Traktorer och processorer

Traktor med stor hytt?

72 inlägg 23512 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Traktor med stor hytt?

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#62350 Glömde, köpte den! Hämtas imorrn :grin:

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Traktor med stor hytt?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#62358 En mycket modifierad Ford, modifierad till skogsmaskin :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Traktor med stor hytt?

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#62360
gnisten83 skrev:En mycket modifierad Ford, modifierad till skogsmaskin :mrgreen:


Den lär nog vara bättre än vilken jordbrukare som helst :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Traktor med stor hytt?

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65037 Jag spinner vidare på originaltråden angående hyttstorlek.
Jag har provsuttit en Valmet 6400 med snurrstol och tyckte den var toppen. Hur är alla andras hytter jämfört med den?
Exempelvis -55,-05, -00 serierna och även andra märken?
6400 fick jag intrycket att det var en "vanlig" hytt, dvs jag såg inga kilar i bakrutan eller sånt. Finns det gott om plats i fler orginalhytter eller måste man leta skogshytt? Vad kostar en snurrplatta till en stol och funkar snurrplattor till alla typer av stolar?

Avatar Fallback

Re: Traktor med stor hytt?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65058 Skulle tro att du inte är över 190? :wink:
505-905 serien har sämre fotutrumme bakåt(iaf jfr på en 6000 med twin trac) men jag som är 196 tycker att de är lättare att få runt stolen i 05an.
En annan fördel i 05an är att rutorna går upp högre på hytten som jag ser bättre uppåt.
Twin trac ger en låda för fötterna där pedalerna är och skogshytten ger takfönster oxå, detta på 6000 serien
annars går de få runt stolen ändå men med lite mindre fotutrymme.

Avatar Fallback

Re: Traktor med stor hytt?

Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65060 håller med gnisten om att man vänder lättare i 05 seriens hyttar. du kan ju även leta upp en från 05 serien med dubbelkommando. finns väl inte så många som har de men jag har vet en som har iaf och där är väldigt gott om plats om fötterna där med, dock har han ingen ratt så de blir ändå till o vända stolen framåt o köra.

Avatar Fallback

Re: Traktor med stor hytt?

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65066 :-) nä, jag mäter 1,74 och har storlek 37 på stövlarna:-) Men jag satt i nån Case och där var det trångt så det hette duga. Helst skulle jag vilja köpa något annat än en skogsutrustad Valmet. Har fått för mig att de är lite övervärderade. -00 serien verkar ligga bäst till prismässigt. Är det en riktig snikmodell?

Avatar Fallback

Re: Traktor med stor hytt?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65091 00 serien o A serien är nåt helt annat, finns med skogshytt men hur stor den är får nån annan svara på.
Själv har jag inte provsuttit den.

Användarvisningsbild

Re: Traktor med stor hytt?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65105 Jag måste fråga igen:
Budget, årsmodell, storlek?

Avatar Fallback

Re: Traktor med stor hytt?

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65117
Slurfi skrev:Jag måste fråga igen:
Budget, årsmodell, storlek?


Vet faktiskt inte riktigt :???: Jag vill göra en bra affär, så jag håller på och samlar på mig underlag att ta beslut på när jag ser ett potentiellt objekt. Storleken är nog enklast att svara på, 70-90 hk. Spontant skulle jag säga max 150 000, men det är inte hugget i sten. Årsmodell är mindre relevant, en äldre traktor med få timmar är intressantare än en nyare med mycket timmar.

Användarvisningsbild

Re: Traktor med stor hytt?

stegmaster  
#65120
JF skrev::-) Helst skulle jag vilja köpa något annat än en skogsutrustad Valmet. Har fått för mig att de är lite övervärderade. -00 serien verkar ligga bäst till prismässigt. Är det en riktig snikmodell?

Varför kjöpa nåt annat en valmet när den ska brukas i skogen. Tycker inte dom er övervärdad, kom ihåg at det koster en del at bygga om nån annan traktor til detta föremål, en skogsutrustad valmet e ju tilverkad för skogskjöring(skyddad tank, slett undersida,utrymme för sentral, vendbar sits o.s.v). och inte minst e dom mycket driftsäkra. Har sjalv en 665 med skogshytt och den fungerer ok för meg(178cm), fast jag tror nog at 05 och 6000 serie er mer komfortable, då dom har större hytt, och helt plant gulv. Ska du ha en skogsvagn med standard sentral, ville jag valgt a serie eller 05, då fäste för sental av/på e mer lämpligt på dessa modeller.
Här kan du se en bild från min 665 med sentral inne i hytten med bakrutan stängt.
Bild

Avatar Fallback

Re: Traktor med stor hytt?

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65181
stegmaster skrev:
JF skrev::-) Helst skulle jag vilja köpa något annat än en skogsutrustad Valmet. Har fått för mig att de är lite övervärderade. -00 serien verkar ligga bäst till prismässigt. Är det en riktig snikmodell?

Varför kjöpa nåt annat en valmet när den ska brukas i skogen. Tycker inte dom er övervärdad, kom ihåg at det koster en del at bygga om nån annan traktor til detta föremål, en skogsutrustad valmet e ju tilverkad för skogskjöring(skyddad tank, slett undersida,utrymme för sentral, vendbar sits o.s.v). och inte minst e dom mycket driftsäkra. Har sjalv en 665 med skogshytt och den fungerer ok för meg(178cm), fast jag tror nog at 05 och 6000 serie er mer komfortable, då dom har större hytt, och helt plant gulv. Ska du ha en skogsvagn med standard sentral, ville jag valgt a serie eller 05, då fäste för sental av/på e mer lämpligt på dessa modeller.
Här kan du se en bild från min 665 med sentral inne i hytten med bakrutan stängt.
Bild


Toppen, tack för bilden:-) Jakten går vidare....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).