Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Timberjack 810B skotare, orkeslös och låg körhastighet?

11 inlägg 24270 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Timberjack 810B skotare, orkeslös och låg körhastighet?

Swebat  
#441606 Hej alla kunniga,

Jag äger en fin Timberjack 810B skotare av 1998 års model och har tyvärr problem med att maskinen inte orkar lyfta ens i närheten av vad den borde klara av(enligt utlåtande från två proffsförare som kört samma typ av maskin tidigare). Jag har även problem med att man inte kan komma upp i körhastgheter högre än 15km/h trots att specifikationen säger att den ska klara 25km/h. 25 kommer man inte ens upp i när man kör i nerförsbacke. Kan detta vara relaterat till varandra? Fruktansvärt frustrerande när man har en bit att köra.

Lika så tar det sjukt lång tid att lasta på och av då man inte kan plocka mer än 1/2 gripen för då orkar inte kranen lyfta. Med fullt utskjut orkar den inte lyfta kranen rakt upp om man har 2 små ynka stockar i gripen. Har kollat på olika youtube klipp och där har alla 810B skotarna mycket mer i griparna när de lyfter med fullt utskjut...

Har varit i kontakt med en verkstad och de har byt ut alla filter och gjort en översyn och de kan inte "mekaniskt" förklara felet. Eventuellt skulle det kunna vara en spricka mellan två ventilsektioner. Men det förklarar väl inte att man inte kommer upp i rätt körhastighet?

Verkstaden ökade arbetsvarvtalet då motorn nästan dog om man använde för många av ventilerna samtidigt vid lastning/avlastning. Men var det rätt? Ska den verkligen inte orka med ett arbetsvarv på 1700 varv, då ska den väl bara gå långsammare? Måste den verkligen ligga på 2200? Dricker väl mycket mer då?

Enligt dem så är det nog en fråga om en parameterställning på skotarens datorn.

Läste på en sida att det kanske kunde vara skit i filtret i själva insprutningspumpen, men kan det vara möjligt? Borde väl fastnat i tidigare filter i så fall? Finns där ens något filter?

Min fråga till er är därför om ni har några uppgifter om hur inställningarna bör sättas på skotaren så jag kan jämföra mot dem som är satta i datorn.
Eller har ni någon aning/idé om var felet/felen kan ligga?

Tacksam för all hjälp.



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Timberjack 810B skotare, orkeslös och låg körhastighet?

skogsjan695xl  
#441631 Tycker du ska göra en fullständig tryck koll på hela traktorn.
Hur mycket har maskin gått?
Pumpar bytta?

Avatar Fallback

Re: Timberjack 810B skotare, orkeslös och låg körhastighet?

JoTh  
#441744 Om maskinen är lättstartad förövrigt, borde backventiler i bränslets matarpump täta som de ska.
Säkerställ då att alla bränslefilter verkligen är utbytta.

Kontrollera så det inte är stopp i någon bränsleledning eller anslutningsnippel på vägen.
Brukar ha en tendens att komma in barr via tanklocket vid tankning,
Med tiden kan dessa barr följa med in i ledningar och fastna före första bränslefiltret i någon adapter.
Sitter det någon banjonippel på sugsidan har det en tendens att fastna där först.
Även förfiltrets filterhållare kan vara en trång sektor.
Verkar som det kan luta till ett bränslerelaterat fenomen.
När du tycker den är klenare än vanligt på både drift och arbetshydraulik.
Skulle inte det här hjälpa

Kontrollera och eventuellt justera sedan samtliga hydraultryck.

Avatar Fallback

Re: Timberjack 810B skotare, orkeslös och låg körhastighet?

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441755 Tror oxå det är bränslerelaterat.
Sitter en elmanövrerad bränsleventil mellan tank-sugpump,denna ska bryta bränsletillförsel vid ev. brand.
Kolla den där.
Sen kan det vara feaktig insprutningspump

Avatar Fallback

Re: Timberjack 810B skotare, orkeslös och låg körhastighet?

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441809 Vad menar du när säger att maskinen "inte orkar"? Varvar motorn ner eller håller den varvet men hydrauliken slutar lyfta?

Brorsan hade ett par luriga fel på sin FMG 810B (med Perkins-motor)
Ett av dom var att den elektriska gasmotorn var utsliten så den kuggade över vid ett visst gasläge.
Maskinen blev allmänt svag och hoppig med låg körhastighet då.
Var svårt att hitta felet, men enkelt att se när man väl visste om det, om man kollade på armen till dieselpumpen när någon annan körde.

