Skogsmiljö och Trädlära

Paulownia - trädet som slår allt?

286 inlägg 140302 visningar 52 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

Elmhult  
#622395 Tack för tipsen. Beställde precis ny omgång på 500 från Impecta fröhandel. Så vi får se. Nu blir det ju bara ljusare var dag. Har ett fält jag vill ha planterat med Paulownia. Tänkte ha får på ängen samtidigt och som jag förstår det ska de kunna samsas. Iallafall när träden växt till sig lite. Bor i södra Halland.

Användarvisningsbild

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

Atakilla  
#623164 Mina frön från 15/1 börjar komma upp. 13/18 hänger med bra än så länge. Största är 15 mm bred.
Däremot har jag upptäckt en sak som jag skulle vilja ha hjälp med att förklara. Det är på sin plats att nämna att jag mina trädgårdskunskaper är begränsade.
Det är oljeskimmer i vattnet i undervattningsbrickan. Var kommer fettet ifrån? Eller är det någon alg som frodas och som får det att skimra på ytan?

Mvh

Användarvisningsbild

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

Höglandserik  
#625839 Ni som beställt frö från Impecta, vet ni om det är en trädgårdavariant av trädet man får? Det vill säga en med sämre höjdtillväxt och mer buskigt växtsätt?

För övrigt är det svenska namnet Kejsarträd väldigt bra. Det latinska paulownia ligger inte så bra i munnen tycker jag.

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

Elmhult  
#625845 På mitt paket med frön står det ang storleken att det ska bli runt 5 meter högt. Tror det var Paulownia Tomentosa det hette. Efter ca två veckor har det dock inte visat livstecken. Har planterat i jord, i sandjord, kokosnötmull, i endast vatten, emellan två fuktade bomullspads jag tog ur fruns sminkutrustning.

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

torbjorn_2150  
#625853 Impecta säljer, säjer dom, arten Paulownia tomentosa.
Vad jag förstått är det som används som skogsplant i Tyskland, och Polen, en hybrid av P. tomentosa, ibland kallad 'shantong', men jag har också sett andra namn. Dessa kallas också "världens mest snabbväxande träd". Buske eller träd kan man råda över själv. I kommerciell odling drar man upp fröplantor under ett eller två år, kapar sedan stammen, och säljer plantan. Av de stammar som då växer upp väljer man ut en för att skapa ett träd. Hybridfrön finns att köpa på flera ställen på nätet, men vad man egentligen får kan man väl inte vara helt säker på....

Användarvisningsbild

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

Höglandserik  
#625869 Ja, frågan är vad fröna från impecta innehåller för material. Gissningsvis har man gjort urval på buskiga och blommande träd snarare än raka och snabbväxande, som shantong-hybriden. Har beställt en påse frön men det känns lagom kul att driva upp 250 prydnadsbuskar :roll: .

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

torbjorn_2150  
#625874 Som jag skrev tror jag man kan forma plantan till träd om man så önskar.
De plantor jag sett har dock ofta frusit tillbaka i kronan så att det varit svårt att behålla en rak stam.

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

Elmhult  
#625879
Höglandserik skrev:Ja, frågan är vad fröna från impecta innehåller för material. Gissningsvis har man gjort urval på buskiga och blommande träd snarare än raka och snabbväxande, som shantong-hybriden. Har beställt en påse frön men det känns lagom kul att driva upp 250 prydnadsbuskar :roll: .


Min erfarenhet av att försöka få liv i fröna gör att jag kan säga att du kan lugna dig rörande 250 Paulowniabuskar/träd... :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

Atakilla  
#625898 Jag beställde 1000 Shan Tong via Ebay från en säljare som hette omc-naumark. Tror de kom från Litauen. Jag la frön i en stängd glasburk med ljus och ca 25 grader. Ca 90% av fröna grodde inom två veckor.
Tre veckor senare är största plantan 60mm bred och växer snabbt. Jag är positivt överraskad då jag hade räknat med mycket sämre grobarhet. Eller så har jag bara haft tur :shock:

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

Elmhult  
#625902
Atakilla skrev:Jag beställde 1000 Shan Tong via Ebay från en säljare som hette omc-naumark. Tror de kom från Litauen. Jag la frön i en stängd glasburk med ljus och ca 25 grader. Ca 90% av fröna grodde inom två veckor.
Tre veckor senare är största plantan 60mm bred och växer snabbt. Jag är positivt överraskad då jag hade räknat med mycket sämre grobarhet. Eller så har jag bara haft tur :shock:



Har du för många är jag intresserad av plantor. Jag har försökt två gånger med Paulownia och mina fingrar är tydligen inte gröna. Har beställt från England och nu sist Sverige.

Användarvisningsbild

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

Petersime  
#625989
Atakilla skrev:Jag beställde 1000 Shan Tong via Ebay från en säljare som hette omc-naumark. Tror de kom från Litauen. Jag la frön i en stängd glasburk med ljus och ca 25 grader. Ca 90% av fröna grodde inom två veckor.
Tre veckor senare är största plantan 60mm bred och växer snabbt. Jag är positivt överraskad då jag hade räknat med mycket sämre grobarhet. Eller så har jag bara haft tur :shock:


Även jag vore intresserad av plantor om du får några till övers.
Mvh

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

Elmhult  
#627619 Naej, inget liv i mina frön från Impecta. Inte det minsta livstecken. Får kanske prova från den där Shan Tong på Ebay istället.

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

boksson  
#627623 Vad använder du för lampa?
De måste ljusstratifieras

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

torbjorn_2150  
#627630 Ledsen att vara petimetrig :-)
Ljusstratifieras?
Fröna behöver ljus! Men ingen stratifiering (köldbehandling)
Wikipedia:Stratifiering (botanik) – att man köldbehandlar frön manuellt för att de ska gro.
Jag tror kvaliten på fröer varierar mycket dessa små fröer med stora "vingar", och mycket "boss" är ömtåliga för mögel....tror jag

Avatar Fallback

Re: Paulownia - trädet som slår allt?

Elmhult  
#627633 Ja alltså om de ligger i jord är det väl svårt att utsätta dom för ljus? De som inte är i jord står i fönstret ovanför elementet med söderutsikt. Sen har jag ett gäng som står vid kaminen ifall det skulle vara värme som saknas. De har kanske lite mindre tillgång till ljus men det är ju absolut inte skugga (förutom den här eländiga vinterns flytande solljus...).

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).