Motorsåg och handhållet

540i XP och T540i XP - Nya batterisågar från Husqvarna

53 inlägg 27371 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: 540i XP och T540i XP - Nya batterisågar från Husqvarna

TrioBrake  
#624327 Hur skall sågarna klara minusgrader då? Vet många inom branschen som inte kunnat använda sina batterisågar för att maskinerna inte klarar av minusgrader, eller rättare sagt batterierna klarar inte av minusgrader

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: 540i XP och T540i XP - Nya batterisågar från Husqvarna

Avslutat-02  
#624345 Har jag inte hört ännu....är det så? :???: :shock:

Förlorar de styrkan efter en stund i kyla eller lägger de av?

Användarvisningsbild

Re: 540i XP och T540i XP - Nya batterisågar från Husqvarna

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624353 Batterierna lägger (tillfälligt) av när det är kallare än ca 10 minus, men återfår sin kraft när de blir varmare.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: 540i XP och T540i XP - Nya batterisågar från Husqvarna

Avslutat-02  
#624414 Så om jag ska hugga eller röja i minus 20-25 grader så är det annat drivmedel som gäller?

Avatar Fallback

Re: 540i XP och T540i XP - Nya batterisågar från Husqvarna

Jim_the_one  
#624415 Ja då gäller det att ha pinnar färdighuggna å sitta å mata pannan/spisen.

Avatar Fallback

Re: 540i XP och T540i XP - Nya batterisågar från Husqvarna

Avslutat-02  
#624420 Jag röjer ju en hel del i 20-25 minus så då bör ju även en batterisåg kunna fungera till att hugga med i dessa grader...
Eller ska man som du just föreslog, sitta och elda medans batteriet värms för att så fort man börjar igen så lägger skiten av....?

Avatar Fallback

Re: 540i XP och T540i XP - Nya batterisågar från Husqvarna

Robertberg  
#624429 Lägger sågen av även om man tar batteriet ifrån plusgrader och sedan använder det? Blir batteriet kallt även då eller funkar det så länge det används?

Jag tror det är få motorsågare, av de som måste arbeta vid så kalla temperaturer, som inte har en bensinsåg att ta till om det behövs?

Men vill man nu prompt hitta problem så finns det ett där.
Senast redigerad av Robertberg tis 11 feb 2020, 22:45, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: 540i XP och T540i XP - Nya batterisågar från Husqvarna

Avslutat-02  
#624432 Självklart..

Användarvisningsbild

Re: 540i XP och T540i XP - Nya batterisågar från Husqvarna

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624436
vinterrojarn skrev:Jag röjer ju en hel del i 20-25 minus...

Hur ofta har du röjt i 20-25 minus denna vinter?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: 540i XP och T540i XP - Nya batterisågar från Husqvarna

Avslutat-02  
#624438 Det är lätt räknat, noll.
Och jag hoppas verkligen att jag slipper.

Användarvisningsbild

Re: 540i XP och T540i XP - Nya batterisågar från Husqvarna

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624439 Aha, så vanligt alltså. :lol:
/Niklas

Avatar Fallback

Re: 540i XP och T540i XP - Nya batterisågar från Husqvarna

Avslutat-02  
#624441 De sista åren så har det varit milda vintrar, tidigare så har jag röjt oavsett väder eller köld...
Kallaste -28 underröjning framför maskin, som skulle komma samma dag...
Ingen höjdare med skidmask/rånarluva för att inte ansiktet ska frysa...

Visst en eld värmer, men fukten fryser direkt när man stannar upp...
Brrr..
Handtagsvärmen räcker inte till riktigt...

Användarvisningsbild

Re: 540i XP och T540i XP - Nya batterisågar från Husqvarna

Torbjörn Johnsen  
#624447
TrioBrake skrev:Hur skall sågarna klara minusgrader då? Vet många inom branschen som inte kunnat använda sina batterisågar för att maskinerna inte klarar av minusgrader, eller rättare sagt batterierna klarar inte av minusgrader


Arboristerna m fl som jobbar med elsåg lägger sina rumsvarma batterier i en isolerad "kylbox" när de tar dem ur laddaren på morgonen. Boxen står i bilen hela dagen och de plockar ur batterierna allt eftersom de förbrukas. När sågen körs håller batterierna värmen. Det är om de ligger ute och kallnar som de tappar effekten. I alla fall enligt vad jag hörde på Husqvarnas lansering. Grejen är ju att de aldrig är långt från sitt fordon.

Avatar Fallback

Re: 540i XP och T540i XP - Nya batterisågar från Husqvarna

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624450 De tycks ha lagt till bromstrumma och broms på 540ixp, det fanns inte på 535ixp. Synd att det inte gick att lösa utan, fler delar som kan krångla. Avsaknaden av bromsband gör 535ixp lätt-underhållen.

Användarvisningsbild

Re: 540i XP och T540i XP - Nya batterisågar från Husqvarna

TrioBrake  
#624465
Torbjörn Johnsen skrev:
TrioBrake skrev:Hur skall sågarna klara minusgrader då? Vet många inom branschen som inte kunnat använda sina batterisågar för att maskinerna inte klarar av minusgrader, eller rättare sagt batterierna klarar inte av minusgrader


Arboristerna m fl som jobbar med elsåg lägger sina rumsvarma batterier i en isolerad "kylbox" när de tar dem ur laddaren på morgonen. Boxen står i bilen hela dagen och de plockar ur batterierna allt eftersom de förbrukas. När sågen körs håller batterierna värmen. Det är om de ligger ute och kallnar som de tappar effekten. I alla fall enligt vad jag hörde på Husqvarnas lansering. Grejen är ju att de aldrig är långt från sitt fordon.


Funkar väl för "Arborister" Då men när man tex använder Husqvarnas stångsåg efter ledningsgatorna så är man rätt så körd :ymparty:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).