Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Schaktblad för att sladda/skrapa väg och snöröjning

41 inlägg 12470 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Schaktblad för att sladda/skrapa väg och snöröjning

haltegarden  
#624054 Är på jakt efter ett schaktblad, 2,5 till 3,0 meter, gärna helhydraliskt
Kollar på blocket och ser på Fransgård, IM, Bonnet och vama.
Skiljer en del i pris frågan är vad som skiljer i kvalité och hållbarhet

Någon som kan ge råd på kvalité, hållbarhet och funktion?



   TS
Avatar Fallback

Re: Schaktblad för att sladda/skrapa väg och snöröjning

Avslutat-02  
#624058 Glöm bonnet...
Jag har ett sami blad, underbart att använda.

Fransgård lika så...

Användarvisningsbild

Re: Schaktblad för att sladda/skrapa väg och snöröjning

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#624080 Jag har ett Fransgård 275, det funkar bra men det gör nog de flesta som väger närmare tonnet.

Användarvisningsbild

Re: Schaktblad för att sladda/skrapa väg och snöröjning

stegmaster  
#624081 Jag har ett Lilleseth schaktblad, och det funkat rett bra sen jag köpte det nytt i år 2000, så altså 20 år gammalt, men samma modell finns even i dag.
250cm bredd.
Det er helhydrauliskt med grova kolvar til både sväng av bladet och bommen.
Att kunna vända bladet er gull värd.
Men en sak har retat mig i alla dessa år, och det er att svängen av bladet borde varit spegelvänd eller hur jag nu ska forklara det.
Problemet uppstår när man vil lägge ut bommen åt sidan (så bladet kommer en bra bit utanför traktor bredden), så man kan knuffa ut snövallen, då går inte bladet svänga mer, och snöen vägrar rulla av utan dras bara med, då bladet får liten vinkel. (typ 20grader, går bladet rakt bak traktoren er svängen typ 45 grader och det rullar av fint)
Så jag får helt enkelt vända bladet och backa för att trycka ut snövallen, vilket inte er helt optimalt om det långa sträckor.
Så svängen av bladet skulle vore tvärt om som det er nu.
Så skulle jag köpt nytt i dag skulle jag kollat att svängen går "rett" väg, för et blad svänger inte 360 grader, utan 240 grader typ.
Priset i 2000 var 12000kr+mva, i dag er del vel nära 30000kr+mva vil jag minnas.
Vet inte om detta blev begripligt, annars får du hojta til ,så kan jag forsöka rita.
En sak til, köp aldri nåt som väger under 500kg, gärna 600-700kg eller mer.


Här er ett 10år gammalt klipp.


Avatar Fallback

Re: Schaktblad för att sladda/skrapa väg och snöröjning

Blondin 750  
#624101 Jag har ett DUUN HTS 305 som jag är VÄLDIGT nöjd med. Priset och vikten brukar ge en god indikation om kvalitèn på produkten. Som nämts tidigare så kanske man inte ska förvänta sig att ett blad för 10.000 är jämförbart med ett som kostar 35-40.000:- . Mitt blad fungerar fint att göra enklare kantskärning med om förutsättningarna är bra, (men jag förväntar mig inte att det ska gå lika bra som med en väghyvel för 4 milj.) det finns goda möjligheter att justera bladets vinklar och ett hydrauliskt stödhjul gör underverk när man justerar en vägkropp eller kantskär.
Generellt kanske man kan säga att stålkvalitèn är god i dyrare blad och de billigare är byggda av ganska dåligt material, med ett tränat öra så hör man skillnad i klangen när man knackar på plåten.

Avatar Fallback

Re: Schaktblad för att sladda/skrapa väg och snöröjning

Heba  
#714852 När behövs chockventil till bladets kolv? Behövs det när man främst krypkör på skogsvägarna?

Avatar Fallback

Re: Schaktblad för att sladda/skrapa väg och snöröjning

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#715005
Heba skrev:När behövs chockventil till bladets kolv? Behövs det när man främst krypkör på skogsvägarna?


Det beror nog mest på hur tung traktor du har framför. Jag kantskar med mitt blad och det tog bomstopp i 1-2km/h så bladet kröktes och bommen sprack. Då hade jag en 85hk traktor framför på ca 4 ton.

Hade jag haft hydraulfunktioner på mitt så hade jag uppskattat chockventiler på alla funktioner.

Avatar Fallback

Re: Schaktblad för att sladda/skrapa väg och snöröjning

Heba  
#715025 Tack för sådan input. Kantskärning är jag också ute efter att kunna göra med bladet som jag tänkte beställa. Det svider dock att behöva hosta upp ytterligare 3600+moms för sådana detaljer men OK, kanske värt ändå. Jobbiga överväganden

Avatar Fallback

Re: Schaktblad för att sladda/skrapa väg och snöröjning

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#715027 3600 låter helt överkomligt. Delarna är knappast billigare om du ska komplettera i efterhand. Bladet kommer hålla sig i bättre skick och den första gången det tar emot ordentligt så kan du vara glad över att grejerna är raka.

