Massaved

Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

107 inlägg 42036 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#633339 [quote="Mangan"]Hos Södras bruk gäller minimidiameter på 3cm vid minimilängd för barrmassa. Under bark. Och det är dit du mäter prisgrundande volym. Det är mer en fråga om hur roligt du tycker det är att kvista, för det ger inte mycket betalt! :)



Skördarföraren tycker att det är jätteroligt att kvista. I alla fall på hans egen skog. Det går för det samma när biten ligger i aggregatet men det är skit att ta rätt på och bitar går av.

Avatar Fallback

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#633451 Kan tillägga att med 3m barrved har de ofta varit avdrag för förklen diameter vilket aldrig hänt med fallande

Avatar Fallback

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#640286 På tal om klen diameter, tydligen har även SCA 30mm som minsta för massaved nu. Virkesmätaren förklarar.

https://youtu.be/84X4UPj4iT4?t=159

Avatar Fallback

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

Tikka  
#640481 Hugger själv 3 meters längder manuellt i gallring av flera själ, lämnar mindre ved för borrarna att fortplanta sig i och underlättar brosslingen. Avdraget som varit för 3 meters kanske är till för att motverka de självverksamma som inte bidrar till gallringskatastrofen, vad vet jag?

Användarvisningsbild

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

Vedproducent  
#640483 Men hur kan du få mindre ved kvar i skogen med 3 meters? Hugger själv fallande just av den anledningen att jag får med mig mer ut ur skogen.

Användarvisningsbild

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

Vedproducent  
#640488
Mangan skrev:På tal om klen diameter, tydligen har även SCA 30mm som minsta för massaved nu. Virkesmätaren förklarar.

https://youtu.be/84X4UPj4iT4?t=159

Jo men så har det väl varit hela tiden? Biten är leveransgill men betalas för den längden stocken har på 50 mm precis som videon visar. Inget betalt för klenare än 50 mm men godkänd om den håller minimilängd.

Men Södra hade ju 30 mm som betalningsgrundande till vissa industrier men jag blir fortfarande inte klok på om Södra betalar efter 30 mm eller 50 mm just nu eller om det var tillfälligt. Prislistan säger 50 mm min.

Avatar Fallback

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

Tikka  
#640492 Ja jämför jag gallringar jag gjort själv jämfört med de maskingallringar jag fått gjorda med fallande längder är det en jäkla skillnad vad det gäller mängden lämnad ved i skogen.

Användarvisningsbild

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

Vedproducent  
#640494
Tikka skrev:Ja jämför jag gallringar jag gjort själv jämfört med de maskingallringar jag fått gjorda med fallande längder är det en jäkla skillnad vad det gäller mängden lämnad ved i skogen.

Men nu hugger du ju själv. Vet också att många maskiner ska envisas med att köra i stort fast längd 4,5 meter och då blir det så. Är ett ofog enligt mig.

Avatar Fallback

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#640497
Vedproducent skrev:
Mangan skrev:På tal om klen diameter, tydligen har även SCA 30mm som minsta för massaved nu. Virkesmätaren förklarar.

https://youtu.be/84X4UPj4iT4?t=159

Jo men så har det väl varit hela tiden? Biten är leveransgill men betalas för den längden stocken har på 50 mm precis som videon visar. Inget betalt för klenare än 50 mm men godkänd om den håller minimilängd.


Om du lyssnar noga mellan 2:48 och 2:52 så säger han att SCA har satt minimimått 30 mm för närvarande, dvs samma som Södra har. Så för vi som hugger standardlängd åt Södra räcker det med 30 mm vid 2,7 m.

Tyckte videon förklarade det bra.

Användarvisningsbild

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

Vedproducent  
#640502
Mangan skrev:
Vedproducent skrev:
Mangan skrev:På tal om klen diameter, tydligen har även SCA 30mm som minsta för massaved nu. Virkesmätaren förklarar.

https://youtu.be/84X4UPj4iT4?t=159

Jo men så har det väl varit hela tiden? Biten är leveransgill men betalas för den längden stocken har på 50 mm precis som videon visar. Inget betalt för klenare än 50 mm men godkänd om den håller minimilängd.


