Verkstan

Induktionsvärmare

41 inlägg 25087 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Induktionsvärmare

Kasebon  
#626062 Hej Tanter och Gubbar!
Funderar på att skaffa mig en induktionsvärmare.
Jag är en hemmapulare som gillar verktyg och då skall de vara av bra kvalitet och undrar vad man skall tänka på?
Är Bil/Feltemas värmare något att ha t.ex. Min erfarenhet av Biltemas elektriska apparater är inte de bästa, men jag kanske har haft otur... Alltnog; tips och råd mottages!



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Induktionsvärmare

JohannesG  
#626063 Jag kan tyvärr inte ge någon rekommendation på någon specifik produkt.
Men ska du använda den på tunga maskiner, köp absolut inte en för liten värmare, då kommer du ångra dig.

Avatar Fallback

Re: Induktionsvärmare

Kasebon  
#626069 Kollade ett youtubeklipp och en sådan här verkar vara smidig och i rätt storlek för mig att använda:

   TS
Avatar Fallback

Re: Induktionsvärmare

bgl  
#626089 Som alltid får man vad man betalar för.
Vid en demo av en 20000kronors apparat talade försäljaren om skillnaden mellan värmare med en slinga runt det man vill värma och värmare som man kunde lägga direkt mot det som ska värmas.
Det sista skulle vara helt överlägset men också dyrare.

Användarvisningsbild

Re: Induktionsvärmare

hlb  
#626094 Plattan för att värma t. ex. en plåt, finns som tillbehör för några hundralappar. Tror det är mest effekten som är avgörande, men 1800 w duger nog för de flesta, vi har tid att vänta någon sekund till och så är den ju smidig.

Användarvisningsbild

Re: Induktionsvärmare

fendt311  
#626095 Har hört att man ska köpa en induktions värmare för 8-10 000. Annars var det för dålig kvalitet. Nu är det fyra år sedan jag hörde det. Ni som har en aning om induktions värmare. Får gärna komma med köp tips.

Användarvisningsbild

Re: Induktionsvärmare

hlb  
#626103 Boltbuster 1800 har dragits tillbaks från Europa enligt telefonsamtal med säljare på företaget. Synd. För bra och för billigt????

Användarvisningsbild

Re: Induktionsvärmare

fendt311  
#626106
hlb skrev:Boltbuster 1800 har dragits tillbaks från Europa enligt telefonsamtal med säljare på företaget. Synd. För bra och för billigt????

Talade säljaren inte om varför den var tillbakadragen i Europa? Går ju att beställa från USA direkt. Kan ju bli billigare. Företaget jag jobbar på köpte in två panel beater. Jag blev intresserad av att köpa en själv. Kontakta säljaren för en bra affär. Har 25% rabatt där. Priset jag fick för en var 67 000:-. Hittade återförsäljare i USA som tog 17 000:- för dom. Det ända man behövde göra var att byta ut batteri laddaren i den. Till 220V i stället för 110V som dom har i USA. Fast det tillkommer ju frakt och skatt på det priset.

Användarvisningsbild

Re: Induktionsvärmare

hlb  
#626133 Säljaren visste inte varför. De hade sålt många utan problem. Direkt i USA är nog nästan halva priset tror jag. "Batteriladdare" på ca 2 kW är dock inte helt billig och enkel, tror jag. 110 v/20 A inverter i USA och 230v/10 A i Europa. Kanske därför de slutat sälja i Europa.

Användarvisningsbild

Re: Induktionsvärmare

fendt311  
#626187
hlb skrev:Säljaren visste inte varför. De hade sålt många utan problem. Direkt i USA är nog nästan halva priset tror jag. "Batteriladdare" på ca 2 kW är dock inte helt billig och enkel, tror jag. 110 v/20 A inverter i USA och 230v/10 A i Europa. Kanske därför de slutat sälja i Europa.

Så kan det kanske vara. Vi får se om någon har en induktions värmare. Som dom kan rekommendera.

Avatar Fallback

Re: Induktionsvärmare

Msk  
#626216 Jag köpte en Alesco A80 för några år sen. Den funkar bra till att värma bultar och räta eller kröka plattjärn med.

Användarvisningsbild

Re: Induktionsvärmare

hemhuggare  
#626230 https://verktygshopen.se/pt-verktyg-ab/ ... alesco-a80 Vi har en sån här och den funkar bra tycker även jag inte jättebilligt men det är proffsgrejer

Användarvisningsbild

Re: Induktionsvärmare

fendt311  
#626231 Alesco A80 är proffs verktyg. Eftersom behovet för mig som privat. Behöver man inte en 3.7 kw. Räcker med en på max 2 kw. Tack för era svar.

Användarvisningsbild

Re: Induktionsvärmare

LL Trollet  
#626233 Köpte en sån här för ett år sedan. Ja är väldigt nöjd hittills och använder den ofta. Det enda är väl att den kunde varit större. Ett lite grövre järn som behöver riktas klarar den inte att värmaupp tillräckligt.

https://www.blys.se/sv/artiklar/induktion-37lg-gys.html

Användarvisningsbild

Re: Induktionsvärmare

fendt311  
#626299
LL Trollet skrev:Köpte en sån här för ett år sedan. Ja är väldigt nöjd hittills och använder den ofta. Det enda är väl att den kunde varit större. Ett lite grövre järn som behöver riktas klarar den inte att värmaupp tillräckligt.

https://www.blys.se/sv/artiklar/induktion-37lg-gys.html

Såg att dom hade en RIMAC 1,5 kw. Skulle passa bättre till mig. Har ju gasen om jag värmer grövre järn. Där man kommer åt och inte skadar. Tack för länken.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).