Servicebyggnader

Demenisonera 8m balk i trä till maskinhall

43 inlägg 23361 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Demenisonera 8m balk i trä till maskinhall

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#632874
Kse skrev:Jag tror inte det är snörekord än i Kiruna men det är nog ganska nära.


https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrb ... o-i-kiruna

Jodå, 325 cm nytt rekord.

Användarvisningsbild

Re: Demenisonera 8m balk i trä till maskinhall

Kse  
#632905
svampbob skrev:
Kse skrev:Här valde man miljövänlig limträbalk.

https://www.kiruna.se/contentassets/205 ... hallen.pdf

Hela hallen rasade in för två veckor sen och genom ett mirakel kom ingen till skada, endast två klättrare befann sig i lokalen men tänk om det varit en tisdagkväll men 70 tal ungdomar. 😱

https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/ ... -har-rasat

Inget ont om limträbalk, det var bara en lite passus på ämnet .


Har du hört att det är limträbalkarna i taket som har gett sig. Jag tycker det känns rätt sannolikt att det är upplagen för limträbalkarna som har gett sig.


Ja, en av killarna som var inne och klättrade noterade att en av limträbalkarna gett vika.
Han fotade den, 2 minuter senare står han utanför och ringer 112 då hela hallen rasat.

Användarvisningsbild

Re: Demenisonera 8m balk i trä till maskinhall

Kse  
#632907
Mangan skrev:
Kse skrev:Jag tror inte det är snörekord än i Kiruna men det är nog ganska nära.


https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrb ... o-i-kiruna

Jodå, 325 cm nytt rekord.


Ok, ja det kom ju lite snö i veckan.
Men när hallen rasade den 8:e var man ännu inte uppemot rekordnivå.
Nog talat om snö i Kiruna, åter till ämnet.😁

Användarvisningsbild

Re: Demenisonera 8m balk i trä till maskinhall

JohannesG  
#673990 Det blev till slut en hemmasnickrad fackverksbalk med oskarvad över och underram. Då ska det enligt beräkningarna hålla. Balken hålls ihop av 15mm Plywood som är både skruvad och limmad.

   TS
Avatar Fallback

Re: Demenisonera 8m balk i trä till maskinhall

550  
#673999
JohannesG skrev:Det blev till slut en hemmasnickrad fackverksbalk med oskarvad över och underram. Då ska det enligt beräkningarna hålla. Balken hålls ihop av 15mm Plywood som är både skruvad och limmad.


Vad har du för dimension på virket? Det ser kraftigt ut 😀 Hur många skruv är det i varje knutpunkt

Användarvisningsbild

Re: Demenisonera 8m balk i trä till maskinhall

machonisti  
#674019
1602873603_12.10.18_020.jpg

Byggde en öppen port för snart 10 år sen eller mer minns inte. Spikade ihop ett par balkar med s.k förspänning. Spikade ihop den över golvbrunnen i garaget, sökte 5 tummare som var naturligt böjda så att de passade in i balkbyggandet. Limmade med uretanskum mellan 2 x 5 orna.

Ännu har överspänningen på porten inte sviktat, dock bara 7 m!

Användarvisningsbild

Re: Demenisonera 8m balk i trä till maskinhall

JohannesG  
#674065 Virket är 8x8 tum.

Kommer inte ihåg hur många skruvar. Men plyfaskivorna (förutom i ändarna) är ca 40x40cm. Skruvades med ca 12cm avstånd mellan skruvarna. Använde 6x100mm skruv. Kompletterade med lite 5x50skruv där skivan inte riktigt dragit intill. Rikligt med lim mellan, tanken är att limmet skall ta den största påfrestningen.

Sågningen gjordes av en bekant med bandsåg. Nackdelen med detta visade sig vara att ytan blir vågig, så en lång vinkelhake alternativt rätskiva plus vinkelhake krävs för att få vinkelräta kap. Vågigheten gjorde också att vi fick vara extra uppmärksamma så att skivorna verkligen drogs intill.

Vi är sammantaget väldigt nöjda, och hoppas förbli så, även när det snöar. 😀

@machonisti Det där ser inte dumt ut heller! 7m är ändå inte så lite. Skillnaden om jag ser rätt är att du får en jämt fördelad last medans vi får en punktlast på mitten, vilket höjer kraven något.

   TS
Avatar Fallback

Re: Demenisonera 8m balk i trä till maskinhall

550  
#674245 Kraftigt virke Johannes, det måste ha varit en hel del arbete med att gersåga alla kortbitar? Virket håller garanterat, måste vara plyfan eller förbanden som ger sig först. När man limskruvar tror jag att limmet tar det mesta av lasten och att det inte samverkar så mycket. Tills limmet spricker, då får skruvarna ta all last.

Personligen hade jag inte vågat lita på lim om det inte är gjort på fabrik i kontrollerad miljö, typ limträ. Hade åtminstone dimensionerat skruvarna för att hålla hela brottlasten. Limmet kan dock ge ett styvare förband om man är rätt för nedböjning med tiden, så länge det håller gör det nytta!

Balken är ganska hög, så det hjälper ju till. Hoppas att det håller, med eller utan limmet 😀

Användarvisningsbild

Re: Demenisonera 8m balk i trä till maskinhall

fendt311  
#674256 Härliga bygg bilder med olika superbra lösningar. Många bra tips till dom som går i bygg tankar. Snyggt 👍

Användarvisningsbild

Re: Demenisonera 8m balk i trä till maskinhall

JohannesG  
#674345
550 skrev:Kraftigt virke Johannes, det måste ha varit en hel del arbete med att gersåga alla kortbitar? Virket håller garanterat, måste vara plyfan eller förbanden som ger sig först. När man limskruvar tror jag att limmet tar det mesta av lasten och att det inte samverkar så mycket. Tills limmet spricker, då får skruvarna ta all last.