Sedan har han bytt insprutningspump på den också, men det var efter att maskin vägrade starta, blev dock bättre fart i den av det också.
Jag tror även att han bytte turbon, det är ju också en sak som du kan kolla upp.

Avatar Fallback

Re: Timberjack 810B skotare, orkeslös och låg körhastighet?

Kronan  
#450691 I mina öron är det dieselmotorn som är problemet.

Avatar Fallback

Re: Timberjack 810B skotare, orkeslös och låg körhastighet?

AKKAMAAN  
#450718 Håller med Anders Olsson, du har ju inte berättat hur dieseln beter sig när du försöker belasta med åkdrift eller hydraulik?
Det finns väl ett fast varvtal att köra på? Bibehålls det vid belastning?
Om inte dieseln reagerar negativt vid belastning så måste nog felsökningen delas upp individuellt på åkdrift och kran.
En videosnutt med bra ljud skulle inte skada... :d

Åkdriftens pump styrs ju hydrauliskt av ett servotryck. Om inte servotrycket kan "maxa ut" så blir det heller ingen maxhastighet.
Nu kan ju servotrycket vara lågt ända från servopumpen, eller också fixar inte styrsystemet (hur det nu är uppbyggt med elektronik, datorer etc) att styra ut max servotryck.
Börja med att kolla hydrostatens servotryck

Vad gäller kranen så kan det ju vara många olika orsaker beroende på typ och design på hydraulsystemet. Troligt att det är LS på den där? Då behövs det ett tillräckligt högt signaltryck till pumpen för att lasta på till erforderligt pumptryck. Om inte pumpen kan ge erforderligt pumptryck så bliir det orkeeslöst.
Kolla signaltrycket till pumpen när du försöker lyfta ett knippe virke. Signaltrycket ska vara noll med reglagen i neutralläge.
Om signaltrycket inte är OK så prova att ge ett signaltryck från en annan högt belastad funktion, t ex vipp ut. Om symptomen är desamma så kan det vara nåt skräp som blockerar signaltrycket i ventilpaketet.
Behövs nog ett komplett hydraulschema för att kunna ge mera ledtrådar om signaltrycket.
Har du ett sånt så kanske du kan fota av och ladda upp det förutsat att det har bra skärpa och läsbarhet...
~O)

Avatar Fallback

Re: Timberjack 810B skotare, orkeslös och låg körhastighet?

Ljursken  
#624483 Jag söker bruksanvisning m.m. till Tj 810b. Någon som har eller kan ge tips?

Avatar Fallback

Re: Timberjack 810B skotare, orkeslös och låg körhastighet?

bgl  
#624533 Beskrivningen passar inte helt ihop.
Om dieseln kan gå i 2200rpm för att orka kranfunktioner i kombination orkar den då inte på samma varv vid landvägskörning? 2200rpm ger mer än 15km/h, i alla fall i utförsbacke Förmodligen flera problem/fel som samverkar. först kontroll av att tillräckligt med bränsle ges som redan skrivits, därefter provning av transmission så den inte belastar dieseln även vid stillastående.

Avatar Fallback

Re: Timberjack 810B skotare, orkeslös och låg körhastighet?

Swebat  
#793510 När jag ikväll felsöker ett läckage så märkte jag att kontakten till givaren(nr 3 i bilden) vid turbon inte var inkopplad. 🤬 Undrar om den varit så länge och hur har jag kunnat missa det... 🙃

Får se vid nästa körning om denna enkla fix kan lösa de symptom som jag försökt lösa i så många år....

Vad tror ni? Blir en spännande helg som kommer 😇

   TS
Avatar Fallback

Re: Timberjack 810B skotare, orkeslös och låg körhastighet?

AKKAMAAN  
#793584
Swebat skrev:När jag ikväll felsöker ett läckage så märkte jag att kontakten till givaren(nr 3 i bilden) vid turbon inte var inkopplad. 🤬 Undrar om den varit så länge och hur har jag kunnat missa det... 🙃

Får se vid nästa körning om denna enkla fix kan lösa de symptom som jag försökt lösa i så många år....

Vad tror ni? Blir en spännande helg som kommer 😇

Fick du ordning på felet, och vad var i så fall felet, med att maskinen var orkeslös för 6 år sedan?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).