Avverkning (slutavverkning)

Vi har dubbelt så mycket skog som för 100 år sedan - En myt?

14 inlägg 5426 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vi har dubbelt så mycket skog som för 100 år sedan - En myt?

Fredrik Reuter  
#630096 Påståenden som Vi har dubbelt så mycket skog som för 100 år sedan och Vi har aldrig haft så mycket skog som idag kan vara rena myter som baseras på propaganda och brist på statistik. Det säger i alla fall Lars Östlund, professor i skogsekologi med inriktning mot skogshistoria på SLU i Umeå i dokumentet som länkas nedan.

Nu verkar dokumentet ha några år på nacken men jag sökte här på Skogsforum och hittade inget om det och tänkte att det kan vara ett bra diskussionsunderlag.

Enligt Lars Östlund så skulle man kunna säga att virkesförrådet i Sverige i början av 1800-talet troligtvis var större än vad det är idag. Statistik från vissa delar i Sverige (Orsa besparingsskog som exempel här nedan) styrker denna tes.

1583750607_virkesforradsutveckling-orsa-hamra.jpg


Östlund tar i dokumentet nedan upp att det fanns skogar som avverkades över tillväxten i slutet av 1800-talet och anledningarna var flera men att det svåra tider kanske var den största. Det kan dock vara så att den skog som höggs hårdast var den som låg nära områden med mycket befolkning.

Sedan startade Riksskogstaxeringen 1923 och började då mäta skog från en tid med hård huggning och det är dessa siffror vi förlitar oss på idag.

Ganska intressant att diskutera och det vore intressant att höra vad Lars Lundqvist har att säga om detta, jag vet inte om ni är kollegor än idag, men ändå. Ett tack till Leif Öster som uppmärksammande dokumentet.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Vi har dubbelt så mycket skog som för 100 år sedan - En

svampbob  
#630097 Det är garanterat så att det inte fanns någon avsättning för virket så högg man inte heller och om det därtill är långt ifrån bebyggelse och betande djur så fanns det säkert mera skog just där och då än vad som finns där nu.
Jag tycker att det räcker att titta på dom historiska flygbilderna som är 50-60 år gamla och jämföra med färska foton för att se hur skogarna har brett ut sig sedan dess.

Avatar Fallback

Re: Vi har dubbelt så mycket skog som för 100 år sedan - En

Palakangas  
#630107
svampbob skrev:Det är garanterat så att det inte fanns någon avsättning för virket så högg man inte heller och om det därtill är långt ifrån bebyggelse och betande djur så fanns det säkert mera skog just där och då än vad som finns där nu.
Jag tycker att det räcker att titta på dom historiska flygbilderna som är 50-60 år gamla och jämföra med färska foton för att se hur skogarna har brett ut sig sedan dess.

Jag håller med här och just de historiska flygbilderna har jag reagerat över. Vilka skräpskogar det var på många arealer.

Avatar Fallback

Re: Vi har dubbelt så mycket skog som för 100 år sedan - En

Norrtälje  
#630127 På historiska flygbilderna reagerade jag över hur väldikat och dikesrensat det var på den tiden ja väldigt bra underhållet över lag, sen dess eftersatt och igenväxt både här och där..tycker inte man kan dra slutsatsen att engagemanget flyttats till att underhålla skogarna på bästa sätt utan mer åt ett mekaniserat och rationaliserat skogsbruk samtidigt som orationella ytor slyar igen i takt med avfolkning och minskad självförsörjning och hållande av betesdjur.

Påståendet om dubbelt så mycket skog är återkommande och ganska tröttsamt att höra, bättre att istället visa ett statistiskt diagram med virkesförråd på y-axeln och tid på x-axeln, då framkommer en bristande historik tydligt om det börjar på 1923 och om istället antaganden görs för historiska virkesförråd från längre bak än så kanske man istället blir förvånad.

