Vedmaskiner, flishuggar

Vill göra om min Hakki Pilke 1x42 Hydro till helautomatisk..

45 inlägg 18987 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vill göra om min Hakki Pilke 1x42 Hydro till helautomatisk..

Stefan30  
#517691 Hej, har en 1x42 -11 och matarbord till den. Tycker maskinen har funkat mycket bra sedan ny men det blir arbetsskada av att dra i spaken samma rörelse så många ggr.

Inte direkt kunnig på hydrauliken, vet att jag behöver elektriska ventiler till kap, klyv, frammatning, påläggning av ny stock. Sensorer till flera av dom funktionerna och nåt att styra det med...

Någon som är insatt och vill hjälpa en sliten vedgubbe? :roll:



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Vill göra om min Hakki Pilke 1x42 Hydro till helautomati

adahlm  
#517867 Följer..

Har lite samma projekt på 43:an,. Kroppen håller inte ihop med långa dagar vid vedmaskinen. Har lite skissat upp styrningen och beställt alla delar via Ebay. Kan sätta upp en skiss på detta i nåt skede. Den blir halvautomatisk så att en stock i gången kapas upp utan att röra maskinen.

Användarvisningsbild

Re: Vill göra om min Hakki Pilke 1x42 Hydro till helautomati

kjetilroeste  
#517920 Hydraulikken på 43 er vel elstyrt fra før av, er den ikke?
Der burde det være ganske enkelt å automatisere enn gamle 42, da en må bytte sentral osv...

Avatar Fallback

Re: Vill göra om min Hakki Pilke 1x42 Hydro till helautomati

Stefan30  
#517948 Hej! Har du ett bra tips på vad jag ska använda för att styra dom nya elhydrauliska ventilerna med? Måste skaffa mig lite kunskaper om det där...

   TS
Avatar Fallback

Re: Vill göra om min Hakki Pilke 1x42 Hydro till helautomati

adahlm  
#517958 Här en kort video på det jag själv tänkte automatisera.



Tänkte sätta in ett Arduino-kort som läser in några givare och sedan ger signal till ett reläkort som sedan styr de två knapparna jag trycker på i videon.
Allt annat blir manuellt ännu i det här skedet.

Finns väl en massa olika logikenheter som passar för ändamålet men den här arduinon är rätt billig o enkel

Avatar Fallback

Re: Vill göra om min Hakki Pilke 1x42 Hydro till helautomati

Stefan30  
#605526 Hur ser det ut nuförtiden adahlm? Har du fått till något?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vill göra om min Hakki Pilke 1x42 Hydro till helautomati

adahlm  
#605561 Körde manuellt hela fjolåret.. har skaffat alla grejer men har inte ännu kopplat ihop det..

Avatar Fallback

Re: Vill göra om min Hakki Pilke 1x42 Hydro till helautomati

Stefan30  
#605599 Ok, jag har fått dragit ner på det hela, lite för utsliten. Köpa en annan processor nån gång kan vara en lösning..

   TS
Avatar Fallback

Re: Vill göra om min Hakki Pilke 1x42 Hydro till helautomati

linus1  
#622778
adahlm skrev:Körde manuellt hela fjolåret.. har skaffat alla grejer men har inte ännu kopplat ihop det..

Vad tycker du om maskinen har du haft några problem med den och hur många m3 har du kört.

Avatar Fallback

Re: Vill göra om min Hakki Pilke 1x42 Hydro till helautomati

adahlm  
#622802 Har kört ca 270h med den nu, kanske ca 1600 m3s. Stadig och välfungerande maskin. I början var det några småfel som de fixade från fakriken - sånt får man räkna med då man köper ny modell i början av produktionen.

Avatar Fallback

Re: Vill göra om min Hakki Pilke 1x42 Hydro till helautomati

Stefan30  
#622807 Jag har kört minst 10000m3s med min 1x42 och det är inte många fel som varit under åren som gått. Bra finsk kvalitet på maskinerna 👍

   TS
Avatar Fallback

Re: Vill göra om min Hakki Pilke 1x42 Hydro till helautomati

linus1  
#623777
adahlm skrev:Har kört ca 270h med den nu, kanske ca 1600 m3s. Stadig och välfungerande maskin. I början var det några småfel som de fixade från fakriken - sånt får man räkna med då man köper ny modell i början av produktionen.

vad var det för några småfel,så får vi se om det var samma på min.

Avatar Fallback

Re: Vill göra om min Hakki Pilke 1x42 Hydro till helautomati

adahlm  
#623849 Största problemet var att sågen var ganska kraftlös då klyvkolven var påväg inåt, blev att vänta på klyven före man kunde kapa nästa bit. Fabriken gjorde små förändringar I hydraulsystemet för detta. Klyvkolvsventilen kärvade ganska ofta, speciellt som kall. Hela ventilen blev utbytt på garanti.
Inmatningsmattan förde en massa skräp bakom klyvkolven som blev totalt full efter några hundra kubik. Fabriken installerade längre skyddsplåtar för inmatningsmattan.
Alla dessa förändringar kom ganska snabbt även till de nya maskinerna så det var inte många exemplar tillverkade med dessa fel

Användarvisningsbild

Re: Vill göra om min Hakki Pilke 1x42 Hydro till helautomati

kjetilroeste  
#675752 @adahlm , Hvordan går det med automatiseringsprosjektet ditt på 43? :)

Avatar Fallback

Re: Vill göra om min Hakki Pilke 1x42 Hydro till helautomati

adahlm  
#675759 Har alla grejer införskaffat färdigt,. Borde bara knåpa ihop allt o programmera in den..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).