Skogsnyheter

Biobränsle ersätter kol-el i Europa

14 inlägg 2870 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Biobränsle ersätter kol-el i Europa

Torbjörn Johnsen  
#628154 Enligt ett pressmedelande från Svebio, med färsk statistik från de europeiska tankesmedjorna Agora Energiwende i Berlin och Sandbag i London, minskar nu användingen av sten- och brunkol snabbt inom den Europeiska elproduktionen.

Kolkraften minskade med 24 procent i EU mellan 2018 och 2019. Elproduktionen från stenkol minskade med 36 procent och produktionen från brunkol med 16 procent. Från Storbritannien meddelar den största elproducenten Drax att man helt ska sluta med kol i mars 2021, fyra år tidigare än det brittiska målet att fasa ut kolet 2025. Drax har satsat på en storskalig övergång till biomassa. Tyskland, Ungern, Grekland – land efter land har antagit mål om utfasning av kolkraften under det senaste året.


Utfasningen av kol går imponerande snabbt och den baseras i stort uteslutande på ökad användning av bioenergi i kraftverken. Svebio är dock kritiska till hur de här glädjande framstegen rapporteras av SVT. Istället för att följa och rapportera om den faktiska utvecklingen gör SVT enligt Svebio ett "snyftreportage" om hur det ska gå för spanska kolkraftverksarbetare nu när kolet ska fasas ut:

I Spanien avvecklas nu det största kolkraftverket, As Pontes i Galicien. Aktuellt-redaktionen valde att göra ett reportage den 25 februari som bara kan beskrivas som snyft-journalistik. Varför åkte inte Erika Bjerström, en av Sveriges allra bästa miljöreportrar, till Drax i Yorkshire istället för till Galicien för att visa att det går att göra omställningen bort från kol med bibehållna jobb?

Nej, hon valde vinkeln att se klimatomställningen utifrån en enskild förlorande kolkraftsanställds perspektiv. Den intervjuade kemiingenjören säger i reportaget att han ”hellre dör av föroreningar än av hunger”. Och så följer Erika Bjerström med honom ut i den vildvuxna trädgården där han skördar några kålblad och lägger in ved i spisen …


Frågan är vilken påverkan det ökade bioenergibehovet har på svensk enrergiveds- och GROT-marknad? Det mesta av kolet som fasas ut i England ersätts med pellets från sydstaterna i USA men det går nu tydligen en hel del svensk barkborregran per båt till tyska kraftverk.

Läs hela Svebios pressmeddelande här.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Biobränsle ersätter kol-el i Europa

skogshare  
#628170 Som tidigare är jag är övertygad om att fortsatt sjunkande priser på el från vind- och solkraft  liksom på sikt även på vätgas pga teknik- och volymutveckling samt stigande priser på träråvara för andra ändamål än bioenergi, avsevärt kommer att försvåra en positiv lönsamhetsutveckling globalt för bioenergi från frisk skog och ett hållbart skogbruk.

Avatar Fallback

Re: Biobränsle ersätter kol-el i Europa

bgl  
#628172 Jag har nyss ställt en fråga till Svebio om hur stor del av denna stora pelletsimport som kommer från ungskogsgallring eller kontinuitetsskogsbruk, resp hur stor del som kommer från kalavverkning.

Avatar Fallback

Re: Biobränsle ersätter kol-el i Europa

snedsåg  
#629851
Torbjörn Johnsen skrev:Utfasningen av kol går imponerande snabbt och den baseras i stort uteslutande på ökad användning av bioenergi i kraftverken.


Så kan det vara men jag kan inte säga att Swebios text övertygar mig om att det absolut är så.

Avatar Fallback

Re: Biobränsle ersätter kol-el i Europa

bgl  
#629860 Den fråga om råvaror till pelletsframställning jag refererade till ovan i inlägg 628172 har Svebio tagit bort UTAN att besvara!

