Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Sättning i marknaden för begagnade skogsmaskiner

1 inlägg 2988 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sättning i marknaden för begagnade skogsmaskiner

Torbjörn Johnsen  
#626182 Det har funnits tydliga tecken på att marknaden för begagnade skogsmaskiner varit på väg att mattats av och ytterligare ett bevis på detta är att Ponsse nu bekräftar nedgången för begagnatmarknaden i sin årsrapport från 2019.

Ponsses CEO Juho Numela säger:
The trade-in machine market was clearly more challenging than during the comparison period, and sales fell slightly short of the comparison period’s level. We were unable to reach our targeted growth in trade-in machine sales, while the turnover of our trade-in machine stocks remained at a high level.


Låt mig först förtydliga att när jag nu pratar om "bagagnade skogsmaskiner" så avser jag första generationens inbyten. D v s skogsmaskiner med ca 4-7 år på nacken. Maskiner som fortfarande har mer att ge hos en professionell användare och som fortfarande betingar relativt höga priser.

I en tid där efterfrågan för nya skogsmaskiner (CTL) har ökat över hela Världen under många år har leveranstiderna för nya skogsmaskiner stadigt ökat. Upp mot ett helt år eller mer för affärer gjorda i slutet av 2018 och början av 2019. Det här har gjort att marknaden för bra begagnade skogsmaskiner har rensats mer eller mindre.

De långa leveranstider på nya maskiner har även gett en ”fördröjd” begagnathandel. Inköpta objekt kan säljas vidare först efter ett år när nya maskinen levereras vilket har skapat obalans även på begagnatmarknaden. När nu tillverkarna fått upp en högre produktionstakt levereras allt fler nya maskiner (som t ex i Sverige 2019) och då kommer allt fler begagnade maskiner in som inbyten. Timingen är tyvärr dock dålig för nu sjunker efterfrågan på nya maskiner och även på bättre begagnade.

En ytterligare förstärkande faktor är de stora barkborrehärjningar som skett. Inte bara i Sverige utan framför allt i Centraleuropa. Här har det först gått åt mycket maskiner för att hantera de stora virkesvolymerna. Både nytt och begagnat. Nu närmar man sig (eller har redan nått) en "tipping point" när entreprenörer istället börjar avveckla sin verksamhet p g a av att virkesvärden och lönsamhet är för låga och att volymerna planerad avverkning minskar i och med de omfattande skadorna. Det går redan att se på olika begagnatsajter hur utbudet ökar av relativt nya begagnade maskiner i t ex Tyskland. Framför allt skördare.

Som lök på laxen ska läggas en inbromsande marknad i Ryssland. Under 2017 och 2018 gick väldigt många skogsmaskiner från nordiska tillverkare till Ryssland men i och med att Rysslands huvudmarknad för skogs- & träexport (Kina) har tappat fart så dras avverkningarna ner i Ryssland vilket leder till att Sverige nu åter är största CL-marknad 2019. Inbromsningen i Ryssland innebär också att det kommer ut relativt nya beg-maskiner på den ryska marknaden. Framför allt skördare även här.

Som om inte detta skulle vara nog så kämpar skogsbruket i Kanada med omfattande neddragningar i både industriproduktion och avverkningsvolymer. Både i den västra delen (British Columbia) där det i och för sig inte rullar många CTL-maskiner) men också i den östligaste provinsen Nova Scotia där CTL-tekniken är mer utbredd.

Svenska, nyare maskiner, speciellt skotare, brukar generellt vara lättsålda utomlands då de är välutrustade men möjligen kan de bli för dyra för vissa exportmarknader i nedgångstider. Valutasituationen borde dock gynna svensk begagnatexport. Skördarna kan vara mer svårsålda. Just nu finns t ex 250 skördare i årsmodeller från 2014 till 2020 ute på begagnatsajten Mascus.

En intressant reflektion jag gjorde häromdagen när jag sammanställde Priser för begagnade skogsmaskiner, januari 2020 var att det för första gången som jag har följt dök upp en relativt ny skördare (2015) på Klaraviks auktionssajt. De flesta skogsmaskiner som omsätts där hört till "andragenerationsbyten" eller senare men nu kom det en in en fräsch John Deere 1170E med drygt 4000 timmar på mätarn. Den här typen av maskiner har tidigare sökt sig helt andra kanaler ut på marknaden. Vi får se om det var en engångsföreteelse eller om det kommer fler. Den skördaren hamnade i alla fall i Sverige. Närmare bestämt i Kristinehamn.

Jag gissar att vi har en ganska tuff tid framför oss med växande lager av begagnade skogsmaskiner. Framför allt när det gäller skördare.



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).