Personligen hade jag inte vågat lita på lim om det inte är gjort på fabrik i kontrollerad miljö, typ limträ. Hade åtminstone dimensionerat skruvarna för att hålla hela brottlasten. Limmet kan dock ge ett styvare förband om man är rätt för nedböjning med tiden, så länge det håller gör det nytta!

Balken är ganska hög, så det hjälper ju till. Hoppas att det håller, med eller utan limmet 😀

Inte så farligt. Kapade av en lite för lång bit som hölls på plats och överförde vinkeln på. Kapades sedan med motorsåg. Hade en ritning med kaplista från en takstolstillverkare som extra hjälp.

Jag är inte så orolig. I och med att över samt underram är homogen. Diagonalerna skall hållas på plats så att deras spetsar inte kan flyttas. Tror inte de krafterna blir så enorma. Gjorde en liten miniatyr och satta i verkstadspressen. Den höll kanon tills diagonalernas spetsar började röra sig. Då skedde nedböjning, innan var den helt stum.
Kollar man på äldre byggen uppförda före spikplåtar blev vanligt kan man hitta likvärdiga konstruktioner.

   TS
Avatar Fallback

Re: Demenisonera 8m balk i trä till maskinhall

550  
#674419
JohannesG skrev:
550 skrev:Kraftigt virke Johannes, det måste ha varit en hel del arbete med att gersåga alla kortbitar? Virket håller garanterat, måste vara plyfan eller förbanden som ger sig först. När man limskruvar tror jag att limmet tar det mesta av lasten och att det inte samverkar så mycket. Tills limmet spricker, då får skruvarna ta all last.

Personligen hade jag inte vågat lita på lim om det inte är gjort på fabrik i kontrollerad miljö, typ limträ. Hade åtminstone dimensionerat skruvarna för att hålla hela brottlasten. Limmet kan dock ge ett styvare förband om man är rätt för nedböjning med tiden, så länge det håller gör det nytta!

Balken är ganska hög, så det hjälper ju till. Hoppas att det håller, med eller utan limmet 😀

Inte så farligt. Kapade av en lite för lång bit som hölls på plats och överförde vinkeln på. Kapades sedan med motorsåg. Hade en ritning med kaplista från en takstolstillverkare som extra hjälp.

Jag är inte så orolig. I och med att över samt underram är homogen. Diagonalerna skall hållas på plats så att deras spetsar inte kan flyttas. Tror inte de krafterna blir så enorma. Gjorde en liten miniatyr och satta i verkstadspressen. Den höll kanon tills diagonalernas spetsar började röra sig. Då skedde nedböjning, innan var den helt stum.
Kollar man på äldre byggen uppförda före spikplåtar blev vanligt kan man hitta likvärdiga konstruktioner.


Ser ut att vara fint kapat för att vara gjort med motorsåg! Två st 8x8 är inte så lätt att böja i sig själva, men visst är det hyfsat lång spännvidd. Borde finnas chans att de håller även ifall limmet och skruvarna ger sig i förtid. Fast frågan är om inte skruvarna håller för så mycket nedböjning att det det blir synligt att fackverket håller på att knäckas?

Teoretiskt sett tror jag att det blir rätt stora krafter på diagonalerna närmast mitten av fackverket. De borde bli dragna? De tryckta har ett visst stöd från ramarna+friktion så deras förband håller nog längre. Själv hade jag nog vänt fackverket upp- och ner mot det bilderna visar 🙃 Fast det förutsätter ju att man kommer på det innan man har byggt färdigt. Det kan inte göra någon jätteskillnad ändå...

Användarvisningsbild

Re: Demenisonera 8m balk i trä till maskinhall

JohannesG  
#674449 Tror också att det lär synas om det är på väg att ge sig. I tillägg skall panelen spikas i balken och det ger ytterligare lite styrka.
Förutom att det är plyfa i stället för hålplåtar är balken beräknad för att klara dagens krav gällande snölaster. Beräknat på den faktiska byggnaden. Gjordes av samma kille som ritade takstolarna. Dock har vi gjort tydligt att skulle det mot förmodan hända något bär han inget ansvar då det är vi som gjort detta på eget initiativ.

Fackverket är gjort enligt ritningen. Vill inte frångå den.

   TS
Avatar Fallback

Re: Demenisonera 8m balk i trä till maskinhall

550  
#675675
JohannesG skrev:Tror också att det lär synas om det är på väg att ge sig. I tillägg skall panelen spikas i balken och det ger ytterligare lite styrka.
Förutom att det är plyfa i stället för hålplåtar är balken beräknad för att klara dagens krav gällande snölaster. Beräknat på den faktiska byggnaden. Gjordes av samma kille som ritade takstolarna. Dock har vi gjort tydligt att skulle det mot förmodan hända något bär han inget ansvar då det är vi som gjort detta på eget initiativ.

Fackverket är gjort enligt ritningen. Vill inte frångå den.


Panelen är det många andra byggnader som lever på 😉
Bra att det är beräknat och att du följt ritningen, då borde det inte vara helt fel 👍
Snö är bra på så sätt att man kan skydda byggnaderna genom att skotta. Just den här balken är väl relativt enkel att stötta om du vill. Vinden är värre!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).