Användarvisningsbild

Re: Biobränsle ersätter kol-el i Europa

HannuRöj  
#629869 det går nu tydligen en hel del svensk barkborregran per båt till tyska kraftverk.
Jag har varit rädd för tysk barkborrevirke :-ss att det ska gå hit.
Men om det är ingen problem att elda med flis i kolpanna och tyskarna ser inte torrgrenar som brandfara, blir tysk inte billigare än vårt egen gallringsvirke. Men det är mest politikerna i tyskland som bestämmer om prisnivån ska sjunka. Tyskarna har kraftiga affärstöd och de också använder detta instrumentet om ekonomi eller säkerhet det kräver.

Avatar Fallback

Re: Biobränsle ersätter kol-el i Europa

Ent  
#630061 Vattenfalls toksatsning på kolkraft i Europa kanske gått att få på rätt köl så småningom? Om britterna på några få år kunde växla från kol till biobränsle i deras största anläggning borde det väl ha varit möjligt för Vattenfall i Tyskland och Holland också. Nu är väl grejorna sålda till underpris och vi får svälja förlusterna, plus det överpris som en gång betalades.

Skönt att direktörerna tjänade bra åtminstone :cry:

Avatar Fallback

Re: Biobränsle ersätter kol-el i Europa

axwell  
#630105
Ent skrev:Skönt att direktörerna tjänade bra åtminstone


Men Maud O. då, hon som finansierade det hela med våra pengar, blev nog utan bonus. :mrgreen: :???:

EDIT: Felstavn
Senast redigerad av axwell mån 09 mar 2020, 13:14, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Biobränsle ersätter kol-el i Europa

Avslutat-02  
#630110 Nej då..hon fick så hon klarade sig...
Skulle haft en annan typ av "bonus"...
Gatlopp....

Avatar Fallback

Re: Biobränsle ersätter kol-el i Europa

snedsåg  
#635858 Helsingfors har utlyst en tävling för att få så kallad hållbar uppvärmning i framtiden. http://www.hel.fi/uutiset/sv/kaupunginkanslia/utmaningstavlingen-helsinki-energy-challenge-inleds
Biomassa ska det uttryckligen inte bli
Att använda biomassa för värmeproduktion är inte problemfritt. Biomassa är bara kalkylmässigt fri från koldioxidutsläpp. Dessutom kan den ökade användningen av biomassa vålla betydande logistiska utmaningar i Helsingfors. Biomassan kommer inte att avgöra klimatproblemet på global nivå, inte heller eftersom dess tillgång är begränsad. Hållbara lösningar på lång sikt baserar sig inte på bränning.


Men tydligen skulle kärnkraft kunna vara ok https://sverigesradio.se/avsnitt/1467458
Ny kärnkraft - Värm Helsingfors med små reaktorer
Serietillverkade små reaktorer som kyls av mot fjärrvärmen.

Vad jag tror: Kol har blivit för dyrt, biomassa är nationalekonomiskt bättre som industrivara och gas går bort eftersom Finland inte vill vara beroende av Ryssland. Finnarna är inte dumma.

Användarvisningsbild

Re: Biobränsle ersätter kol-el i Europa

Torbjörn Johnsen  
#635870 Har inte Finland fått nog av kärnkraftsinvesteringar? Den (pågående?) byggnationen brukar ju användas som svenskt motargument mot kärnkraft.

   TS
Avatar Fallback

Re: Biobränsle ersätter kol-el i Europa

Avslutat-02  
#635875 Kärnkraften är bra, varför välja bort alternativ som är effektiva och rena?

Användarvisningsbild

Re: Biobränsle ersätter kol-el i Europa

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#635883
vinterrojarn skrev:Kärnkraften är bra, varför välja bort alternativ som är effektiva och rena?

Tja, varken uranbrytningen eller kärnavfallet är ju särskilt rent... Sedan har jag hört ryktas om att det numera lär vara ganska folktomt runt Tjernobyl, vad det nu kan bero på.. :mrgreen:
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Biobränsle ersätter kol-el i Europa

Avslutat-02  
#635885 Ja inte var det själva reaktorn utan på det som skedde efter det sa pang...
:mrgreen:

Men energin i sig är ren...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).