Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Bison 11000

63 inlägg 16409 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bison 11000

JerryH  
#628384
Uvskogen skrev:Så, då har jag kört 10 timmar. Alldeles för lite för film och så, men det kommer.
Lastarean är ju större vilket förstås är trevligt. Men med välfyllt lass idag fick den lilla kubotan bekänna färg i motlutet. När det gäller kranen så gör längden all skillnad i världen för såna som jag som behöver köra riktigt grovt ibland. I och med att jag kan nå ner bakom vagnen kan jag nu enkelt dra på grov stock. Kombinerat med vinschen så är inte ens rotstocken på en gårdssilvergran ett problem(tog inget foto :cry:).
Men som sagt återkommer med lite video och foto längre fram.


Var det överlass eller bara välfyllt? Skördaren väger ju 4 ton så knappt 1 ton mindre än en vällastad 11000. Kan inte påstå att jag märkt att motorn skulle haft et tungt, utan det är snarare att jag haft problem med drivrullarna på boggien slirat. Men det ska förhoppningvis bli mycket bättre där när nya drivrullarna kommer på plats =)

Användarvisningsbild

Re: Bison 11000

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#628400
JerryH skrev:
Uvskogen skrev:Så, då har jag kört 10 timmar. Alldeles för lite för film och så, men det kommer.
Lastarean är ju större vilket förstås är trevligt. Men med välfyllt lass idag fick den lilla kubotan bekänna färg i motlutet. När det gäller kranen så gör längden all skillnad i världen för såna som jag som behöver köra riktigt grovt ibland. I och med att jag kan nå ner bakom vagnen kan jag nu enkelt dra på grov stock. Kombinerat med vinschen så är inte ens rotstocken på en gårdssilvergran ett problem(tog inget foto :cry:).
Men som sagt återkommer med lite video och foto längre fram.


Var det överlass eller bara välfyllt? Skördaren väger ju 4 ton så knappt 1 ton mindre än en vällastad 11000. Kan inte påstå att jag märkt att motorn skulle haft et tungt, utan det är snarare att jag haft problem med drivrullarna på boggien slirat. Men det ska förhoppningvis bli mycket bättre där när nya drivrullarna kommer på plats =)


Nä då har jag uttryckt mig dåligt. Menade att den fick jobba ordentligt då jag lastade cirka 500 kg till jämfört med vad jag kastar på 10000. Men den knallade på uppåt ändå. Samma motor i båda
Så det var en positiv kommentar! :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bison 11000

JerryH  
#628405
Uvskogen skrev:
JerryH skrev:
Uvskogen skrev:Så, då har jag kört 10 timmar. Alldeles för lite för film och så, men det kommer.
Lastarean är ju större vilket förstås är trevligt. Men med välfyllt lass idag fick den lilla kubotan bekänna färg i motlutet. När det gäller kranen så gör längden all skillnad i världen för såna som jag som behöver köra riktigt grovt ibland. I och med att jag kan nå ner bakom vagnen kan jag nu enkelt dra på grov stock. Kombinerat med vinschen så är inte ens rotstocken på en gårdssilvergran ett problem(tog inget foto :cry:).
Men som sagt återkommer med lite video och foto längre fram.


Var det överlass eller bara välfyllt? Skördaren väger ju 4 ton så knappt 1 ton mindre än en vällastad 11000. Kan inte påstå att jag märkt att motorn skulle haft et tungt, utan det är snarare att jag haft problem med drivrullarna på boggien slirat. Men det ska förhoppningvis bli mycket bättre där när nya drivrullarna kommer på plats =)


Nä då har jag uttryckt mig dåligt. Menade att den fick jobba ordentligt då jag lastade cirka 500 kg till jämfört med vad jag kastar på 10000. Men den knallade på uppåt ändå. Samma motor i båda
Så det var en positiv kommentar! :smile:



Ok, då är jag med!
Trodde du hade fått motorn till att kapitulera :)

Användarvisningsbild

Re: Bison 11000

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#629499 Fått på banden på den här maskin idag, så i morgon kör jag ut den och fortsätter med min gallring.
Ska bli intressant att köra i gallringsskogen med den nya kran. Räckvidden känns onekligen rejält längre. :smile:
1583503098_20200306_134720.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Bison 11000

Blivande snickare  
#629502 Hittade dom felet på din gamla maskin?

