Öppna kategorin

Stormen Ciara sön-mån i småland?

134 inlägg 19045 visningar 24 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stormen Ciara sön-mån i småland?

Grålle52  
#623650 Smhi varnar för vindbyar upp till 25m/s natten till måndag när stormen Ciara drar in. Låter sådär måste jag säga. :((

https://smp.se/vaxjo/smhi-varning-for-s ... -kronoberg



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Storm sön-mån i småland?

Avslutat-02  
#623651 Ni får väl fila kedjorna på sågarna och tanka diesel i tid så ni är klara om det behövs... :-bd

Avatar Fallback

Re: Storm sön-mån i småland?

80-90  
#623652 Vi hoppas att ni slipper !! Tycker ni har det nog jävligt med barkborre .

Användarvisningsbild

Re: Storm sön-mån i småland?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#623657 Problemet denna gången är att marken är blöt och det är lätt att träden tappar greppet av den anledningen. Vindbandet ser ut att gå norr om hallandsåsen och söder om Göteborg. Sedan hur långt in över land det går är svårt att avgöra. Det är vad jag fått fram av dagens körningar.

Avatar Fallback

Re: Storm sön-mån i småland?

Amatörhuggare 62  
#623675 NEJ Nej Nej.

Inte det också, räcker m Bbg.
Inte Falleträd också.

Måtte Prognosen vara fel.

Avatar Fallback

Re: Storm sön-mån i småland?

Avslutat-02  
#623676 Du får väl fixa en rishög som jag kan bo inunder, så ska jag komma ner och hjälpa er röja upp.. :lol:

Användarvisningsbild

Re: Storm sön-mån i småland?

totte  
#623682 Kör ner med den där Vivaron, är väl rishög nog att bo i :d

Användarvisningsbild

Re: Storm sön-mån i småland?

Grålle52  
#623684 Välkommen röjaren. Du kan tom få egen säng

   TS
Avatar Fallback

Re: Storm sön-mån i småland?

Avslutat-02  
#623685 Totte =)) ja hammaren på spiken..

Åhhå en egen säng till och med...
Jösses, det är ju så man önskar att det börjar blåsa... :mrgreen:

Lova ej för mycket, för jag kan ju stå på trappan och vänta en dag... :d

Användarvisningsbild

Re: Storm sön-mån i småland?

Grålle52  
#623693
Amatörhuggare 62 skrev:NEJ Nej Nej.

Inte det också, räcker m Bbg.
Inte Falleträd också.

Måtte Prognosen vara fel.


Den är nog rätt, osedvanligt lugnt i luften här nu. På den positiva sidan är att på min fastighet finns inte mkt kvar som kan blåsa ner. Har dessutom lämnat in avverkning på all gammelskog jag har kvar nu i vår.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Storm sön-mån i småland?

Grålle52  
#623694 Svt nyheter:

Stormen Ciara rör sig över Atlanten och når oss på söndag. Vinden kulminerar sent på söndagen och natten mot måndag, och det är framförallt de sydligaste landskapen som väntas drabbas. Som det ser ut nu, finns det risk för stömavbrott och förseningar i tågtrafiken, att grenar knäcks, takpannor trillar ner och liknande.

Innan Ciara når oss, drabbas Storbritannien med storm- eller orkanbyar. I början av nästa vecka drar det kraftiga vindbandet ner över bland annat Frankrike, Nederländerna, Belgien och Tyskland.


– I Småland ser det ut att bli blåsigast i västra Kronoberg, upp mot 25 sekundmeter i vindbyarna. Där får man vara lite försiktig om man ger sig ut, säger Nils Holmqvist.

:(( :(( :((

   TS
Avatar Fallback

Re: Storm sön-mån i småland?

ÅsaNisse  
#623732 Ungefär som Gudrun, men då sa inte SMHI något alls.
Jag har fortfarande inte fått ordning på bestånden efter Gudrun och Per. Trasigt och luckigt.

Avatar Fallback

Re: Stormen Ciara sön-mån i småland?

Tralsmo  
#623751 Här är det totalt kavlungt just nu. Väldigt olycksbådande, blött i backen så det räcker å blir över.
3 mil öster om Värnamo.

Användarvisningsbild

Re: Storm sön-mån i småland?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#623754
ÅsaNisse skrev:Ungefär som Gudrun, men då sa inte SMHI något alls.
Jag har fortfarande inte fått ordning på bestånden efter Gudrun och Per. Trasigt och luckigt.


Jo men Gudrun var ett del lågtryck. Inte att jämföra med detta då det funnits i prognoserna sedan i början av veckan .Gudrun lågtrycket bildades över Skottland och fördjupades så snabbt och kraftigt att det inte fanns med i prognos historiken. Har något aldrig här är det svårt att lägga en prognos.
Titta på Per som kom två år senare. Detta var lågtryck nr tre på en vecka men det fanns även då två del lågtryck denna vecka. Men den fångade prognoserna fem dagar innan. Man måste ha helheten för att har kritik. Och med detta skulle den delen som kommer på måndag eller onsdag bli så som Gudrun är framförhållningen inte bättre.
Senast redigerad av Tåndemåla lör 08 feb 2020, 19:31, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Stormen Ciara sön-mån i småland?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#623761 Ciarea är engelsmännens namn. Vi har ännu inte fått några namn från Storbritannien. Så danskarna lär nog ge oss det namnet som vi borde köra. Men till skillnad från britterna så kan de bara sätta namn på faktiska stormar som finns. Och blir det inte storm in över land kan det ge ett namn och därför döpte vi stormen i Roslagen förra året Alfrida. Det var den första stormen som inte gått över Norge eller Danmark. Och då inte blev döpt innan den kom till oss.
Senast redigerad av Tåndemåla lör 08 feb 2020, 19:32, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).