Föryngring

Vilken markberedningsmetod är bäst på stenig mark?

21 inlägg 11065 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vilken markberedningsmetod är bäst på stenig mark?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624102 Jag tar en tråd i mängden och provar frågan. Jag ska kompletteringsplantera sibirisk lärk på 1Ha i vår.
Det blir 1000 plant. Varje punkt ska markberedas manuellt med hacka. Något jag aldrig gjort förut. Så hur gör jag rent praktiskt?
Hackar undan en lagom fläck? Hacka ner och lyfta upp en tilta och sen plantera bredvid den? Lägga tillbaka?

Arevo
Användarvisningsbild

Re: Vilken markberedningsmetod är bäst på stenig mark?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624132 Hacka undan en lagom stor fläck (ca 40x40 cm), borra och sedan sätter du plantan mitt i fläcken och trampar till ordentligt. Eventuellt kan du ju köra inversmetoden och sätta plantan i den omvända torvan.

När du väljer planteringspunkt, så tänk på att betydligt fler plantor dör av dränkning än av torka. Så undvik att plantera i lokala gropar och satsa istället på att sätta plantan i lokala höjdlägen.

Och ja, att flåhacka är något helt annat än att plantera i redan markberedda skiften. Men det underlättar att hålla flåhackan. vass med t.ex. en handfil...

Glöm inte att trampa gräs under några år, så att du slipper flåhacka mer än nödvändigt...
/Niklas
Senast redigerad av Niking mån 10 feb 2020, 14:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Vilken markberedningsmetod är bäst på stenig mark?

Kse  
#624149 Låter som att det är harv du ska använda.

Användarvisningsbild

Re: Vilken markberedningsmetod är bäst på stenig mark?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624270 Tack @Niking, låter som något jag borde klara av. Ska nog ge mig ut och öva lite först.
Terrängen är nordostsluttning så risken är liten för dränkta plantor. Men ska se mig för, för visst finns det små blöt gropar även där.

@kse jag kan inte använda några maskiner alls. Dels är det lite besvärlig terräng men framförallt finns där redan en delvis lycka etablering av lärk och tall som jag är rädd om.

Jag kommer även testa att slå i lite av det där specialgödslet som det skrevs om i en tråd för en tid sen. Tror det var några Umeåforskare som tagit fram det.

Avatar Fallback

Re: Vilken markberedningsmetod är bäst på stenig mark?

80-90  
#624274 Du kan även fräsa med en terracut på röjsågen å sen plantera i den . Om det är kraftig gräsväxt så gör den Ca 1x1 m då får gräset svårare å lägga sej över plantan 1 året

Avatar Fallback

Re: Vilken markberedningsmetod är bäst på stenig mark?

Avslutat-02  
#624281 Ja det går bra... undrar jag om Uven fick igång på sågen med delat handtag..?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).