Verkstan

Tillverka trima grind

6 inlägg 3312 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tillverka trima grind

sunkann  
#628065 Skall hjälpa till att göra en trima grind till en frontlastare. Har för mig traktorn heter ih 434. Den har ivartfall 32 tums bakdäck, så ingen stor maskin.

Dom flesta måtten finns ju att hitta på nätet, men det jag klurar på är vart man brukar sätta tiltkolvarna samt lyftarmarna i höjdled på grinden.?



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Tillverka trima grind

Bert1  
#628066 Det där kan va lite filurande för och få till. Här är en bild på hur grinden är i fäst på en Ålöq65

Avatar Fallback

Re: Tillverka trima grind

sunkann  
#628079 Den bilden gjorde snurr i kontoret.
Läckaget till tilten är det för att öka slaget?
Nu kom ju undran om infästning i djupled.
Finns det någon tråd där man diskuterat detta, är på nybörjar nivå på detta så desto mer grundläggande info desto bättre.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tillverka trima grind

zeetorg  
#628083 Det har funnits många varianter på tilten genom tiderna hos olika tillverkare.

Enklast är ju om den inte är parallellförd vilket jag gissar att den inte skall vara, då kan du fästa kolven direkt utan länkage.

Exakt hur den skall fästas beror ju lite på vad du har för kolvar, önskad tippvinkel och utrymme mm.
Har du ett "färdigt kit" eller fixar du delar eftersom?

Användarvisningsbild

Re: Tillverka trima grind

Bert1  
#628088
sunkann skrev:Den bilden gjorde snurr i kontoret.
Läckaget till tilten är det för att öka slaget?
Nu kom ju undran om infästning i djupled.
Finns det någon tråd där man diskuterat detta, är på nybörjar nivå på detta så desto mer grundläggande info desto bättre.

Har säkert med rörelseväg och geometrin att göra iom det är en lastare med parallelföring

Avatar Fallback

Re: Tillverka trima grind

sunkann  
#628107 Det kommer byggas med delar som dyker upp, finns att tillgå.
Har inte samlat in mer än dom två 60 rören som sitter uppe och nere ännu.
Det är en ryck och slit lastare så blir till att konvertera till hydraulisk tilt på den.
Parallell föring hade vart trevligt men inget som kommer bli av i detta skede.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).