Eller ska vi säga förra, för gammal hann den ju inte bli :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Bison 11000

Suneland  
#629503
Uvskogen skrev:Fått på banden på den här maskin idag, så i morgon kör jag ut den och fortsätter med min gallring.
Ska bli intressant att köra i gallringsskogen med den nya kran. Räckvidden känns onekligen rejält längre. :smile


Ojoj ser inte alls dumt ut det där :-bd

Användarvisningsbild

Re: Bison 11000

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#629505
Blivande snickare skrev:Hittade dom felet på din gamla maskin?

Eller ska vi säga förra, för gammal hann den ju inte bli :mrgreen:


Ja, det var en axelinfästning om jag fattade rätt som gick sönder. Beror visst på att när man som jag, och många andra, kör med kedjor fram så ger grejorna vika. Så nu ska den få nya grövre grejor, antar alla maskiner byggs om. Allt går på garantin och jag fick ju lånemaskin (som kanske just den blir min) med vändande post.
Men egentligen ska inte jag svara exakt, det får Kranman göra så hoppas nu inte jag ställer till med en jättediskusson. ÅF och Kranman är väldigt transparenta och raka med allt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bison 11000

Kenya Cane  
#629691 Hur långt är lastutrymmet på själva vagnen?

Användarvisningsbild

Re: Bison 11000

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#631015 Ni vet den där metoden som man ska använda om man ska ringa till någon och berätta att deras katt har blivit överkörd? Först ringer man och säger att "din katt sprang upp i ett räd". Nästa samtal så säger man "den sitter längst ute på en gren". Därefter "den ramlade ner" - ja du förstår principen, ta det lite i steg. :wink:

Jag tittar nu på ett traktorekipage. Byter samtidigt till hydraulbioolja i min Bison 10 000 för att behålla certifieringen på maskin för kommande år. :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Bison 11000

Norrtälje  
#631049 Du har skrivit att du haft en del tomtfällningar och gårdsträd, är det med det behovet du tittar på en traktor med vagn?

Avatar Fallback

Re: Bison 11000

Avslutat-02  
#631051 Traktor med maskintrailer...?
Vad blir nästa då? Skördare?

Användarvisningsbild

Re: Bison 11000

stegmaster  
#631052
Uvskogen skrev: Byter samtidigt till hydraulbioolja i min Bison 10 000 för att behålla certifieringen på maskin för kommande år. :smile:

Jag kanske har missat nåt , men bytadet du inte upp dig til en 11000?
Och nyfiken er man givetvis, er det ett konkret traktorekvipasje du tittar på eller bare ett allment skogsekvipasje du leter etter? :-b

Avatar Fallback

Re: Bison 11000

Avslutat-02  
#631057 Är det din bison som jag såg annons på..
Skulle gå ca 15 tim till under tiden aktionen fortskred..?

Användarvisningsbild

Re: Bison 11000

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#631058
Norrtälje skrev:Du har skrivit att du haft en del tomtfällningar och gårdsträd, är det med det behovet du tittar på en traktor med vagn?


Ja bland annat. Men mest för att vår familj behov av en traktor blir allt större. Vi har en liten åker som vi odlar på men nu vill båda barnen (vuxna med egna) börja odla potatis med mera. Snackas om får också :surp:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bison 11000

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#631059
stegmaster skrev:
Uvskogen skrev: Byter samtidigt till hydraulbioolja i min Bison 10 000 för att behålla certifieringen på maskin för kommande år. :smile:

Jag kanske har missat nåt , men bytadet du inte upp dig til en 11000?
Och nyfiken er man givetvis, er det ett konkret traktorekvipasje du tittar på eller bare ett allment skogsekvipasje du leter etter? :-b


Jo jag gjorde ju det, men har ångrat mig förr :wink:
Vi får se vad det blir. ÅF ska plocka fram några förslag

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).