Motorsåg och handhållet

Fjäder startapparat Guide

11 inlägg 2165 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fjäder startapparat Guide

DalslandsAnders  
#623321 Hallå!
Har sökt ,men inte funnit något tydligt o bra.
Så då kändes det ok att starta en ny tråd!
Ska sätta i en fjäder i en startapparat, o fjädern är inte ihoprullad...
Bästa sättet att få den på plats?
Just detta har jag ingen större erfarenhet av, men det finns nog mängder här :)
Kör på!



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Fjäder startapparat Guide

tallen100  
#623323 Det är " bara" att sätta fast fjädern i mitten av startapparaten och linda, när den sprätter upp så säger man några fula ord och sen börjar man om igen, upprepas så många gånger det behövs :d
Var noga med att hålla den på plats med tummen och linda den hårt hela tiden, så den inte sprätter upp.

Till sist så sitter den på plats, övning ger färdighet :ymparty:

Avatar Fallback

Re: Fjäder startapparat Guide

Avslutat-02  
#623326 Vilken såg sitter fjäder på..?
Det finns många olika typer och olika sätt att fixa detta på..

Men tallens sätt är vanligast.... :mrgreen:
Passa ögonen... :-ss

Avatar Fallback

Re: Fjäder startapparat Guide

otax  
#623327 Sök på Youtube så finns det olika alternativ

Användarvisningsbild

Re: Fjäder startapparat Guide

DalslandsAnders  
#623329 Det är en 351 :)
Får kolla Youtube ännu mer!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fjäder startapparat Guide

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#623333
tallen100 skrev:Det är " bara" att sätta fast fjädern i mitten av startapparaten och linda, när den sprätter upp så säger man några fula ord och sen börjar man om igen, upprepas så många gånger det behövs :d
Var noga med att hålla den på plats med tummen och linda den hårt hela tiden, så den inte sprätter upp.

Till sist så sitter den på plats, övning ger färdighet :ymparty:


Det är mycket lättare att börja från andra hållet, ytterst och linda inåt. Då spänner fjädern mot linhjulet och man slipper hålla emot.

Avatar Fallback

Re: Fjäder startapparat Guide

tallen100  
#623341
Mettämies skrev:
tallen100 skrev:Det är " bara" att sätta fast fjädern i mitten av startapparaten och linda, när den sprätter upp så säger man några fula ord och sen börjar man om igen, upprepas så många gånger det behövs :d
Var noga med att hålla den på plats med tummen och linda den hårt hela tiden, så den inte sprätter upp.

Till sist så sitter den på plats, övning ger färdighet :ymparty:


Det är mycket lättare att börja från andra hållet, ytterst och linda inåt. Då spänner fjädern mot linhjulet och man slipper hålla emot.

Ja du har rätt, har inte haft nöjet att sätta i nån fjäder på flera år så jag blandade i hop i vilken ände man börjar.

Användarvisningsbild

Re: Fjäder startapparat Guide

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#623343
tallen100 skrev:
Mettämies skrev:
tallen100 skrev:Det är " bara" att sätta fast fjädern i mitten av startapparaten och linda, när den sprätter upp så säger man några fula ord och sen börjar man om igen, upprepas så många gånger det behövs :d
Var noga med att hålla den på plats med tummen och linda den hårt hela tiden, så den inte sprätter upp.

Till sist så sitter den på plats, övning ger färdighet :ymparty:


Det är mycket lättare att börja från andra hållet, ytterst och linda inåt. Då spänner fjädern mot linhjulet och man slipper hålla emot.

Ja du har rätt, har inte haft nöjet att sätta i nån fjäder på flera år så jag blandade i hop i vilken ände man börjar.


Den kan sprätta iväg ändå, så resultatet blir ju lika. Svordomar och några omtag!

Avatar Fallback

Re: Fjäder startapparat Guide

Avslutat-02  
#623351 Jaha det är liket du köpte av mig :d :d

Den startapparaten är lite annorlunda än de vanliga.
Där sitter fjädern på insidan av linhjulet och inte nere i kåpan som på de vanliga sågarna..


Man börjar utifrån och in.
Man får hålla emot som tusan och veva runt fjädern inte linhjulet.

Användarvisningsbild

Re: Fjäder startapparat Guide

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#623371 De är bättre rent av. Nu har de flesta det likadant.
Jag brukar lägga i den et par varv sen styra i fjädern med tummarna, en hpååler o en styr dit...

Användarvisningsbild

Re: Fjäder startapparat Guide

DalslandsAnders  
#623384 Då var det gjort, o det var tummarna som fick jobba, o jag lyckades på första försöket.
Tackar!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).