Avatar Fallback

Re: Vi har dubbelt så mycket skog som för 100 år sedan - En

jannee  
#630131 Vad jag har läst fram från historiska dokument var det på vår fastighet runt 60 m3sk/ha vid storskiftet (Laga Skifte runt 1860)
När jag övertog fastigheten tidigt 70 tal innehöll den 106 m3sk/ha och idag har jag en bra bit över 200 m3sk/ha.
Tvivlar inte alls på att det är motsvarande siffror lite varstans - förutom Sveaskogs skogar.
Man bör då också betänka att den största delen av Sveriges befolkning då bodde och livnärde sig på vad naturen gav.
Allt som kunde odlas var odlat, djuren gick på skogen och livnärde sig sommartid på vad som där då växte.
I vår by vid storskiftet fanns det 26 personer skrivna, i dag är vi 2

Användarvisningsbild

Re: Vi har dubbelt så mycket skog som för 100 år sedan - En

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#630134 Hur säkra är uppgifterna om virkesförråd i början av 1800-talet? Gjordes det någon taxering öht? Första jägmästarna dök väl upp en bra bit in på 1800-talet?
Att virkesförrådet har varit större tidigare bör kanske ses i ljus av mätmetoder och feltoleranser. Skogarna runt bruken/gruvorna har väl säkerligen varit renhuggna för 2-300 år sen, kan inte tänka mig att det inte är mer skog runt dessa orter idag, även om orterna har svällt upp och blivit städer.

Avatar Fallback

Re: Vi har dubbelt så mycket skog som för 100 år sedan - En

tallen100  
#630139 När tex hyttorna var igång så var det säkert ont om skog i stora områden kring dom.
Men hur mycket hann dom annars med att avverka på den tiden?
Är mycket tveksam till att det skulle finnas dubbelt så mycket skog i dag, mot för hundra år sedan.
Mycket jordbruksmark har iofs växt/planterats igen och blivit skog, men då har städerna växt i stället, vägar byggts o.s.v...

Avatar Fallback

Re: Vi har dubbelt så mycket skog som för 100 år sedan - En

Palakangas  
#630145 Hur kan det vara intressant att veta exakt hur mycket skog det fanns för 170 år sedan? Är väl dagens siffror på virkesförråd och tillväxt som är relevant ? För de flesta i alla fall.

Avatar Fallback

Re: Vi har dubbelt så mycket skog som för 100 år sedan - En

tallen100  
#630153 Det verkar ju vara väldigt intressant eftersom det ständigt pratas om hur mycket skog som finns idag jämfört med då och då :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Vi har dubbelt så mycket skog som för 100 år sedan - En

fendt311  
#630154
tallen100 skrev:Det verkar ju vara väldigt intressant eftersom det ständigt pratas om hur mycket skog som finns idag jämfört med då och då :mrgreen:

Touche 😂

Avatar Fallback

Re: Vi har dubbelt så mycket skog som för 100 år sedan - En

Sture Andersson  
#630155
svampbob skrev:Det är garanterat så att det inte fanns någon avsättning för virket så högg man inte heller och om det därtill är långt ifrån bebyggelse och betande djur så fanns det säkert mera skog just där och då än vad som finns där nu.
Jag tycker att det räcker att titta på dom historiska flygbilderna som är 50-60 år gamla och jämföra med färska foton för att se hur skogarna har brett ut sig sedan dess.

Du har helt rätt ,om man kollar i mina trakter på flygfoton från 50 talet å är det rena öken ,där det i dag är storskog .
En stor anledning var nog att alla hade kor ,som beta överallt även i skogen ,betet räckte inte till så även skogen blev betesmark .Kom ingen ny skog upp allt blev nerbetat.Sen så är det ju massa odlingsmark som det växer skog på i dag.På mina 50 ha skog så är säkert 15 ha (kanske mer)gammal odlingsmark .Blir nyfiken på detta ska ta eniro och kolla detta.

