SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Kinetic T8 H Kombi, skördare och skotare i en maskin

31 inlägg 22828 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kinetic T8 H Kombi, skördare och skotare i en maskin  ARTIKEL

Torbjörn Johnsen  
#624446 Estländska maskintillverkaren Kinetic kommer nu med ett kombikoncept som kan vara ett intressant maskinalternativ för skogsägare som vill köra sina förstagallringar själva. Basmaskinen är Kinetics åttahjuliga skotare T8 H 8x8 som med några enkla handgrepp kan förvandlas till en liten skördare. Aggregatet är ett stegmatat JOBO ST 50-aggregat från finska Syketec. Utöver att skifta från grip till aggregat lyfts bankarna bort från bakvagnen och ersätts med en tyngd. Maskinen i kombiutförande har även extra oljekyl för hydrauliken samt en växelventil som inte finns på skotaren.

Den som har en Kinetic-skotare i dag kan relativt enkelt utrusta den till att bli en kombi och beställer man en ny Kinetic i kombiversion så är allt klart vid leveransen.

Enligt Niclas Emilsson på Höglandets EnergiAutomatik AB som är svensk generalagent för Kinetic finns ett 15-tal maskiner ute på den svenska marknaden idag, varav en i kombiutförande. Ytterligare en är klar för leverans. I stort sett alla går hos skogsägare som väljer att köra sina gallringar själv med en liten maskin. Priset för en Kinetic-skotare med hytt och 5,5 meterskran ligger runt 560 000 kr och uppgraderar man till kombimodell så hamnar man runt 750 000 kr totalt för hela maskinkonceptet skördare/skotare inkl. aggregatet. Det kan ju vara en ganska stor investering för en skogsägare men eftersom de mindre skogsmaskinerna står sig mycket bra i värde tenderar det ändå att ge en vettig totalekonomi.

1581453505_5357bb9c-649c-4073-9dec-ac43b3c27d6b.jpeg


Stickvägsfri gallring
Kinetics åttahjuliga skogsmaskin är inte mer än 1,6 meter bred. Det gör att man i princip kan köra var man vill i ett gallrat bestånd utan att hugga några extra träd för att ta sig fram. Niklas har testat att köra kombikonceptet på lite olika sätt men har fastnat för att köra skotaren på varannan eller var tredje ”väg” där skördaren kör. Lite beroende på hur mycket virke som tas ut. Det blir då ett eller två ”spökslag” mellan skotarvägarna och skotarvägarna kan planeras optimalt med hänsyn till luckor och terräng.

1581453402_kinetic-smal.jpg


Slowmotiongallring med stegmatare?
Går det att gallra med en stegmatare eller måste det vara rullmatat? Den eviga tiotusenkronorsfrågan som diskuterats flitigt på Skogsforum under åren. Bl a i tråden: Stegskördaren långsam, myt eller fakta

Den som har suttit och kört en lite större gallringsskördare med ett hjulmatat aggregat av hög kapacitet, typ LogMax 928, Kesla 16RH, EGS 406 eller liknande, skulle säkert bli tokig om hen satte sig bakom spakarna på en stegmatare. Men den här jämförelsen är egentligen helt irrelevant i sammanhanget kan jag tycka. Stegmataren ska jämföras med att själv gå med motorsågen! Det är mest rättvisande oavsett om det handlar om Kinetics kombi, Kranmans P25:a, Bisonskördaren eller liknande maskinapplikationer. I den jämförelsen ökar man produktiviteten jämfört med motorsågen samtidigt som man skonar kroppen från det hårda arbetet. Speciellt brosslingen. När skördaren kapar av virket vid vägkant så är det brosslat och klart. Bara att köra ut. Ett annat moment som kan ta mycket energi när man gallrar motormanuellt i en tät förstagallring är att få ner träden. Med skördaren går det enkelt att dra ner dem.

1581453401_jobo1.jpg


Hur mycket hugger man med en stegmatad skördare?
Stegmataraggregaten har även den fördelen att det är tekniskt ganska okomplicerat och att det inte tar flera år att komma upp i en rimlig produktion. Jag klockade lite huggning och hävdar att det går att hugga 20-30 träd per timme beroende på skogen och föraren. (Kanske 40 om det är riktigt bra förhållanden och en driven pilot.) Rimligt landar man då runt 1,5 – 3 m3fub/timme beroende på medelstam. Då går det åt ungefär 15-20 timmar för att köra igenom ett hektar förstagallring med skördaren. Kan det vara rimligt eller vad tror ni som kör stegmatare?

Går det att köra Kinetic i andragallring?
Den Kinetic-avverkning jag besökte var en andragallring (troligen även sista) i ett ca 40-årigt granbestånd. Skogen hade gallrats försiktigt en gång innan och virket hade körts ut med traktor och huggarvagn. Nu gjordes en försiktig gallring igen, helt inriktad på undertryckta träd och i det fallet räcker fäll- och kap-kapaciteten väl.

