Skogsnyheter

Stormen Laura 12 mars 2020 - Rapporter

99 inlägg 17487 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stormen Laura 12 mars 2020 - Rapporter

axwell  
#630755
Grålle52 skrev:Ok. Där blåste en stor gran ner! Typ en 70cm. :shock:


Hög ? Före eller efter fallet ? :mrgreen:

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Stormen Laura 12 mars 2020 - Rapporter

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#630758 Nu börjar vindbältet dra in över lan på riktigt. 27 m/s i Torup. Men bara 19 m/s i Ljungby. Vid nästa uppdatering ligger nog Ljungby med i vindbältet.

Användarvisningsbild

Re: Stormen Laura 12 mars 2020 - Rapporter

Grålle52  
#630759 :-ss

Avatar Fallback

Re: Stormen Laura 12 mars 2020 - Rapporter

Avslutat-02  
#630760 Tyckte du skrev gran.....det där är väl ingen gran....hur många har tankat sågarna då?... :lol: :lol: :mrgreen: :mrgreen:
Senast redigerad av Avslutat-02 tor 12 mar 2020, 15:44, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Stormen Laura 12 mars 2020 - Rapporter

PTT  
#630761 Rätt starka byvindar i Västboområdet men framförallt stooora snöflingor. Inte mycket till sikt just nu..

Användarvisningsbild

Re: Stormen Laura 12 mars 2020 - Rapporter

Grålle52  
#630763 Bara 5m rotvälta

Avatar Fallback

Re: Stormen Laura 12 mars 2020 - Rapporter

Avslutat-02  
#630774 har det lugnat sig nu?

Avatar Fallback

Re: Stormen Laura 12 mars 2020 - Rapporter

FredrikB  
#630776 Ja något här 3-4 mil från kusten iallafall. Byvindar kommer och går fortfarande men är inte lika starka.

Användarvisningsbild

Re: Stormen Laura 12 mars 2020 - Rapporter

Grålle52  
#630782 Betydligt lugnare här. Funderar bara på hur jag ska få väck aspen. Den är grov och har dessutom vridit sig i brottet. Hjullastare känns plötsligt användbart

Avatar Fallback

Re: Stormen Laura 12 mars 2020 - Rapporter

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#630803 Lite blåsigt och byigt här i norra Småland också, men jag hann i alla fall med två tankar.

Avatar Fallback

Re: Stormen Laura 12 mars 2020 - Rapporter

r93  
#630806 Ett par mil väster om kalmar så tror jag detta är den värsta stormen på ett par år, tog ledigt imorgon för att inventera skogen, men känslan är att det gått ner en hel del, speciellt med tanke på blötan i marken.

Avatar Fallback

Re: Stormen Laura 12 mars 2020 - Rapporter

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#630810
Fredrik Reuter skrev:Tåndemåla har skrivit mycket om prognoserna i tråden om den andra stormen. Jag låser den tråden nu och klistrar in det viktigaste från Tåndemåla här nedan:

Kollat lite nu på vindarna för dagen. Och framför allt ett stråk från Varberg och söder längs med västkusten och några mil in över land får idag ett tämligen svårt väder. Och jag är inte främmande för att det blir klass tre varningar på denna stormen. Alltså byvindar över 28 m/s. Lågtrycket kommer in under kraftig fördjupning. Nu hoppas jag för alla skogsägares del att jag har fel och att fördjupningen inte blir så kraftig som vissa prognoser vi få det.


Även vi här uppe får det blåsigt. Där är rödast är det vindar över 28 m/s i västra Skåne även ett stråk runt Karlskrona i denna körning från dmi. Men man ser hur snabbt vinden avtar norr ut.


Observera att det är byvind som kartan visar.

Användarvisningsbild

Re: Stormen Laura 12 mars 2020 - Rapporter

generationsskifte  
#630814 Låg en del träd längs med E22an mellan Ronneby - Karlskrona om man tittade ut i backarna. Ringde och kollade hur det såg ut på gården och där hade det blåst ner ett tiotal träd på bara ett ställe, så lär finnas en del som gått omkull.

Avatar Fallback

Re: Stormen Laura 12 mars 2020 - Rapporter

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#630859 Lite nerblåsta träd över vägen märktes på hemvägen men inget farligt,men hemma var de strömavbrott så nu sitter jag här och hör elverkets knatter i bakgrunden...

Avatar Fallback

Re: Stormen Laura 12 mars 2020 - Rapporter

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#630867 Detta väder denna vinter!
Regn och blåst.
Några vindfällen idag,
Några takplåtar på ett skjul tog en flygtur.
Vattensjukt i skogen.
Körspår och lervälling.

Jaja, det är en ny dag i morron 🙏

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).