Traktorer och processorer

Hur nära vältning..😳

19 inlägg 5455 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur nära vältning..😳

anersimyra  
#625497 Vad tror ni om hur nära det var att traktorn la sig på sidan? Det ser inte riktigt lika nära ut på filmen som i verkligheten.. :shock:




   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Hur nära vältning..😳

tallen100  
#625503 Om du gått dit och puttat lite så kanske den hade lagt sej :ymparty:

Användarvisningsbild

Re: Hur nära vältning..😳

anersimyra  
#625504
tallen100 skrev:Om du gått dit och puttat lite så kanske den hade lagt sej :ymparty:

Det hade ju varit lite kul att få en vältning på film.. :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur nära vältning..😳

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#625508 De tål mkt mer än man tror, tänk på att all vikt ligger långt nere.
Tyngdpunkten ligger inte mkt högre än överkant vxllådan.

Användarvisningsbild

Re: Hur nära vältning..😳

hlb  
#625514 Som Gnisten skriver tål en traktor väldigt stor lutning på fast mark p.g.a. låg tyngdpunkt. Värre på sankmark när hjulet sjunker. Vid körning kan ojämnheter lätt få den att tippa. Om man har frontlastare med skopan högt blir det väldigt mycket sämre.

Avatar Fallback

Re: Hur nära vältning..😳

Brorsan  
#625515 @anersimyra Det såg ju ut som den stod och gunga/vägde en stund så det var nog ganska nära.
Snett nedåt med traktorn är väl värsta vinkeln om inte framaxelpendlingen tagit mot stopp. #:-s

@gnisten83 Du ha ju iallafall en kran på traktorn som du kan lägga ut.

Avatar Fallback

Re: Hur nära vältning..😳

Blivande snickare  
#625517 Traktor tål mycket sidlut, huvet brukar tåla betydligt mindre! :lol:

På Myrans film tycker jag inte det ser så farligt ut ännu. Gnistens däremot är liye extremt nästan :lol:

Användarvisningsbild

Re: Hur nära vältning..😳

hlb  
#625524 Min granne körde hö med tre 4-hjuliga hövagnar efter traktorn på fin jämn väg, men vagnarna kom i resonans och välte. Förbi kommer en äldre fet skåning på moped. Han hoppade av innan mopeden hade stannat, slog sig på knäna och skrek: Jävla Smålänningar, välta på slätte vejen.

Användarvisningsbild

Re: Hur nära vältning..😳

anersimyra  
#625525
Blivande snickare skrev:Traktor tål mycket sidlut, huvet brukar tåla betydligt mindre! :lol:

På Myrans film tycker jag inte det ser så farligt ut ännu. Gnistens däremot är liye extremt nästan :lol:
. Det otäcka var att Gustav var på väg upp på en stubbe med bakhjulet som tack och lov smulades sönder i samma ögonblick som motsatt hjul gick upp på granbiten. Men jag tror nog att den klarat en hel del till med tanke på lutningen på gnistens ekipage.. :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur nära vältning..😳

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#625534 När de lutar snett framåt kan de vika sig över framaxelpendlingen.
Jag hade en kran på nära 1000kg på taket och 300kg arbro greppat om ett träd snett bakåt som jag backade lite mot för kranen inte orkade hantera de när ena hjulet gick ner i ett hål och de de andra upp på en sten.
Svårt att få runt stolen var de med och högt ut var de på högersidan 😉

Användarvisningsbild

Re: Hur nära vältning..😳

Boman  
#625585 Vi hade en grusbil på jobbet som var väldigt nära på att välta tur den var högerstyrda så föraren hade vikten på rätt sida!

Avatar Fallback

Re: Hur nära vältning..😳

Sture Andersson  
#625604 Jag körde över en bro med min Valmet 605 ,titta åt ett annat hål ,framhjulet skar utanför i början på bron ,försökte styra upp men även bakhjulet skar ner .Bakhjulet var ända nere på brotrumman ,som tur var åkte inte skogskärran ner utan blev kvar på vägen .Grannar som sett spåren undrar hur fan jag klara mig ,det är nog en meter ner till trumman från vägbanan .

Avatar Fallback

Re: Hur nära vältning..😳

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#625605 Värsta är om den börjar glida någon halvmeter sidledes och sen tvärstoppar, har hållt på att välta så men ett träd räddade mig.

Användarvisningsbild

Re: Hur nära vältning..😳

hlb  
#625609 Om jag rannsakar samvetet har ju jag också misslyckats. Gled baklänges på is under snö nedför hela backen. Skopan nere, men man håller bara i sig.

Avatar Fallback

Re: Hur nära vältning..😳

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#625613
hlb skrev:Om jag rannsakar samvetet har ju jag också misslyckats. Gled baklänges på is under snö nedför hela backen. Skopan nere, men man håller bara i sig.

Hua mej vilken glidning :shock:
Gamla däck kan vara otäckt hala

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).