Traktorer och processorer

Hur nära vältning..😳

19 inlägg 5463 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hur nära vältning..😳

uffejohan  
#625614 När jag köpte Rapiden för några år sedan kollade jag med Rottne om de visste vilka grader den skulle tåla. Jag tyckte det kändes läskigt ibland när det var för mycket snedlut. Maskinen var beräknad att klara 35 graders lutning enligt Rottne, så jag köpte en lutningsindikator och limmade fast på framrutan. Finns i båttillbehörsaffärer och är som ett böjt vattenpass. Kan ju säga att jag upplever det farligt snett långt innan indikatorn visar 35 grader.....

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Hur nära vältning..😳

Seb macahan  
#625782 Tror också man upplever det mycket värre än vad det ens är när o bli. Det gör stor skillnad hur högt upp hytten och stolen sitter i förhållande till resten av maskinen.
I manualen för diverse maskiner står ju ofta lutningstoleransen. Dessvärre har man ju alltid förändrat förhållanden på något vis tex lastare, skogsvagn, påbyggd kran som för min egen del gör att siffrorna inte är o lita på.
Har många gånger tänk att man skulle göra ett belastningstest med vajer o säkra upp maskinen med.
Jag har testat faktiskt ganska friskt och har kommit fram till att en traktor klarar mycket mycket mer än vad man tror. Men jag har stegrat en traktor (Mf165) i skogen och varit nära med den jag har och det är faktiskt otäckt på riktigt.....
Traktorer i sidolut blir nog oftast hängande på framaxelns pendellåsning, även om det inte känns super bra när det händer....

Avatar Fallback

Re: Hur nära vältning..😳

bgl  
#625791 35 grader låter ruggigt! Var det inte 35% i stället (= ca 20 grader)?

Avatar Fallback

Re: Hur nära vältning..😳

uffejohan  
#625793 Nä, pratade med Rottnes servicechef och han sa 35 grader. Blev själv lite förvånad så jag frågade en gång till för säkerhets skull så det ska stämma.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).