Vedmaskiner, flishuggar

Bilder från er vedtillverkning

3073 inlägg 1025937 visningar 181 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Suneland  
1582148179_p70319-113619.jpg
Nu var detta 2017 men setupen är mer eller mindre densamma varje år. Kör bara ca 40m3 40cm + 10m3 30cm spisved varje år.

Modifierade maskinen så den fungerar som den ska första året + gjorde 50m3 spisved och betalade av den :-bd

20 dagar i skogen och 20 timmar på vedbacken årligen, bara städning och gallring närmast gården. :smile:

adahlm  
#626390Ingen vedtillverkning här ännu men håll ögonen öppna om ni ser nån sån här till salu nånstans,
Stulen i natt i Tammerfors/Finland från Lantmännens affär, En Hakki Pilke Easy 42 begagnad från 2015, ser. 61-30469
Någon som hade akut behov för vedtillverkning kl. 3 på natten..

1582292060_21.2.jpg

1582292008_easy42.jpg

Användarvisningsbild

stegmaster  
#628119Telthallen funkar kanon bra. Veden er torr och fin där inne, och snöen rinner lett av duken.
Och vinden som vore senaste tiden er heller inget problem, even om taket blåste av på grannens lada(låve).
Det lilla kondens som blir torkar snabbt upp, då det er bra lufting rundt hela hallen.
Sen gjorde jag en stenyta til att parkera grävarna på, så dom inte tar upp plats på vedtorkeplatsen.
Her er endast storgrävaren på sin nya plats, men den lilla kommer snart efter. :smile:
En hel del ved er vi ochså redan klar med, ca 250m3.
Som syns så kom det 10cm snö til i dag.
Fick even byta en kile som trillat ur sitt spår så transportören sluta driva, men det var snabbt fiksat.

$matches[2]

$matches[2]

$matches[2]

1582897901_img_20200221_093315.jpg

1582897900_img_20200221_093254.jpg

özach  
#628385Tidigt i år 😀

Användarvisningsbild

Suneland  
#628410Bara så folk inte tror att jag bara lallar på med småpinnar :d
Vedklyven är en rätt saftig hemmabyggd pjäs av någon som jobbade på Permobil i Sundsvall om jag inte minns helt fel 8)

Användarvisningsbild

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#628961Passade på sluta tidigt o köra några lådor i eftermiddag. :smile:
1583254857_20200303_152201.jpg
1583254857_20200303_152247.jpg

Användarvisningsbild

Suneland  
Vedmaskin skrev:Passade på sluta tidigt o köra några lådor i eftermiddag. :smile:

Orättvist, önskar jag också fått köra lite ved idag men jag måste tyvärr mestadels förhålla mig till ett kontor på dagarna :((

Sen är det så mycket pudersnö här så det vore bara jobbigt att börja nu :cry:

Ser ut som en mycket trevlig maskin den där nya hakkin :-bd

Användarvisningsbild

Suneland skrev:
Vedmaskin skrev:Passade på sluta tidigt o köra några lådor i eftermiddag. :smile:

Orättvist, önskar jag också fått köra lite ved idag men jag måste tyvärr mestadels förhålla mig till ett kontor på dagarna :((

Det blev ett lyft från 37:an med manuell kap. Grövre bitar så man stoppar i 8-bitarskniven. Då blir det åka av. :-bd

Användarvisningsbild

svampbob  
Vedmaskin skrev:
Suneland skrev:

Det blev ett lyft från 37:an med manuell kap. Grövre bitar så man stoppar i 8-bitarskniven. Då blir det åka av. :-bd

Ja visst är det ett väldigt lyft med 38an jag bytte från Easy 37an och det är så skönt att slippa kedjan som snurrar hela tiden.
8-delskniven och halvmeters ved då blir det snabbt kubiker.

Användarvisningsbild

#629923Dåligt med grova bitar i detta partiet. Men plötsligt så händer det. Att man får stoppa i 8-delskniven. :smile:

1583691483_20200308_150121.jpg

Lite svårt o köra med vänstran när man skulle filma. Vid kapet på första biten så roterar inmatningen...
Lyckades med å slå av kameran, så det fick bli två tagningar.
Smidigt med denna skyddskåpan. Bara o lyfta. På 37:an så fick man dra i en spak för å öppna. :cry:
Men nu räcker det med å bara peta lite på kåpan. Vilket gör att kniven stannar och går tillbaka. Det är bra om någon bit hamnar snett. Oftast hinner man med så biten ramlar tillbaka och man inte behöver handpåläggning. :smile:

Användarvisningsbild

svampbob  
#629943Är det inte snabbare att trycka på back knappen på joysticken?

Användarvisningsbild

svampbob skrev:Är det inte snabbare att trycka på back knappen på joysticken?

Den har jag missat...

Snowblow06  
#629955Finns väl ingen backfunktion på joysticken, däremot har jag undrat vad den gula knappen ovanpå ska ha för funktion. I - boken nämner också att klyven regleras med kåpans öppnande vid backning.

Användarvisningsbild

stegmaster  
#629959Lite gröve klabbar hos oss i går.
Vi er nästan klara med all veden som ska säljas, så nu var det dags att börja ta tag i högen med skrotved som samlat sig under flera år. (Brukar bli så att man slenger undan lite skitvirke varje år, typ som er övergrovt, veldig krokigt, röte………….., men nu hadde denna högen blitt vel stor, och nu vil vi ha det helt "rent" som det inte vore på flera år.)
Låg några riktig grova graner på typ 40cm och uppåt 60cm grovlek.
Maskinen kapar 44cm, men klyvtröget klarer ca 50cm, så det mesta går i, men lite omklyvninger blir det. :wink:

1583694969_img_20200307_132345.jpg
Senast redigerad av stegmaster sön 08 mar 2020, 20:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

svampbob  
Snowblow06 skrev:Finns väl ingen backfunktion på joysticken, däremot har jag undrat vad den gula knappen ovanpå ska ha för funktion. I - boken nämner också att klyven regleras med kåpans öppnande vid backning.

Den gula knappen backar klyven på min 38. När jag kör riktigt grovt och vresigt genom 8-delsyxan så brukar jag vara beredd med backen så att inte säkringarna flyger.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).