Arbetskläder för skogen

Skyddsbyxor

59 inlägg 30959 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skyddsbyxor

barbarossa  
#627416 Tidigare i tråden nämnde jag sthils modell för 131eur.jobbar ju inte på heltid i skogen men vill ha bra grejer men inte till vilket pris som helst

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skyddsbyxor

Fredi  
#627487
barbarossa skrev:Tidigare i tråden nämnde jag sthils modell för 131eur.jobbar ju inte på heltid i skogen men vill ha bra grejer men inte till vilket pris som helst


Ursäkta, jag läste slarvigt :oops: Skyddet säkert ganska lika på båda två, närmast bekvämligheten som bättrar med dyrare byxor? Kanske även ventilation bättre på dyrare? Jag hugger även bara hemved och vindfällen så inte värst många timmar oer år men ångrar inte en minut att jag köpte Husqvarnas bästa byxor. Kanske nån kan svara som använder/använt flere versioner av dessa?

Användarvisningsbild

Re: Skyddsbyxor

anersimyra  
#627498 Oregon Waipua på Jula kostar strax under tusingen och är alldeles utmärkta.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Skyddsbyxor

JensSkoog  
#627530
anersimyra skrev:Oregon Waipua på Jula kostar strax under tusingen och är alldeles utmärkta.. :-bd

Håller jag med dig i :-bd
Mycket bra pris för bra kvalitet.
Bättre än Stihl dynamic, som kostar ett par hundre mer.
Kängorna från Waipua är ochså bra, och priset går att leva med.

Avatar Fallback

Re: Skyddsbyxor

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#627537 Jag köpte nu Pfanner Gladiator och tycker de verkar bra.

Tidigare hade jag två par Stihl x-fit och bägge sprack i grenen.
Dessutom fanns (i.a.f där jag handlade) bara S, M, L, XL o.s.v och eftersom jag inte är pinnsmal så tyckte jag att det "gick åt" L för att få plats. Dock så är jag bara 170 cm lång, så det vart massa byxben över mellan knä och fot.
Pfanner gick att beställa som "L -5 cm" och dessa passar jättebra.

Pfanner upplevs inte heller lika jättetunna och kalla bak om arslet.
Passar mig bra som hugger åtskilligt fler timmar på vintern än på sommaren, skulle jag få för mig att avverka på sommaren så får jag väl plocka fram X-fit igen med grenventilation :wink:

Avatar Fallback

Re: Skyddsbyxor

barbarossa  
#627544 Har nu bestämt mej det blir husqvarnas proffsbyxor och en billigare husqv.jacka.tackar för alla åsikter :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skyddsbyxor

anersimyra  
#627555 Jag har ett par lite billigare brallor från HVA och ett par av de dyrare. Den dyrare brallan är sämre då det stramar över knäna långt tidigare än vad fallet är med den billigare. Nu är förstås bägge paren runt fem år gamla så det kan förstås ha ändrats.

Användarvisningsbild

Re: Skyddsbyxor

anersimyra  
Avatar Fallback

Re: Skyddsbyxor

barbarossa  
#631301 Första dagen avklarad med tecnical extreme byxorna mycket nöjd med dem. :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skyddsbyxor

valberga  
#679433 Tipps på hur man tvättar rent huggarbyxor.

Jag läste någonstans på forumet om skyddskläder då detta diskuterades och det var tipps på hur man kunde tvätta byxorna, men jag hittar inte var jag läste det.

Någon som vet ett bra sett, borde finnas något krafttvättmedel. Swedol har ett tvättmedel som jag inte provat, men det kanske är bäst för verkstadssmutsiga kläder. Men jag behöver ha bort kåda.

När jag ändå är i farten så kanske jag kan få tipps om hur man får bort kåda från motorsågen.

Avatar Fallback

Re: Skyddsbyxor

Avslutat-02  
#679439 Grönsåpa, lite pulvermedel och ättika använder jag.. Det blir så rent och fint.. Och kläderna mjuka.. 👍

Jag rengör med maskindiskmedel och ättika.
Eller diesel,t sprit, avfettning..
Annars fungerar diskmaskinen fint 👍

Användarvisningsbild

Re: Skyddsbyxor

Erre  
#679482
@valberga skrev:Tipps på hur man tvättar rent huggarbyxor.

Jag läste någonstans på forumet om skyddskläder då detta diskuterades och det var tipps på hur man kunde tvätta byxorna, men jag hittar inte var jag läste det.

Någon som vet ett bra sett, borde finnas något krafttvättmedel. Swedol har ett tvättmedel som jag inte provat, men det kanske är bäst för verkstadssmutsiga kläder. Men jag behöver ha bort kåda.

När jag ändå är i farten så kanske jag kan få tipps om hur man får bort kåda från motorsågen.


Erre - Tvätta Huggarkläder

Användarvisningsbild

Re: Skyddsbyxor

JensSkoog  
#679492
valberga skrev:När jag ändå är i farten så kanske jag kan få tipps om hur man får bort kåda från motorsågen.

Jag har ofta anvandt "Jotuns penseltvätt" på kåda. Funkar bra, och känns
inte så illa på fingrarna som Stihls och Orgeons spesialsprutmedel.

Avatar Fallback

Re: Skyddsbyxor

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#691360 Med tanke på att gubbarna för använde margarin för att göra rent händerna från kåda, smörj in sågen med bakmargarin.

Avatar Fallback

Re: Skyddsbyxor

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#731535 Har någon provat huggarbyxor från engelbert strauss ?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).