SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Husqvarna T540i XP – ny topphandssåg för arborister

63 inlägg 13124 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna T540i XP – ny topphandssåg för arborister

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624659
Norrtälje skrev:Fattar inte hur alla hänger upp sig på specad drifttid. Bränslevolymen står ju på batterierna, ja till och med modellnamn avslöjar tillräckligt.

Det handlar inte om någon specad drifttid, utan uppmätt drifttid i ett specifikt test som Mange har gjort.
/Niklas

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna T540i XP – ny topphandssåg för arborister

Norrtälje  
#624661
Niking skrev:Det handlar inte om någon specad drifttid, utan uppmätt drifttid i ett specifikt test som Mange har gjort.
/Niklas


Okej, vanligtvis är det så men jag läste tråden lite för snabbt :oops:
Så han glömde eller missade att notera modellen säger han, också svårt att dubbelkolla specen om man som jag var inne på har fått ett batteri tilldelat och som inte är köpt i handeln bland alla andra. Om alla från och med nu förstår att kapaciteten i batteriet är mest avgörande för drifttid (givet en jämförbar såganvändning) kan vi väl lämna den fruktlösa diskussionen där han bara kommer känna sig påhoppad.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna T540i XP – ny topphandssåg för arborister

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624684 Jag är rätt säker på att vi noterade detta och dokumenterade även laddare och annat.
Vi utförde testet så noga det gick sen sammanställdes det och publicerades av andra.
Även testets innehåll var deras.
Det batteri i Husqvarnas såg vi till sist fick o köra med var det enda de hade till såg.
Det hade inte börjat säljas än.
Likväl hade de gen 2 på gång.
Det får ju hända nåt hela tiden om man ska sälja mer grejer.

Det test vi gjorde var inte från alla tillverkares olika produkter utan hur vissa av dessa stod mot varandra. Pellenc var helt överlägsna!
Det minsta ryggburna batteriet kändes inte mycket mer än en tjocktröja.
Senast redigerad av Mange tor 13 feb 2020, 13:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna T540i XP – ny topphandssåg för arborister

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624694 När gjordes testet?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna T540i XP – ny topphandssåg för arborister

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624715 Publicerades 2014.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna T540i XP – ny topphandssåg för arborister

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624716 De tyckte batteri såg var bra o ha på vedbacken och ville se hur de var mot varandra. Vad de presterade och hur de upplevdes.
Jag ser inte hur de tänkte det ska funka men min åsikt är inte intressant i detta..

Däremot gillade jag idén med Makitas modell de hade med skruvdragar batteri.
Är det en snickare som har behov av såg lite då o då o ta ner lite buskar eller röja runt ett hus för o jobba så kan det väl vara idé för det.
Då har han ju batteri, laddare o alltihop igång och i ordning. Kanske maskinen med till o med..
Jag har ingen bra erfarenhet av batteri i skogsbruksmaskiner. Hade det funkat bra hade det varit elstart på samtliga såg o batteri maskiner för länge sen. Det är fortfarande lite för dyrt för vad man kan göra med det tycker jag. Och jag har faktiskt rätt o ha min åsikt, liksom alla andra.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna T540i XP – ny topphandssåg för arborister

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624744 Ok! År 2014 fanns det definitivt inget BLi 200-batteri, ty det släpptes först år 2017.

Frågan är när BLi 150 (4,2 Ah) kom? Annars var det nog BLi 110 (3,0 Ah) som ni testade med. Å båda dessa batterier ger ju klart sämre drifttid än ett BLi 200 eller ett BLi 300.

Tja, konceptet med tool only finns ju som bekant även hos Husqvarna och Stihl. Å även om inte dessa tillverkare har just borrskruvdragare i sitt sortiment, så har de batteridrivna grästrimrar, häcksaxar, gräsklippare, kombimaskin m.m. som går på samma batteri och laddare som deras batteridrivna sågar. Mycket praktiskt även för tomtägare och markägare.
/Niklas
Senast redigerad av Niking tor 13 feb 2020, 18:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna T540i XP – ny topphandssåg för arborister

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624745 Mange, det kan nog mycket väl vara ett BLi 150 (4,2 Ah,) som ni testade med, då det kom år 2014. Kenthf - HVA 536 Li XP
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna T540i XP – ny topphandssåg för arborister

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624750 Jag har inte uppgifter mer än det husqvarna gav inför test och det är Det man ska rätta sig efter i test av en prudukt de lämnar. Det var knorrigt nog att vi ville jämföra dem under belastning. Det görs normalt inte fick vi reda på.

Vid ett test lämnades ett felaktigt svärd med en såg. I detta fall påverkade det inte resultat men kunde gjort det.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna T540i XP – ny topphandssåg för arborister

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624771 Hittade lite uppgifter som stöder teorin om 4,2 Ah-batterier (BLi 150) i ditt test, Mange Mange - HVA 536 Li XP
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna T540i XP – ny topphandssåg för arborister

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624797 Första batteriet gick inget vidare.
Fel enligt uppgift och det kom ett med taxi på kvällen.
Andra gick inte alls och tog igen ström.
Tredje är det som var nyhet och skulle släppas med sågen. Lämnades av personligen.
Tror inte det var några dekaler eller märke pä det ens.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna T540i XP – ny topphandssåg för arborister

VinterHuggarn  
#624883
Norrtälje skrev:Jättebra att Husqvarna visar upp komponenter som motor och motorkontroller, ser bra ut. Ampere genom motorkontroller fortfarande okänt och vad gäller battericeller är de också fortfarande okända och därmed svårt att jämföra mot ett annat eller av helt annat märke och ständigt den här plasten som döljer batterierna väcker en liten misstanke hos mig som inte alltid tror gott om alla för när det kommer till tillverkarnas demoprodukter skulle den som inte är helt ärlig väldigt lätt kunna sätta ihop ett bättre batteri av dyra celler för demo sen några helt andra 'mer prisvärda' celler används i linan och till de batterier som kommer ut i handeln.


Du har missat poängen med plasten runt cellerna. Den är där för skydda cellerna så att de inte skadas då det kan utlösa en kedjereaktion och explodera om detta skulle ske. Samtidigt som det skyddar cellerna så kapslar det styrkort som ska kunna ge användaren information om hur mycket kapacitet är kvar i batteriet. Det är inte bara att ta några AAA och tejpa ihop dem, vips så har du ett batteri.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna T540i XP – ny topphandssåg för arborister

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624906 Jodå, visst kan man det, det är ju precis så man har gjort tidigare innan Litium batterierna.
De var hyfsat ofarliga i jämförelse.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna T540i XP – ny topphandssåg för arborister

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624909 Att kapa upp några större mängder långved med småsågar, känns väl tveksamt över lag. Vid vedkapning med motorsåg, brukar ju Totte med flera rekommendera minst 70-kubikare, för att inte sågen ska ta stryk.

Dock, vid uppkapning av mindre mängder ved fungerar ju ändå småsågar helt ok. Å sker då denna vedkapning hemma med en batterisåg, så brukar det inte vara långt till laddaren, ifall man behöver byta batteri. Så med 2-3 batterier + några snabbladdare, kan man lätt ladda ett batteri innan "lagret" tar slut.

Samma resonemang gäller ju även för lövblåsning, grästrimning, gräsklippning m.m.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Husqvarna T540i XP – ny topphandssåg för arborister

Avslutat-02  
#624910 Ja Niking har en rejäl poäng där.
Vid kapning i välta så är en rejäl såg att föredra inte bara för att den är bättre på att kyla ner sig då den ej blir glödhet.

Utan det händer även något i vältan med längre svärd.

Men när man kapar med vedmaskin så behöver man ju bara en liten såg då och då, för att kapa kubbar eller kvista lite..
Då duger en batterisåg utmärkt, kanske till och med går att ladda i traktorn? Usb kontakt brukar ju vara standard idag på sladdar, och telefonerna har ju ofta samma kontakter...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).