Motorsåg och handhållet

Husky 540i, värd att vänta på?

23 inlägg 5675 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Husky 540i, värd att vänta på?

Claes86  
#632348 Är på jakt efter en batterisåg till verksamheten som består av beskäring samt fällning o krvistning av enstaka träd.

Har kollat på 535i, men sågen behöver klara att fälla alla möjliga träd och 535i känns mer som en kvistsåg.
Nu är ju premiären för 540i i Maj så frågan är om det är värt att vänta på den?

Hur står sig 540i jämfört med 535i, är den värd skillnaden?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husky 540i, värd att vänta på?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#632349 540 iXP är väl ungefär 30% starkare och ca 0,5 kg tyngre än 535 iXP, enligt Husqvarna själva.

540 iXP ska väl motsvara en 339 XP i kapacitet, medan en 535 iXP motsvarar väl mer en 439.

Behöver du större såg än så, är det nog en bensinare som gäller.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Husky 540i, värd att vänta på?

Claes86  
#632754 Niklas, tror du 540i räcker som allround-såg till fällning av enstaka träd och kvistning?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husky 540i, värd att vänta på?

svampbob  
#632759 Till enstaka träd kommer man väldigt långt med såg och yxa.
Jag började köra motorsåg först när jag var 18 fram tills dess fällde farsan och jag kvistade med yxan.

Jag var lite tjurig då jag inte fick börja köra motorsåg när jag ville. Gissar att jag var 12 så höll jag fast vid yxan istället in absurdum.

Användarvisningsbild

Re: Husky 540i, värd att vänta på?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#632774
Claes86 skrev:Niklas, tror du 540i räcker som allround-såg till fällning av enstaka träd och kvistning?

Det beror väl på hur grova träden är och, inte minst, vilka produktionskrav man har på sågen.

Det händer ibland att jag tagit min 536 LiXP till något enstaka 25-30 cm-träd, fast min gamla 242 XPG trio då kapar klart snabbare. Ty det går betydligt snabbare att blåsa rent en 536 LiXP med tryckluft efteråt än en 242 XPG trio, var på den totala tidsåtgången ändå blir mindre med batterisågen.

Jag har dock inte någon egen bensindriven 40-kubikare (339 XP, MS 200/201), så jag har bara en ringa erfarenhet av vad just denna storleksklass duger till.

Dock vill jag hävda att en 40-kubikare (inklusive 540 iXP) är ett vettigt val till rotkapning av träd upp till ca 25cm i rotkapet. Till grövre träd än så, vill jag nog helst ha en kraftigare såg (vilket tyvärr innebär en bensinsåg idag).

Edit: 540i XP funkar bra upp till 35-40 cm i rotkapet. Å till nöds går det med ännu grövre träd (se nästa inlägg). Lämplig för andra och tredjegallring.

535i XP (med SP21G-kedjan) fungerar bra upp till ca 25 cm i rotkapet. Lämplig för en normal förstagallring.
/Niklas
Senast redigerad av Niking lör 15 jan 2022, 09:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Husky 540i, värd att vänta på?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#743658 Min Husqvarna XP med SP21G-kedja vs en 50 cm diameter vindfallen tall över väg! Segern gick till batterisågen (se bild), som alltså var väl värd att vänta på! 👍 Tallen var helt enkelt chanslös! 😉 💪
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Husky 540i, värd att vänta på?

tallen100  
#743680 Långt mellan årsringarna, så den kanske var ganska mjuk 😉

Användarvisningsbild

Re: Husky 540i, värd att vänta på?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#743702 Tvärt om, Tallen! Den var tämligen tätväxt och således rejäl att såga i.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Husky 540i, värd att vänta på?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#744132 540i XP vs vindfallen gran på 52x63 cm blev en ganska lätt match för min 540i XP. 👍 💪
/Niklas
Senast redigerad av Niking mån 17 jan 2022, 18:47, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Husky 540i, värd att vänta på?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#744140 Hum, hum. Räckte ett batteri?

Användarvisningsbild

Re: Husky 540i, värd att vänta på?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#744145
Mangan skrev:Hum, hum. Räckte ett batteri?

Japp, mitt BLi 200X räckte till ytterligare 6 rotkap, även om dessa rotkap inte var så grova.

Och ja, jag har ett gallringslag hos mig nu, därav blir det bara rotkap av vindfällena för min del...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Husky 540i, värd att vänta på?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#744161 OK, bara rotkap inte kvistning och kapning alltså?

Användarvisningsbild

Re: Husky 540i, värd att vänta på?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#744162
Mangan skrev:OK, bara rotkap inte kvistning och kapning alltså?

Rätt uppfattat, så vida det inte behövs för att frilägga en väg eller dylikt.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Husky 540i, värd att vänta på?

1896  
#748923 Hej, farsan har köpt en 540i som jag lånar ibland. Tycker den funkar superbra förutom att kedjan vill hoppa, hade den inte gjort det så hade jag pensionerat bensinsågen förutom när det är riktigt kallt (gillar handtagsvärme). Har du haft problem med kedjehopp eller ngn ide om lösning?
Mvh Johan

Användarvisningsbild

Re: Husky 540i, värd att vänta på?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#748925 Inte annat än att hålla efter kedjespänningen och kolla att kedjesmörjningen fungerar som den ska.

Vet inte om byte till 3/8 hobbykedja (vilket kräver nytt kedjedrev) skulle kunna hjälpa, men det vet nog @Anersimyra.
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).