Användarvisningsbild

Re: Vi har dubbelt så mycket skog som för 100 år sedan - En

Älgfoderodlare  
#630157 Det som verkligen vore viktigt ur ett privat skogsbruksperspektiv, är väl vad man har kvar i volym / ha när det är dags för föryngrings / slutavverkning. Att gallring är ett sätt att "åderlåta" den privata skogsbrukaren på totalvolymen vid slutavverkning, är ju inget nytt. Att industrin dessutom använder den lågt betalda massavolymen vid gallringar till att pressa priserna vid slutavverkning, borde vara en tankeställare av stora mått för privatskogsbruket ! Det finns idag enorma virkeslager för industrins massabehov, vilket borde tendera att minska slutavverkningsanmälningarna / arealerna för att söka höja priset till råvaruproducenternas fördel. Inser man inte det så borde man inte ägna sig åt den företagsamhet som kallas skogsbruk. Det kan inte kallas lönsamt att skänka bort råvara till men för framtida intäkter !
Oavsett vad bröderna Eriksson i Hyssna gör på deras mark, med den bonitet de har, så kan deras brukande appliceras på de flesta marker i Sverige. Det handlar om att optimera vad respektive mark kan producera över hela omloppstiden. Om man verkligen lyssnar till vad de säger i de filmklipp som finns på bl.a. "youtube", så borde man inse att något är fundamentalt fel i hur den privata skogsbrukaren informeras om vad som är lönsamt skogsbruk o inte ! Och det handlar inte om kalhyggesbruk kontra hyggesfritt skogsbruk. Det handlar om att inse sitt bästa som privat skogsbrukare som helhet. Skogsindustrins företrädare ( Din "utdömda Bankrådgivare" ) ser inte till ditt bästa som privatskogsbrukare, det ansvaret måste man ta själv ! Att lära sig av att se hur träd växer, gör att man förstår hur en skog fungerar. Jag tror att vi kan ha långt mer volym / ha än vad vi har idag. Men vägen dit går via att lära sig hur en skog blir till !
Skog för mig, är de träd som bildar den, inte utrymmet mellan dom !

Avatar Fallback

Re: Vi har dubbelt så mycket skog som för 100 år sedan - En

Tralsmo  
#630164 Att det är betydligt mer skog på min fastighet idag jämförelsevis med förr är ja helt övertygad om.
Räcker nog inte långt med dubbelt så mycket. Förmodligen betydligt mer.

Har flygfoto på 2 av mina fastigheter som är tagna i början på 50talet.
Säger ju kanske inte så mycket för det är ju foton på gårdcentra. Men det syns väldigt mycket skog runt om på fotona.
Kan väl inte påstå att man blir imponerad (skogligt) av fotona precis.

Nu har ju allt det varit betesmark för hundra år sen som börjat växa igen redan på 50talet.


Man kan ju titta på kulturspåren som finns i skogen så ser ju ja att min ursprungliga fastighet på ca 110ha i huvudsak har varit jordbrukad 100 år tillbaka.

Har ju totalt 4 fastigheter som blivit väldigt olika skötta av föregående ägare.
Kvalitetsmässigt skiljer det mycket men faktiskt inte så mycket volymmässigt i bestånden.

Där skötseln har varit eftersatt är det mycket varg å luckor å dåliga föryngringar.
Där föryngringar är bra å bara manuellgallrade "försiktigt" är det ändå mycket luckor efter borre å stormskadat. Främst då gran naturligtvis.

Nä skogsskötseln har blivit mycket bättre i modern tid här i alla fall.

Avatar Fallback

Re: Vi har dubbelt så mycket skog som för 100 år sedan - En

jannee  
#630179 När storskiftet eller laga skiftet ägde rum uppskattades ALLT av värde.
Alla dessa fakta finns tillgängliga i offentliga arkiv.
Troligtvis finns även DIN fastighetsbeteckning (om nu något skifte ägt rum)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).