Skogsröjning

Priser på röjning

48 inlägg 40053 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Priser på röjning

anersimyra  
#624288 Kostnaden för verktyg och sågar är i sammanhanget närmast försumbart jämfört med lönekostnad, försäkringar, administration och fordon...🤑🤑🤑🤑

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Priser på röjning

sunkann  
#624305 Vart ligger ni lönemässigt som debiterar upp till 350kr/h?

Avatar Fallback

Re: Priser på röjning

Avslutat-02  
#624326 Det beror på hur månaden ser ut.
Brukar försöka få ut 10.000 kr efter skatt.

Avatar Fallback

Re: Priser på röjning

alias  
#624332
vinterrojarn skrev:Det beror på hur månaden ser ut.
Brukar försöka få ut 10.000 kr efter skatt.


Är ju svårt att få en riktigt rättvis bild som f-skattare, då gränsen mellan verksamhetens inköp och de privata inte är knivskarp, men det där låter dåligt för siffrorna i det orangea kuvertet.

Hur många debiterbara timmar per månad räknar du med?

När jag jobbade som konsult så brukade målet vara ca 85 % debiteringsgrad (av en normalmånad landade på runt 165 h).

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Priser på röjning

Malteser  
#624335 Ja, man vill ju hamna på minst 150 timmar är ju mycket som spelar roll, väder och dyl och givetvis tillgång av arbete.

   TS
Avatar Fallback

Re: Priser på röjning

Avslutat-02  
#624337 Jag räknar med detta och är glad de gånger det blir mera.
Nu pratar jag enbart om ersättningen från röjning...har ju flera delar i firman som ger pengar...

Avatar Fallback

Re: Priser på röjning

Björnjohansson98  
#624340 10 000 i månaden 😱 😱 en dåligt avlönad städerska tjänar mer??

Avatar Fallback

Re: Priser på röjning

Avslutat-02  
#624342
Björnjohansson98 skrev:10 000 i månaden 😱 😱 en dåligt avlönad städerska tjänar mer??


Läs vad som står...
Jag brukar hamna där i snitt.
Varför ska jag plocka ut mer bara för att?
Dessutom så har jag fler ben i firman, men det är alltid svårt att veta från år till år vad det landar på för lön.

Ska jag ge en gissning på hela min ersättning ett medel år...
Ca 27.000 kr efter skatt.

Sedan tycker då jag att detta är utanför tråden.

Den handlar om ersättningen för röjning inte skördare eller skotare, eller vilken lön du kan få ut om firman har fullt med jobb och låga skulder.
Har man mycket att betala så blir det ett dragspel på skatten....

Alla har olika, men en sak har de flesta gemensamt: de betalar för lite för manuella arbeten i skogen.
Senast redigerad av Avslutat-02 tis 11 feb 2020, 19:05, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Priser på röjning

tallen100  
#624343 Det handlar väl om hur många timmar som läggs ned varje månad, en del föredrar att ha mer fritid istället för en högre lön.

Avatar Fallback

Re: Priser på röjning

Avslutat-02  
#624349 Ser man realistiskt på hur det ser ut i röjskogen så är det väldigt låg ersättning för det jobb man gör.

Jag hade gärna sett 400 kr för röjning i timmen och runt 650 för huggning.
Men då kommer man för nära vad någon maskin kostar, så då uteblir lönsamheten på att leja...
Frågan man ska ställa sig också är varför ska det vara lönsamt att leja istället för att jobba själv?

Varför ska någon slita för mindre än vad någon annan drar in? Ja det blev lite kommunistiskt...
Men det är fortfarande inte självklart för min del att leja är nästan gratis...
Även om många fått den bilden för sig...

Användarvisningsbild

Re: Priser på röjning

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624360
sunkann skrev:Vart ligger ni lönemässigt som debiterar upp till 350kr/h?


Hur många timmar kan du debitera per år? Är röjning enda inkomstkällan?

350kr/tim räcker till 20000kr/mån för en och 25000kr för en annan, beror ju helt på hur mycket man kan debitera per månad och hur stora utgifter man har.

