Motorsåg och handhållet

Vilken röjsåg bör jag välja?

13 inlägg 15784 visningar 1 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Husqvarna

Vilken röjsåg bör jag välja?

Qkeeper  
#62990Har kollat på två olika märken och fyra olika sågar.

Jonsereds FC 2255W samt FC 2145W sedan Husqvarnas 355 FXT samt 345 FXT. Någon som testat dessa sågar och har erfarenhet av röjning?

Den kommer endast användas i skogen. Har några skiften som skall röjas efter planteringen, ganska grov "sly" så behövs lite kraft. Jag vill ha tips om vilken såg jag bör välja eftersom jag tycker de är så liten skillnad mellan sågarna. Priset spelar ingen roll bara jag får en prisvärd såg. Kom med tips och synpunkter kring dessa 4 modeller. Vilket märke? Vilken modell?

TS
Husqvarna motorsågar

Re: Vilken röjsåg bör jag välja?

Nonkan  
#63021FC2255 är samma som 355 och de andra motsvarar varandra så egentligen väljer du mellan två modeller. Stor eller liten helt enkelt och frågan är ju stora eller små träd så har du svaret på vilken såg du ska ha om du vill välja mellan dessa. Sen kan du ju Blanda in Stihl med.

Läs den här tråden:
viewtopic.php?f=12&t=4852

Användarvisningsbild

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63029Har ingen större erfarenhet av dessa modeller, men har en 355 FXT hemma för test.
Den där nya XT selen är inte så dum i alla fall! Fast den jag har att jämföra med är ju från tidigt -90tal eller så...
Gick en timme eller så med XT selen och det kändes inte efter att jag gått med sågen, vilket det brukar göra med den gamla selen.

Kan kanske skrive lite mer senare i veckan om vad jag tycker om själva sågen.
Men om man säger som så, Husqvarna brukar väl inte göra dåliga saker...

Qkeeper  
Zixten skrev:Har ingen större erfarenhet av dessa modeller, men har en 355 FXT hemma för test.
Den där nya XT selen är inte så dum i alla fall! Fast den jag har att jämföra med är ju från tidigt -90tal eller så...
Gick en timme eller så med XT selen och det kändes inte efter att jag gått med sågen, vilket det brukar göra med den gamla selen.

Kan kanske skrive lite mer senare i veckan om vad jag tycker om själva sågen.
Men om man säger som så, Husqvarna brukar väl inte göra dåliga saker...

Skriv gärna vad du tycker om sågen kan vara bra att veta :grin:

TS

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63115Leta i arkivet.Finns en hel del. Vad som kanske inte nämnts är att HVA är smidigare p.g.a sitt smala styre och bättre tankplacering. Stihl är ist stadigare och har en skön sele som dock gör sågen lite stelmonterad på kroppen.Svår att t.ex kvist upp en rågång med.
Gör som jag: köp en(minst) av varje! Gamla 252 är klumpigare men har ett grymt bottendrag.Bra om man skall markbereda,slå gräs mm.

/Nisse

Qkeeper  
nisse skrev:Leta i arkivet.Finns en hel del. Vad som kanske inte nämnts är att HVA är smidigare p.g.a sitt smala styre och bättre tankplacering. Stihl är ist stadigare och har en skön sele som dock gör sågen lite stelmonterad på kroppen.Svår att t.ex kvist upp en rågång med.
Gör som jag: köp en(minst) av varje! Gamla 252 är klumpigare men har ett grymt bottendrag.Bra om man skall markbereda,slå gräs mm.

/Nisse

Okej, tänkte faktiskt åka och kika på en stihl imorgon! Och om jag hade råd skulle jag köpa minst en av varje men blir tyvärr lite dyrt efter som dom kostar kring 10 000kr st :/

TS

bevakare  
#63119Hej...var i samma sits i våras.
Jag hade ingen röjsåg sedan tidigare...valet föll på husqvarna 355 fxt dvs med hantagsvärme.
Har hittils kört ca 15-16 ha absolut inga problem än. jag köpte en till mig och en till min sambo ord pris 10600 kr vi prutade ner dessa till 9500 kr per st ink moms.
Det är bra med stora klingor 225 på dessa 355:or.
Jag har lite dålig kondis därför är det lite för stor tank 1,1 liter och räcker ca 1 timme och 20 minuter, det hade räckt med 1 timme.
ett bra köp tycker jag..om det är värt nått.

Mvh

Qkeeper  
bevakare skrev:Hej...var i samma sits i våras.
Jag hade ingen röjsåg sedan tidigare...valet föll på husqvarna 355 fxt dvs med hantagsvärme.
Har hittils kört ca 15-16 ha absolut inga problem än. jag köpte en till mig och en till min sambo ord pris 10600 kr vi prutade ner dessa till 9500 kr per st ink moms.
Det är bra med stora klingor 225 på dessa 355:or.
Jag har lite dålig kondis därför är det lite för stor tank 1,1 liter och räcker ca 1 timme och 20 minuter, det hade räckt med 1 timme.
ett bra köp tycker jag..om det är värt nått.

Mvh

Okej, jätte bra information lutar åt en husqvarna tror jag.

TS

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63123Jag skulle nog kika på en stihl 480 eller stihl överhuvudtaget innan jag hade bestämt mig :wink:

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
valmet901 skrev:Jag skulle nog kika på en stihl 480 eller stihl överhuvudtaget innan jag hade bestämt mig :wink:

Javisst, det vore ju snopet om man inte kollat hela utbudet innan man investerar och sen får mer info.

Qkeeper  
#63126Jo de är bäst å kolla alla möjligheter först. Ska åka och kika på en stihl imorgon.

TS

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63194Fundera inte ihjäl dig,använd tiden till att röja istället :smile: Du blir inte missnöjd med någon av hva,jonsered eller stihl's proffssågar. Eller våga vara annorlunda och köp en Dolmar.Lika dyr och säkert lika bra,men det vore kul att höra lite erfarenheter av denna. Dolmar-Sachs är ju ett anrikt märke och lite extra konkurrens vore bra.

/Nisse

Qkeeper  
nisse skrev:Fundera inte ihjäl dig,använd tiden till att röja istället :smile: Du blir inte missnöjd med någon av hva,jonsered eller stihl's proffssågar. Eller våga vara annorlunda och köp en Dolmar.Lika dyr och säkert lika bra,men det vore kul att höra lite erfarenheter av denna. Dolmar-Sachs är ju ett anrikt märke och lite extra konkurrens vore bra.

/Nisse

tror det finns en återförsäljare av Dolmar i Sunne 2 mil här ifrån så man kunde ju åka och kolla på även deras såg :D Tack för tipset, hade glömt bort dom. Men rätta mig om jag har fel för dom är väl stora i andra länder? eller?

TS
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).