Avatar Fallback

Re: Schaktblad för att sladda/skrapa väg och snöröjning

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#715587 Skulle satsat på ett 275-300 cm bredd. Ett 250 cm blir smalt när man tvärställer det lite.

Avatar Fallback

Re: Schaktblad för att sladda/skrapa väg och snöröjning

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#715588
stegmaster skrev:Jag har ett Lilleseth schaktblad, och det funkat rett bra sen jag köpte det nytt i år 2000, så altså 20 år gammalt, men samma modell finns even i dag.
250cm bredd.
Det er helhydrauliskt med grova kolvar til både sväng av bladet och bommen.
Att kunna vända bladet er gull värd.
Men en sak har retat mig i alla dessa år, och det er att svängen av bladet borde varit spegelvänd eller hur jag nu ska forklara det.
Problemet uppstår när man vil lägge ut bommen åt sidan (så bladet kommer en bra bit utanför traktor bredden), så man kan knuffa ut snövallen, då går inte bladet svänga mer, och snöen vägrar rulla av utan dras bara med, då bladet får liten vinkel. (typ 20grader, går bladet rakt bak traktoren er svängen typ 45 grader och det rullar av fint)
Så jag får helt enkelt vända bladet och backa för att trycka ut snövallen, vilket inte er helt optimalt om det långa sträckor.
Så svängen av bladet skulle vore tvärt om som det er nu.
Så skulle jag köpt nytt i dag skulle jag kollat att svängen går "rett" väg, för et blad svänger inte 360 grader, utan 240 grader typ.
Priset i 2000 var 12000kr+mva, i dag er del vel nära 30000kr+mva vil jag minnas.
Vet inte om detta blev begripligt, annars får du hojta til ,så kan jag forsöka rita.
En sak til, köp aldri nåt som väger under 500kg, gärna 600-700kg eller mer.


Här er ett 10år gammalt klipp.


Kompletta med en vinge på bladet

Användarvisningsbild

Re: Schaktblad för att sladda/skrapa väg och snöröjning

BjörnS  
#780753 Är det någon som har ett KTS schaktblad?

Deras proffsmodel tycker jag ser väldigt bra ut. Fästet av kolven till svängen har lite större vingar än till exempel Fransgård. Jag har dock ingen aning hur de är kvalitetsmässigt jämfört med Trejon eller Fransgård. Priset är liknande.

Bifogar några bilder som jag hittade på nätet.

1669413541_kts-1.png
1669414296_kts-4.png
1669413549_fransgard-1.png
1669413541_kts-2.png
1669413549_fransgard-2.png


Problemet vid plogning av snövallar är dock samma som du @stegmaster beskriver. Bara 20 graders vinkel när bommen är helt svängt åt sidan.

$matches[2]

Användarvisningsbild

Re: Schaktblad för att sladda/skrapa väg och snöröjning

BjörnS  
#780754 Vikten av de olika bladen är också intressant.

KTS 2,74 m 710 kg
Trejon 2,8 m 480 kg
Fransgård 2,75 m 475 kg

Vart tillverkas de olika bladen?

@Morgan Nordin vet du vart KTS bladet tillverkas.

Användarvisningsbild

Re: Schaktblad för att sladda/skrapa väg och snöröjning

BjörnS  
#780842 Sami har också en "ny" serie proffsblad. De är ännu dyrare än de andra märken.

Men det ser ut som att alla satsar på ungefär samma konstruktion av svängningslager.

Grannen hade ett Kelfri schaktblad som jag fick svetsa regelbundet innan han kasserade det helt efter 10år. Han köpte då ett nytt Kelfri blad som har en liknande konstruktion med "svängkrans". Stålet är lika mjuk som av första bladet och har böjt sig vid infästning av hydraulkolven, lyftarmsfästen,.... Men jag fick bara svetsa bladet en enda gång första vintern sedan dess håller det.

Så konstruktionen är väldigt viktigt. Men ännu bättre när både konstruktion och materialet är i toppklass 💪 😀

Finns det någon som vet om KTS och Sami håller lika bra som Fransgård och Trejon? Eller finns det andra märken som är värt att kolla efter?

Användarvisningsbild

Re: Schaktblad för att sladda/skrapa väg och snöröjning

BjörnS  
#780843 För alla som köper ett Kelfri snöblad, det kan vara värt att förstärka fästet till hydraulkolven innan ni använda bladet första gången. 👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).