Om du lyssnar noga mellan 2:48 och 2:52 så säger han att SCA har satt minimimått 30 mm för närvarande, dvs samma som Södra har. Så för vi som hugger standardlängd åt Södra räcker det med 30 mm vid 2,7 m.

Tyckte videon förklarade det bra.

Det är ju Biometrias regler 30 mm. Jag håller med om att videon är bra. Men den visar ju att du inte får betalt av Sca för volym under 50 mm. Han säger det ju tydligt att du skänker bort den biten. Jag undrar om Södra har betalningsgrundande 30 mm till skillnad mot Sca som har 50 mm. Därför skulle jag vilja se deras undantag från Biometrias regler.

Avatar Fallback

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#640547 Jag tror han sa fel där, annars säger han minimidiameter som gräns.

Olika företag kan ha olika regler, så vissa har 30 mm men andra har 50 mm.

Jag har länkat till Söldras undantag, det står bara minimilängd 30 mm.

Användarvisningsbild

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

Vedproducent  
#640552
Mangan skrev:Jag tror han sa fel där, annars säger han minimidiameter som gräns.

Olika företag kan ha olika regler, så vissa har 30 mm men andra har 50 mm.

Jag har länkat till Söldras undantag, det står bara minimilängd 30 mm.

Men Biometrias mindiameter är 30 mm för leveransgill bit överallt men betalningsgrundande är 50 mm. Om man inte har undantag till vissa mottagningsplatser. Både Sca och Södra har 50 mm (5 cm) som minsta dimension enligt prislistan. Jag har inte lyckats hitta att någon av dom har undantag men det är ju möjligt. Men att det ska vara så besvärligt att få fram. Borde ju framgå i prislistorna och det gör det inte.

Avatar Fallback

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#640565 Den generella regeln för leveransgill massaved är 50 mm.

https://www.biometria.se/wp-content/upl ... -01-01.pdf



Jag har inte sett någonstams att det är skillnad på leveransgill diameter och betalningsgrundande diameter?

Som sagt, prislistorna är en sak men eftersom bara Biotria kan mäta volymen som de skriver på mätbeskedet så är det bara det som gäller.

Men du tänker att minimigränsen avgör om den är leveransgill, men bara biten från 50mm betalas?

Avatar Fallback

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

hfab  
#640568 Längd av stock mäts ned till 30 mm diameter. Stock som ej uppfyller längdkraven, eller är
klenare än 50 mm under bark vid minlängd, redovisas som ej leveransgill med hela
stockvolymen. För ved som håller 50 mm vid minlängd men understiger 50 mm i topp
redovisas ej den del där diametern understiger 50 mm. Stamved kortare än 150 cm eller med
diameter < 50 mm vid 150 cm längd räknas som grot, d.v.s. mäts och redovisas ej.

Användarvisningsbild

Re: Södramotioner dissar prisavdrag för tremeters massaved

Vedproducent  
#640569
Mangan skrev:Den generella regeln för leveransgill massaved är 50 mm.

https://www.biometria.se/wp-content/upl ... -01-01.pdf



Jag har inte sett någonstams att det är skillnad på leveransgill diameter och betalningsgrundande diameter?

Som sagt, prislistorna är en sak men eftersom bara Biotria kan mäta volymen som de skriver på mätbeskedet så är det bara det som gäller.

Men du tänker att minimigränsen avgör om den är leveransgill, men bara biten från 50mm betalas?

Han förklarar det ju bra i videon. Ja den är leveransgill ner till 30 mm under förutsättning att den håller minst 50 mm på minsta längd. Men du får bara betalt för längden från 50 mm. Resten av biten som är klenare skänker du bort.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).