin
I testet hade vi också med bensinsågarna Husqvarna 439 och Stihl MS201. Här kan vi börja att säga att vi önskat att 439 hade haft AutoTune. Vi försökte ställa in förgasaren men lyckades inte till 100%, kanske är det ett symtom på att AutoTune och M-Tronic nu snart finns på alla sågar. MS201 fungerar som den brukar göra och är i ärlighetens namn en riktigt fin motorsåg för manuellgallring.
Vår subjektiva känsla är att det generellt finns mer vrid i bensinsågarna men det är också vanskligt att rakt av ställa batteri mot bensin när testpersonerna är vana vid bensin.
De låter givetvis mer och avgaslukten skulle man kunna vara utan i en tät gallring. I gengäld skulle det behövas ganska många batterier om man skulle jobba med batterisågar i minusgrader i en gallring på vintern. Detta har vi diskuterat många gånger redan på Skogsforum och det kokar ner till en ideologisk fråga.
Det blir alltså som med priset på produkterna, det är du själv som genom att förkovra dig får ta ett beslut som baseras på din egen situation och ideologi.
En sak är dock säker, de nya batterisågarna som nu kommer och redan finns fungerar bra i klengallring och har helt klart kraft nog för att göra jobbet. Du får ta att de väger lite mer än ex en MS201 och det faktum att du kan behöva ha med dig ett gäng batterier ut i gallringsskogen. Men det kanske är värt det? För det mindre ljudet, den mindre stressen och att det kan vara en fossilfri lösning att avverka med motorsåg.
Det bestämmer du själv!
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto