Virkesmätning och Matrisfub

Matrisfub försvinner efter att 30% av timret varit felmätt

70 inlägg 34239 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Matrisfub försvinner efter att 30% av timret varit felmä

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624660
Mangan skrev:
Fredrik Reuter skrev:
Mangan skrev:
Jasså, villet är bäst då, mer betalt för mindre volym, eller mindre betalt för mer volym?


Mest korrekt mätning, alltså en volym som köpare, säljare och expertis anser vara nära verkligheten är bäst enligt mig.


Då är ju m3to det sämsta du kan ha. Den volymen ligger längst från verkligheten. Dasg att ta bort den!


Toppmätt var ju ett relevant handelsmått på den tiden bakar, bark och sågspån gick till deponi. Nu när dessa används till energi och/eller massa, så borde skogsägaren på betalt för hela stocken på bark, anser jag.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Matrisfub försvinner efter att 30% av timret varit felmä

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624673
Skogsola skrev:Om vi ska börja aptera i riktiga fub hur gör vi då med längdkorrektion? Finns det ett längdtillägg så ska vi förstås göra 5,5 av allt som inte är krokigt eller passerar kvalitetsgräns.



Det är inte självklart att vi ska det. Med minskad toppdiameter så sjunker priset så längdkorrektionen måste kompensera det fullt ut. Med en kraftig avsmalning är det troligt att den gör det.


Mätning i fub påverkar apteringen i mycket låg grad. Sågverken bygger sin verksamhet på m3to så det är efter det vi måste aptera. Skillnaden är bara att restprodukterna blir betalningsgrundande.

Avatar Fallback

Re: Matrisfub försvinner efter att 30% av timret varit felmä

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624675
jl skrev:
busholle skrev:Finns det någon som hugger på fastpris i skördaren? Fastpris är mig veterligen en betalningsform där man låter köparen hugga ut vad den vill, jag skulle inte tro annat än att de kör med en riktig prislista i maskinen som styr mot de längder de för tillfället vill ha?

Men annars ja det skulle nog fungera om skördardatorerna var byggda för att kunna hantera matrisfub och därmed jobbade med både verklig och teoretisk avsmalning. Problemet är att de inte gör det, de är byggda för m3to eller riktig fub.

Nu hugger jag bara manuellt, har inte haft någon maskin på mina fastigheter sedan 2001.
Men jag förstår problemet med maskin hugget och vad datorn går att programmera till.

Men att börja mäta i m3to igen tycker jag inte är någon bra ide, även om jag skulle låta avverka maskinellt i framtiden.

När jag har begärt in pris på betalning för timmer tycker jag det är omöjligt att jämföra priser, alla har olika längdtillägg, en del olika priser vid olika diameter.
Och dessutom vet jag inte exakt vad skogen ger för utfall, även om man gör en grov bedömning av kvalitén på skogen.

Det jag skulle vilja ha är ett pris för all trämassa jag levererar, så det är lätt att jämföra priser.
Sen kan köparen aptera i vilka längder dom vill, och ge mig ett pris i förhållande till vad dom tror utfallet blir efter dom tittat i skogen.

Tycker det borde gå att skapa ett mätsystem som mäter volymen av stocken rätt så exakt.
Kan man laserskanna skogen och få förvånats värt bra resultat, eller med en enkel mobil telefon uppskatta volymen i ett bestånd, måste man kunna mäta en stock med tillräcklig exakthet.
Problemet är väl att ingen vill bekosta det.
Skogsbolagen tycker nog inte det gör så mycket med svårtolkade prislistor, och biometria har kanske inte resurser att utveckla en sådan mätmetod.



Den metoden finns redan och heter rotpost. Anser att det stämplas alldeles för lite skog, det är den enda formen där man har ett helt jämförbart underlag innan beslut och man slipper oroa sig för aptering.

Avatar Fallback

Re: Matrisfub försvinner efter att 30% av timret varit felmä

alias  
#624680
busholle skrev:
jl skrev:
busholle skrev:Finns det någon som hugger på fastpris i skördaren? Fastpris är mig veterligen en betalningsform där man låter köparen hugga ut vad den vill, jag skulle inte tro annat än att de kör med en riktig prislista i maskinen som styr mot de längder de för tillfället vill ha?

Men annars ja det skulle nog fungera om skördardatorerna var byggda för att kunna hantera matrisfub och därmed jobbade med både verklig och teoretisk avsmalning. Problemet är att de inte gör det, de är byggda för m3to eller riktig fub.

Nu hugger jag bara manuellt, har inte haft någon maskin på mina fastigheter sedan 2001.
Men jag förstår problemet med maskin hugget och vad datorn går att programmera till.

Men att börja mäta i m3to igen tycker jag inte är någon bra ide, även om jag skulle låta avverka maskinellt i framtiden.

När jag har begärt in pris på betalning för timmer tycker jag det är omöjligt att jämföra priser, alla har olika längdtillägg, en del olika priser vid olika diameter.
Och dessutom vet jag inte exakt vad skogen ger för utfall, även om man gör en grov bedömning av kvalitén på skogen.

Det jag skulle vilja ha är ett pris för all trämassa jag levererar, så det är lätt att jämföra priser.
Sen kan köparen aptera i vilka längder dom vill, och ge mig ett pris i förhållande till vad dom tror utfallet blir efter dom tittat i skogen.

Tycker det borde gå att skapa ett mätsystem som mäter volymen av stocken rätt så exakt.
Kan man laserskanna skogen och få förvånats värt bra resultat, eller med en enkel mobil telefon uppskatta volymen i ett bestånd, måste man kunna mäta en stock med tillräcklig exakthet.
Problemet är väl att ingen vill bekosta det.
Skogsbolagen tycker nog inte det gör så mycket med svårtolkade prislistor, och biometria har kanske inte resurser att utveckla en sådan mätmetod.



Den metoden finns redan och heter rotpost. Anser att det stämplas alldeles för lite skog, det är den enda formen där man har ett helt jämförbart underlag innan beslut och man slipper oroa sig för aptering.


Södras stamprislista är ju ett annat exempel.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Matrisfub försvinner efter att 30% av timret varit felmä

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624686
alias skrev:Södras stamprislista är ju ett annat exempel.

MVH
Alias



Jo men det blir jobbigt med jämförelsen när det bara finns en aktör som tillämpar metoden.

Avatar Fallback

Re: Matrisfub försvinner efter att 30% av timret varit felmä

zeetorg  
#624695
Skogsola skrev:
Mer i ämnet finns i tråden Matrisfub kanske snart försvinner som mätmetod, eller?

Läser och funderar lite på stycket du skrivit här ovan @Fredrik Reuter och undrar om du skrivit rätt?

En stock med stor avsmalning borde väl få ett teoretiskt uträknat värde som är större än verkligheten och tvärtom eller tänker jag fel.


Ja du tänker fel.


Kam du förklara lite mer varför det blir så?
Jag har nog inte förstått hur mätningen funkar.

Avatar Fallback

Re: Matrisfub försvinner efter att 30% av timret varit felmä

zeetorg  
#624698 Jag funderade ett varv till och nu ramlade polletten ner...

Avatar Fallback

Re: Matrisfub försvinner efter att 30% av timret varit felmä

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624706 Ja, om vi skall böja oss för vad sågverket önskar, så kanske vi bara skall få betalt för volymen virke de får ut, och inte för bakar och sågspån? 🙂

Avatar Fallback

Re: Matrisfub försvinner efter att 30% av timret varit felmä

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624722 Sålänge konkurrensen är är god så spelar enheten ingen större roll om den är förutsägbar och lika för alla. Konkurrensen gör att den som har bra ersättning för sina biprodukter kan betala bättre för virket oavsett enhet.

Byte från m3to till fub har knappast höjt betalningen till skogsägaren även om volymen ökat. Det vi nu kan vara glada för är att fuskfuben som uppenbarligen inte varit bra ersätts med riktig fub där hela volymen redovisas.

Avatar Fallback

Re: Matrisfub försvinner efter att 30% av timret varit felmä

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624855 Är glad å Bertilssons vägnar.
Var inte lite skit som kastades på honom.
Ett erkännande till honom vore på sin plats.

Avatar Fallback

Re: Matrisfub försvinner efter att 30% av timret varit felmä

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624862 Han hade ju rätt hela tiden men han var tråkigt nog inte särskilt pedagogisk. Det är inte helt lätt att förstå det här. Märks här i tråden också.

Avatar Fallback

Re: Matrisfub försvinner efter att 30% av timret varit felmä

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624876
busholle skrev:Det vi nu kan vara glada för är att fuskfuben som uppenbarligen inte varit bra ersätts med riktig fub där hela volymen redovisas.


Det är ingen skillnad på redovisa hela volym på matrisfub och vad det nu kommer att ersättas med. Däremot är det skillnad på spridningen.

Däremot så redovisas inte hela volymen med m3to, där är alltid konstant underredovisat av den verkliga volymen.

M3to är matrisifub med extremt formtal.

Avatar Fallback

Re: Matrisfub försvinner efter att 30% av timret varit felmä

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624890
Mangan skrev:
busholle skrev:Det vi nu kan vara glada för är att fuskfuben som uppenbarligen inte varit bra ersätts med riktig fub där hela volymen redovisas.


Det är ingen skillnad på redovisa hela volym på matrisfub och vad det nu kommer att ersättas med. Däremot är det skillnad på spridningen.

Däremot så redovisas inte hela volymen med m3to, där är alltid konstant underredovisat av den verkliga volymen.

M3to är matrisifub med extremt formtal.


Ok detta får vara sista inlägget för mig i denna diskussionen.

Jo det är skillnad på riktig fub och matrisfub. En omräkning från toppmätt till matrisfub alltså med fast formtal kommer till en mindre del vara rätt, till en större del var acceptabelt fel och till 30% (enligt Biometria) vara så fel att det går utanför mätningslagen.

Det är ingen som påstått att m3to redovisat hela volymen, den är konstruerad för sågbart virke och mäter volymen av det, inget annat. m3to är inte matrisfub med extremt formtal, formtal är inte ens en faktor när man mäter sågbart virke i en stock.

Bifogar en förklarande bild som jag ärligt snott från http://www.virkesakuten.blogg.se Ta er gärna tid att läsa Bertilssons inlägg. Har man efter 14år av motvind fått rätt så är man verkligen värd att läsa/lyssna på.
1581663571_virkesakuten.blogg.se.png

Avatar Fallback

Re: Matrisfub försvinner efter att 30% av timret varit felmä

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624901 Bägge måtten används för timmer, varför skulle det som räknar med 0 mm avsmalning vara bättre?

Matrisfub och m3to är precis samma idé, man mäter toppdiameter och längd och prissätter utifrån dessa. För matrisfub får man betalat för en genomsnittlig tjockning av stammen från topp till rot, man multiplicerar mätt volym med en faktor. För m3to multiplicerqr man med faktorn 1, vilket ger alldeles för lite volym i samtliga fall.

Du ser ju själv i bilden, vill du hellre ha betalt bara för den streckade raka cylindern? Där 100% ger för lite värde, och inte ens i snitt blir det nära den verkliga volymen?

Avatar Fallback

Re: Matrisfub försvinner efter att 30% av timret varit felmä

ÅsaNisse  
#624912 M3to och matrisfub är skit samma när det gäller betalning. Man får bara lite lägre pris för fub då det blir lite mer m3. Samma peng längst ned.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).