Skogsröjning

Gps tracker

20 inlägg 8920 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gps tracker

Kroken_90  
#624238 Försöker att hitta ett sätt att registrera min röjning i skogen för att se hur mycket man röjt och vart. Tänkte att de borde finnas någon gps-puck som man kan koppla till telefonen och eller någon app? Hade varit Nice att se vart man röjt hur mycket man röjt per timme och så vidare. Någon som har något tips vad man kan använda?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Gps tracker

Torbjörn Johnsen  
#624239 Intressant frågeställning Kroken_90! Det borde ju med dagens teknik gå att fixa på något sätt? Kanske man kan lära någon av träningsapparna att räkna areal och inte bara sträcka :d
Ska med spänning följa vad som kommer fram här.

Användarvisningsbild

Re: Gps tracker

Kroken_90  
#624240 Har försökt kolla på olika appar. Tycker de borde vara intressant för profsröjarna oxå för att kunna visa vart man röjt. Borde helt enkelt finnas en möjlighet i vårat informationssamhälle 🙂

   TS
Avatar Fallback

Re: Gps tracker

Avslutat-02  
#624243 Går det inte att använda en vanlig gps med fastighetskarta?

Användarvisningsbild

Re: Gps tracker

Kroken_90  
#624246 Vad menar du med vanlig gps typ jakt, fritids-gps?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gps tracker

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624248 Moderna pulsklockor är ju oftast utrustade med GPS, så där kan du ju lätt logga ett färdspår under röjningspasset, som sedan kan vidareexporteras till någon passande plattform. Själv använder jag Garmin Fenix 5x, där jag har lagt in min skogsbruksplanskarta som Custom Maps.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Gps tracker

Avslutat-02  
#624249
Kroken_90 skrev:Vad menar du med vanlig gps typ jakt, fritids-gps?


Ja, jag har en jakt gps med sveaskogs fastighetskarta i... :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Gps tracker

Kroken_90  
#624251 Tack för tipsen! Vilken jakt-gps använder du vinterrojarn?
Kollade lite snabbt på Garmin Fenix 5x såg att priset låg på ca 5tusen tyckte de va lite saftigt men kanske är värt de använder du din klocka till träning och kartläggningen blev ett plus eller införskaffade du den för detta ändamål?

   TS
Avatar Fallback

Re: Gps tracker

Avslutat-02  
#624255 Det är en gammal Garmin..ska kolla vilken..
Köpte för just att kolla rågångar och fastigheter... Hade lite kontakter på sveaskog så då fick jag ta på en karta där...

Användarvisningsbild

Re: Gps tracker

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624259
Kroken_90 skrev:Tack för tipsen!
Kollade lite snabbt på Garmin Fenix 5x såg att priset låg på ca 5tusen tyckte de va lite saftigt men kanske är värt de använder du din klocka till träning och kartläggningen blev ett plus eller införskaffade du den för detta ändamål?

Tja, min Garmin Fenix 5x används som vardagsklocka, som träningsklocka och som frilufts-GPS. Allt i en enhet. Fast skulle jag köpa nytt, skulle det tveklöst bli Fenix 6X (med safirglas) som har betydligt bättre GPS-tid, musiklagring, kortbetalning m.m.

Å anledningen till att jag använder en robust GPS-klocka istället för en vanlig frilufts-GPS (vilket jag också har), är att klockan alltid är med på armen, vilket är mycket praktiskt. Ingen risk att klockan glöms hemma med andra ord, vilket annars lätt kan hända med en frilufts-GPS.

Dessutom blir det lite knöligt med en frilufts-GPS, om du inte har en lämplig ficka att förvara din frilufts-GPS i under röjpasset. Många regnkläder saknar ju en sådan ficka. Å i vad mån röjbyxan har hällor (där din frilufts-GPS kan hänga i en karbinhake), så brukar dessa hällor effektivt täckas av röjselens avbärarbälte.

Å diverse smart watch från Apple, Samsung m.m. har på tok för dålig GPS-tid för den här sortens applikationer och går därför bort.
/Niklas
Senast redigerad av Niking mån 10 feb 2020, 23:53, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Gps tracker

Kroken_90  
#624260 Vad skulle du välja för klocka om den endast skulle införskaffas för röjning?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gps tracker

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624261 Kanske en Garmin Instinct, om du kan klara dig utan GPS-karta.

Edit: Fast GPS-kartan i form av skogsbruksplanen är rätt praktiskt att ha vid röjningen, har jag märkt.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Gps tracker

Kroken_90  
#624287 Niklas har du möjlighet att lägga upp någon bild hur kartan ser ut efter du har varit ute och röjt? ser man hur många hektar man gjort under dagen och totalt sedan man började röjningen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gps tracker

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624299 Nej, men du ser ditt (ungefärliga*) färdspår på kartan. Sedan kan du (givet ett lämpligt kartprogram) rita in en polygon som just täcker det område där det är tätt med spår och få ut arealen på polygonen.

* en konsument-GPS är ju aldrig "exakt", utan den angivna positionen blir ju kanske på 5-10 meter när i ungskogen, även om enstaka punkter givetvis kan sticka iväg betydligt mer än så, på grund av taskiga mottagningsförhållanden, atmosfäriska störningar etc.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Gps tracker

skogsliv1  
#624302 Se till att du har koll på VILKEN KARTTYP du använder för att se gränserna!!! Karta från Fastighetsbestämning eller Registerkartan? Den digitala Registerkartan är inte rättsligen bindande. Vid ett grovt avverkningsintrång på vår skogsmark och följande rättsliga prövningar, lärde jag mig bl a. också att det finns olika gränstyper. Sämjegräns t ex. som EJ är rättsligt bindande, men ser ut som "riktiga gränssträck" på kartan. Läs på!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).