-Det som inte maskinen klarar att ta ska inte tas ut nu utan stå kvar till slutavverkningen, säger Niclas. JOBO-aggregatet klarar att fälla upp till 30 cm diameter och kvista (runtom) från 25 cm ner till 2 cm enligt tillverkarens specifikation. Maskinen har stödben av lavettyp som ger stadga och gör att man klarar att jobba med max utskjut på den 5,5 meter långa Country-kranen. Även kranen är tillverkad i Estland för övrigt.

1581453426_kinetic-andragallring.jpg


1581453402_kinetic_harvester.jpg


Flytta efter bilen?
Nu kanske många av Kinetic-köparna jobbar mest på hemmaskogen och inte har så stort behov av att traila runt med maskinen. Om behovet ändå uppstår så flyttar man hela kombikonceptet, d v s skotaren samt vikt och skördaraggregat, på en släpvagn efter en Pic-up eller tyngre bil.

Här finns en video från andragallring med Kinetic T8 HKombi:


Samt lite fler bilder längst ner i tråden


Maskinfakta Kinetic T8 H Kombi
Bredd: 1,6 m
Längd: 5,19 - 5,79 m
Maskinvikt: 1 890 kg (med hytt men utan kran)
Max last: 3000 kg
Lastarea: 1 m2
Motor: 3 cyl 26 hk Yanmar diesel
Däck: 26 x 12.00 -12, 12-lager
Drivlina: 3 vxl fram & 1 back, variator. Kedjor i boggilådor.
Drivning: Konstant drivning på 8 hjul
Hastighet: 0-25 km/h

Kran
Country 550
Max längd: 5,5 m
Utskjut: 1,3 m
Lyftkraft 3,5 m: 618 kg
Lyftkraft 5,5 m: 390 kg
Grip: 0,12/0,17 m2
Vikt: 375 kg
Stödben av lavettyp

Aggregat
JoBo ST50 Bambi (från Syketec, Finland)
Max fälldiameter: 30 cm
Full kvistningsdiameter: 2-25 cm
Vikt: 205 kg
CanBus styrssystem
Automatiskt matning
Längd förval (6 x 6)
Förberedd för stubbehandling

Det finns flera trådar om Kinetic här på Skogsforum:
Har köppt en Kinetic skotare
Kinetic 8T ny miniskotare


Läs mer om Kinetic på Höglandets EnergiAutomatiks sajt.


Mer information om JOBO-aggregatet hittar ni här


Senast redigerad av Torbjörn Johnsen tis 18 feb 2020, 00:15, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kinetic T8 H Kombi, skördare och skotare i en maskin

svampbob  
#624456 Det blir en farlig konkurrent till Kranmans skördare. Jag ser att Kinetic kör med Jobos lilla aggregat Bambi visst är det så att kranman kör med den större Jobon.

Avatar Fallback

Re: Kinetic T8 H Kombi, skördare och skotare i en maskin

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624473 Hur funkar skotaren till vindfällen och/eller enstaka grova träd med 60+ i bhd? Det samt gallring är det som skulle vara aktuellt för en självverksam, kan jag tänka mig. Om man får på 3fub så blir det 1-2 träd, men går det att hantera stockarna? Gör ju inget om man får ta omtag en gång eller två.

Oftast dåligt med sådana videos.

Användarvisningsbild

Re: Kinetic T8 H Kombi, skördare och skotare i en maskin

svampbob  
#624487
Mangan skrev:Hur funkar skotaren till vindfällen och/eller enstaka grova träd med 60+ i bhd? Det samt gallring är det som skulle vara aktuellt för en självverksam, kan jag tänka mig. Om man får på 3fub så blir det 1-2 träd, men går det att hantera stockarna? Gör ju inget om man får ta omtag en gång eller två.

Oftast dåligt med sådana videos.


Det är svårt att hitta något som passar för allt mellan röjning till grov slutavverkning. Jag tror att man ska se det som att dessa maskiner passar bäst för första gallringar och ved samt enstaka timmer i rimliga dimensioner.
Jag tror att gripen på kineticen är för liten för att få grepp på en +60 stock. Jag gissar att gränsen går vid 50 cm.

Avatar Fallback

Re: Kinetic T8 H Kombi, skördare och skotare i en maskin

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624490 Det behöver inte vara särskilt snabbt, men om det inte ens går att få upp det på kärran (eller av!) så är det ju lite tråkigt. Det tar ett tag att pilla upp med vajerkranen, men det går i alla fall.

Att köpa en maskin till gallring är dyrt nog, skall man dessutom ha något annat till vindfällen... 😢

Användarvisningsbild

Re: Kinetic T8 H Kombi, skördare och skotare i en maskin

värmSkog  
#624492
svampbob skrev:Det blir en farlig konkurrent till Kranmans skördare. Jag ser att Kinetic kör med Jobos lilla aggregat Bambi visst är det så att kranman kör med den större Jobon.


