Öppna kategorin

Coronaviruset visar vikten av att öka Sveriges självförsörjn

7 inlägg 2175 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Coronaviruset visar vikten av att öka Sveriges självförsörjn

Skogsvaktaren  
#631001 Coronaviruset visar vikten av att öka Sveriges självförsörjning.
Det är enkelt att förstå vad som kan hända om coronautbrottet utvecklas till en pandemi och gränserna stängs.
Sverige har för låg självförsörjningsgrad av livsmedel. I princip är varannan tugga importerad. Det troliga är att det enda vi kan åstadkomma vid en kris är morotskaka, eftersom vi bara är självförsörjande på mjöl, morötter och socker.
Sverige har goda förutsättningar för en ökad livsmedelsproduktion. Vi skulle utan större problem kunna öka självförsörjningsgraden till 80 procent. Det finns många argument för en ökad livsmedelsproduktion i Sverige, vilket är ett av målen i den nationella livsmedelsstrategin.

Men då måste politiker och myndigheter skapa förutsättningar för och i handling visa att de tror på svenskt jord och skogsbruk. Regler och lagar måste utformas så att de ger Svenskt lantbruk realistiska förutsättningar. Kommuner och andra offentliga kök måste i största möjliga mån upphandla svensk närproducerad mat. :-bd



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Coronaviruset visar vikten av att öka Sveriges självförs

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#631014 Sverige kan ju då börja med att förbjuda nybygnation på prima åkermark. För hur många köpcentra etc. har inte lagts på landets bästa åkermarker?

Sedan borde ju det minst sagt idiotiska markavvattningsförbudet avskaffas.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Coronaviruset visar vikten av att öka Sveriges självförs

Avslutat-02  
#631020 Även om Sverige skulle börja producera mer inhemska matvaror så skulle det ändå ta för lång tid, covid19 (ett corona virus) skulle hinna spottas runt länge innan man fått upp de första åkrarna ens..

Så även om vi försöker så gott det går så räcker inte det ändå, invandring är en annan sak, ju mer befolkningen ökar ju mindre med tillräcklig mängd blir det.

Nybyggnationer måste även då fram...

Framtida behov kan vi stilla men inte vid detta utbrott..

Sedan skulle nog det vara bättre om man tänker sig att staten lägger pengarna man lägger i EU:s ficka på bönderna direkt isåfall.

Admin och även där äganderätten till åkermark måste stärkas.
Så att inte vattenledningar, elnät, fiber mm ska grävas ner och förstöra utan en rejäl och skälig ersättning...

Avatar Fallback

Re: Coronaviruset visar vikten av att öka Sveriges självförs

Sti L  
#631095 Det var en tråd her en tid tilbake der det ble beskrevet at mange mill. dekar med åkermark skal planteras med skog. Nå er ikke jeg Svensk men jeg skrev litt negative tanker om dette men ble irettesatt pga det var raskt å fixe dette tilbake til matproduksjon. Mener fremdeles det er feil å bygge ned åkermark som kan gi oss mat, vi er inne på samme dårlige sporet i Norge med kun store gårder i drift.

Avatar Fallback

Re: Coronaviruset visar vikten av att öka Sveriges självförs

Avslutat-02  
#631188
Sti L skrev:Det var en tråd her en tid tilbake der det ble beskrevet at mange mill. dekar med åkermark skal planteras med skog. Nå er ikke jeg Svensk men jeg skrev litt negative tanker om dette men ble irettesatt pga det var raskt å fixe dette tilbake til matproduksjon. Mener fremdeles det er feil å bygge ned åkermark som kan gi oss mat, vi er inne på samme dårlige sporet i Norge med kun store gårder i drift.



Det är inte så lätt att återställa till åkermark igen ska man veta.. jag håller på med detta själv just nu..
Nu är mina tallar 15 år gamla men satan vad med rötter och skräp...och kostnader för grävare..

Användarvisningsbild

Re: Coronaviruset visar vikten av att öka Sveriges självförs

Suneland  
#631196
vinterrojarn skrev:
Sti L skrev:Det var en tråd her en tid tilbake der det ble beskrevet at mange mill. dekar med åkermark skal planteras med skog. Nå er ikke jeg Svensk men jeg skrev litt negative tanker om dette men ble irettesatt pga det var raskt å fixe dette tilbake til matproduksjon. Mener fremdeles det er feil å bygge ned åkermark som kan gi oss mat, vi er inne på samme dårlige sporet i Norge med kun store gårder i drift.



Det är inte så lätt att återställa till åkermark igen ska man veta.. jag håller på med detta själv just nu..
Nu är mina tallar 15 år gamla men satan vad med rötter och skräp...och kostnader för grävare..


Ja samma här, nästan 2ha som ska åter till bete/åker, dock lite värre läge med 60+år och rejält förvuxna granar och björkar på marken :-ss mina tjurar ska få gå å mysa å beta där hade jag tänkt :smile:

Här hemma skulle vi dock lätt kunna vara närapå helt självförsörjande redan med en hel del leveranser ut från den egna gården också..

Nationellt har vi en bra del bra produktiv mark går åt till hästar vilka väldigt få utav tjänar något annat syfte än som hobby, 350 000 eller så... vi har själva 3 st för tillfället.
Men vore det inte för hästarna så hade vi nog ännu mer granåker i vårt avlånga land :roll:

Avatar Fallback

Re: Coronaviruset visar vikten av att öka Sveriges självförs

Avslutat-02  
#631199 Är tyvärr mycket åkermark som skulle kunna användas till bättre...

Jag tar hö på mina marker men i år blir det annorlunda...frun har bestämt att nu blir det grönsaker, rotfrukter, potatis på 1 åker...
Ca 1.5 ha.. #:-s #:-s
Men tja vi testar... Hade så när jag var liten...men till slut orkade man inte med sorkarna mer..då fick det bli hö istället...

Går och funderar på getter....och grisar...
Har ett hygge nära huset där de skulle kunna gå... lämpligt med maten runt hörnet..

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).