Det här är en hyfsat bra kalkylator, fyll i 2000 tim överst på sidan 3 om röjning är enda inkomsten och antalet debiterade timmar/år i rutan under. 1500 kanske?
https://www.verksamt.se/alla-e-tjanster ... -ditt-pris

Avatar Fallback

Re: Priser på röjning

Norrtälje  
#624368
vinterrojarn skrev:Ser man realistiskt på hur det ser ut i röjskogen så är det väldigt låg ersättning för det jobb man gör.

Jag hade gärna sett 400 kr för röjning i timmen och runt 650 för huggning.
Men då kommer man för nära vad någon maskin kostar, så då uteblir lönsamheten på att leja...
Frågan man ska ställa sig också är varför ska det vara lönsamt att leja istället för att jobba själv?


Realistiskt med skattetrycket på arbete som är borde man sträva efter att mekanisera så fort intäkterna från manuellt kommer in, detta ger då en utväxling på manuellt arbete och samtidigt mer konkurrenskraftigt i längden mot att vara bunden till tid och sin egen kroppsförmåga lika mycket. Mekaniserad röjning har ju visat sig svårt att genomföra men jag vill slå ett slag för att titta på möjligheten att gå över plantskog i rader eller rutmönster och få till en effektiviserad grovröjning/första röjning. Det tror jag skulle kunna bli en konkurrenskraftig produkt på lätta marker med därtill lågt hektarpris om man får till en lämplig maskin. Vad tror ni om att erbjuda det och har vi någonstans i Sverige tillräckligt lätta markförhållanden någonstans för en sån här?


Användarvisningsbild

Re: Priser på röjning

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624375
Mettämies skrev:
sunkann skrev:Vart ligger ni lönemässigt som debiterar upp till 350kr/h?


Hur många timmar kan du debitera per år? Är röjning enda inkomstkällan?

350kr/tim räcker till 20000kr/mån för en och 25000kr för en annan, beror ju helt på hur mycket man kan debitera per månad och hur stora utgifter man har.

Det här är en hyfsat bra kalkylator, fyll i 2000 tim överst på sidan 3 om röjning är enda inkomsten och antalet debiterade timmar/år i rutan under. 1500 kanske?
https://www.verksamt.se/alla-e-tjanster ... -ditt-pris


Provade lite olika siffror i kalkylatorn och om man vill ha en lön på 28000kr/mån och kan debitera 75% av tiden (1500 av 2000 årstimmar) så behövs en timersättning på 322kr +m bara för lönedelen. Kalkylatorerna räknar nog lite högt, man har grundavdrag som är rätt betydande om man har låg omsättning tex.
Sen kan man lägga på de utgifter man har, sågutrustning och aspen mm lär hamna kring 40-60 kr/tim.
Sen ska man lägga till bilkostnad, jag har 38kr/mil räknat hemifrån.

350kr/tim inkl allt är jättelågt.

Avatar Fallback

Re: Priser på röjning

jannee  
#624403 Detta inlägg gör väl att det tar hus i helvete :mrgreen:
Jag vill inte missunna er att tjäna pengar men ibland undrar jag hur ni tänker.
Vi är väldigt många och då i andra branscher som inte alls har dessa inkomster.
Fick själv bekosta mina resor till utgångspunkten för mitt arbete.
Dessutom fakturerade jag "bara" 300 kr/arbetad timme, ingen skillnad om det var natt eller helg.
Nu är det visserligen något år sedan, men mitt lönekrav låg ändå på topp jämfört med var andra kollegor kunde ta ut.
Dessutom arbetade jag betydligt mer än 40 tim/vecka vilket gjorde att det i slutänden ändå blev "ganska" bra,
Som en framgångsrik egen företagare bör man lätt kunna fakturera en bra bit över 2 000 tim/år.
Nu tillhör jag kanske den gamla stammen som premierade arbete före en massa annat tjafs.

Avatar Fallback

Re: Priser på röjning

Avslutat-02  
#624404 Visst är det lågt men vad fick du själv när du var entreprenör? Var inte så mycket roligare då heller kan jag tänka mig?

Jag blev erbjuden här i januari, från ett bolag 335 kr i timmen exklusive moms...
Sa nej, en firma med thailändsk personal fick jobben istället...fakturerar 300 kr jämt... :shock: det är åt helvete med detta....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).