Det är samma Jobo aggregat (St 50) Det är St 50 som även kallas för bambi

Användarvisningsbild

Re: Kinetic T8 H Kombi, skördare och skotare i en maskin

värmSkog  
#624495
Mangan skrev:Hur funkar skotaren till vindfällen och/eller enstaka grova träd med 60+ i bhd? Det samt gallring är det som skulle vara aktuellt för en självverksam, kan jag tänka mig. Om man får på 3fub så blir det 1-2 träd, men går det att hantera stockarna? Gör ju inget om man får ta omtag en gång eller två.

Oftast dåligt med sådana videos.


Visst funkar de, Sen är det väl som vanligt att man ska väl kanske inte hålla på att köra ut sådant jämt.
samt att man får tänka på att inte lasta för mycket.

Denna timmervälta körde jag ut med min förra alstor 821 och den har ju ännu klenare kran men det gick fint det med.

1581504042_dsc_0267.jpg


1581504116_dsc_0266.jpg

Användarvisningsbild

Re: Kinetic T8 H Kombi, skördare och skotare i en maskin

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624525
Mangan skrev:Hur funkar skotaren till vindfällen och/eller enstaka grova träd med 60+ i bhd? Det samt gallring är det som skulle vara aktuellt för en självverksam, kan jag tänka mig. Om man får på 3fub så blir det 1-2 träd, men går det att hantera stockarna? Gör ju inget om man får ta omtag en gång eller två.

Oftast dåligt med sådana videos.

Den här kranen endast något större än min på Bison10000. Jag har lastat rejält grov gran och björk med min. Men det kräver oftast lite special om man inte har en stam med naturliga "handtag" för gripen.
1) Jag använder risgripen för dessa dimensioner
2) Jag sätter en stopp runt stocken och lyfter i den.
3) Jag gör två i stig för gripen (träd som ska bli ved)
Kranen orkar, i värsta fall först fram sen bak. Lyfta högt upp på välta är förstås svårt.
Det som mest begränsar är gripen omfång.

Avatar Fallback

Re: Kinetic T8 H Kombi, skördare och skotare i en maskin

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624526 Så du har en Hemek nu då @värmSkog ? Bytte du upp dig för att du ville hugga mer slutavverkningar?

@Uvskogen, har du vinsch på kranen? Tycker att man borde kunna snara med en sån och lyfta på?

Är det lättare/svårare att lasta av, eller får man alltid av det om man får på det?

Användarvisningsbild

Re: Kinetic T8 H Kombi, skördare och skotare i en maskin

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624527 Visst, glömde det. Har vinsh på så det funkar också. Då vinschar jag upp tjockänden på lasset och sen tar jag gripen och lyfter på smala delen. Fast det där kan ju du bättre än jag :smile:

Nja lasta av har alltid fungerat. Får jag bara på en del på vältan så kan man ganska enkelt få på hela stocken genom att skjuta den på med utskjutet.
(Väljer man nya Bison 11000 så är ju den kranen ännu starkare, och längre).
Men som sagts ovan i tråden, bäst för gallring och enstaka timmerträd, typ vindfällen.

Användarvisningsbild

Re: Kinetic T8 H Kombi, skördare och skotare i en maskin

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624528 Kan inte låta bli, lite OT kanske, men jag har börjat experimentera med att vinschar in hela gallrings träd till kranen och sen kvistar och kapa med trädet i kranen. Bra arbetshöjd och brosslingen gjord. Typ fattigmansP25kombo :wink:
Ska göra en film när/om jag får till det riktigt bra.

Användarvisningsbild

Re: Kinetic T8 H Kombi, skördare och skotare i en maskin

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624529 Medans jag ändå är i gång. Även om de här små maskinerna är smala så är det inte alldeles enkelt att "slingra sig fram i gallringsskogen". Dels begränsar vändradien på maskin och sen terräng. Så lite träd lär man allt ta ner för att få en vettig väg.
I varje fall i sån skog jag känner till. Klart på en tallhed som efter vägen mellan Rättvik och Mora går det nog utmärkt. Men där kan man nog köra med min Pickup och en vagn efter. :grin:

Avatar Fallback

Re: Kinetic T8 H Kombi, skördare och skotare i en maskin

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624540 Bison 11000, samma lastförmåga storlek som Kinetic, men ca 100 kkr billigare men ltie enklare.

3 ton vore fint, för det är max vad jag gör i gallringsskogen på en dag. Kör ut, hugg, lasta och kör hem. Då spelar skotningsasvståndet inte så stor roll.

Eller så kan man få med sig 2 stora vindfällen. ;)

Användarvisningsbild

Re: Kinetic T8 H Kombi, skördare och skotare i en maskin

Kim74  
#624542 Hittade även med skördaraggregat

Användarvisningsbild

Re: Kinetic T8 H Kombi, skördare och skotare i en maskin

värmSkog  
#624545
Mangan skrev:Så du har en Hemek nu då @värmSkog ? Bytte du upp dig för att du ville hugga mer slutavverkningar?

@Uvskogen, har du vinsch på kranen? Tycker att man borde kunna snara med en sån och lyfta på?

Är det lättare/svårare att lasta av, eller får man alltid av det om man får på det?

Nej jag har flera maskiner :d men hemeken står mest stilla nu för tiden.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).