Motorsåg och handhållet

Okänd Husqvarna modell

55 inlägg 8760 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Okänd Husqvarna modell

Eryda  
#622238 Jag har en äldre Husqvarnasåg från slutet av 1980-talet. En tung, stark och robust såg med värmehandtag som funkar fint tills man kört en tank. Då går den inte att starta. För att kunna jobba mig vidare med felsökning skulle jag behöva hjälp med att modellbestämma då det inte har några märkning eller serienummer kvar. Jag bifogar några bilder och hoppas att någon kan modell- och åldersbestämma den. Den fyrkantiga plåtbiten på höger sida är en lagning. Tackar för hjälp!



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Okänd Husqvarna modell

Avslutat-02  
#622239 Ser ut som en hva 154

Avatar Fallback

Re: Okänd Husqvarna modell

Avslutat-02  
#622240 Vad har du kollat?

Användarvisningsbild

Re: Okänd Husqvarna modell

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#622251 Det är en 154. Prova kemisk metall istället för plåtbiten.

Surar den vid varmstart så prova startgasläget, det hjälper ofta. Läckande bränslenål kan vara en av orsakerna.

Användarvisningsbild

Re: Okänd Husqvarna modell

Eryda  
#622900
vinterrojarn skrev:Vad har du kollat?


Hej och tack för svar. Jag har egentligen inte börjat felsöka alls, mer än att försöka hitta svar här i forumet. Jag tänkte det var bra att börja med att veta vilken maskin det gäller och vad det kan finnas för reservdelar.

Vad jag förstått kan det bero på både bränsletillförsel och tändning. Tänkte om det är i någon speciell ordning man ska börja? :???:

Kompet verkar det inte vara något fel på då den är rejält trög även varm. Jag har en gammal kompressionstestare, vad ska den ha för komp ifall man vill utesluta det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Okänd Husqvarna modell

Eryda  
#622904
Mange skrev:Det är en 154. Prova kemisk metall istället för plåtbiten.

Surar den vid varmstart så prova startgasläget, det hjälper ofta. Läckande bränslenål kan vara en av orsakerna.


Ja, kemisk metall kan vara en bra ide för att få till det lite snyggare, tack för tips.

Jag har testat allt tycker jag ;-) Hur löser man en läckande bränslenål? Har den blivit utsliten och bör isf bytas tillsammans med något annat? Eller kan man ställa om den?

MVH
Erik

   TS
Användarvisningsbild

Re: Okänd Husqvarna modell

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#623025 Läckande bränslenål kan vara av olika orsaker. Oftast för de har en beläggning av skit och rengörs försiktigt med Aceton tex.
Nån ynka gång har jag sett de hårda som sten och tappar formen. Då på såg som inte haft Aspen.

Användarvisningsbild

Re: Okänd Husqvarna modell

Eryda  
#625226
Mange skrev:Läckande bränslenål kan vara av olika orsaker. Oftast för de har en beläggning av skit och rengörs försiktigt med Aceton tex.
Nån ynka gång har jag sett de hårda som sten och tappar formen. Då på såg som inte haft Aspen.


Tack! Jag tänkte att det vore lämpligt att man samtidigt myter ut membran, packningar m.m. när man ändå öppnar förgasaren. Jag har letat runt lite men inte blivit riktigt klok på vilka satser som passar 154:an. Det sitter väl en Walbro HDA 35 på den?

Är det någon av dessa som skulle passa eller är det någon som har koll på något annat ställe man kan hitta rätt saker? Man vill ju gärna ha original kvalitet.

https://www.ettansmopeder.se/product/fo ... onssats-18

https://www.ebay.com/itm/Carburettor-Ki ... Swcf1d2RSL

   TS
Avatar Fallback

Re: Okänd Husqvarna modell

Avslutat-02  
#625228 Varsågod så har du original nummer att gå efter...

Användarvisningsbild

Re: Okänd Husqvarna modell

totte  
#625230 Sven har rätt grejor till rätt pris: https://www.skogsverktyg.se/Foergasare- ... asare.html

Användarvisningsbild

Re: Okänd Husqvarna modell

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#625232 Oavsett vad du köper, Jämför höjd på mätarmemranets klack. Se till så nålen är rätt justerad.
Kolla vad du har för förgasare sånt kan vara olikt

Användarvisningsbild

Re: Okänd Husqvarna modell

johan eriksson  
#625254 Om du vill ha grejerna i år så beställ inte från Ettans, dom har inte direkt rykte om snabba leveranser...

Användarvisningsbild

Re: Okänd Husqvarna modell

Eryda  
#633476 Hej, tack för alla tips. Jag fick tag i rätt förgasarkit och bytt membran m.m. och den verkar gå bra. Jag har dock inte kört den helt varm för att se hur den startar då. Detta på grund av att startapparaten inte greppar ordentligt, utan ibland hakar den inte tag och man bara drar "luft". Jag misstänker att något är slitet. En det linhjulet i startapparaten eller de fjädrande "benen" som sitter mot sågen? Jag ser att hylsan i startapparaten har lite runda hörn, se bilder, men kan detta vara problemet? Går det i sådana fall att hitta en reservdel? Är bytet krångligt och fjädern flyger all väg?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Okänd Husqvarna modell

guhra  
#633480 Ser ganska slitet ut, jag hade liknande problem på en gammal såg, jag slipade av de rundade hörnen så det blev nya raka skarpa kanter sen har det fungerat klockrent. Viktigt att man slipar lika runt om så bägge spärrhakarna greppar. Detta är ifall man vill snåla, annars är det bara att köpa nytt ifall det fortfarande finns.

Användarvisningsbild

Re: Okänd Husqvarna modell

totte  
#633484 Det är inte särskilt svårt att byta. Om fjädern hoppar ur så tar det bara lite tid att mata ner den igen. Tror som guhra att det går bra att fila till den. För att göra det och få det bra så bör du i vilket fall ta ut hjulet så du kommer åt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).