Bilar

peugeot expert dieselvärmare problem

16 inlägg 14842 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

peugeot expert dieselvärmare problem

virre82  
#623198 Hej, problem med dieselvärmaren (webasto thermo top c)
Nåja han startar upp på direkt start diselpumpen pumpas i och han blir varm brännaren sen efter typ 2min slår han av. jag är ganska säker på att det är för att vattenpumpen som sitter brevid inte går. dieselvärmaren går när bilen är igång men inte med avstäng motor som sagt.

Kan man kolla pumpen eller göra vid den? det är en kontakt med två stift och det är strömm i kontakten som går till vattenpumpenskontakt. har även försökt hitta en vattenpump men jag verkar inte hitta rätt. ksladden till vattenpumpen är fast typ (juten) i pumpen och en fyrkantig kontakt i andra ändan. alla pumpar jag hittar har lös sladd till pumpen och ser olik ut i kontakten. Tip? Gärna på saker jag kan prova för att få igång befintliga pumpen jag har. köper även begagnas.



   TS
Avatar Fallback

Re: peugeot expert dieselvärmare problem

Tralsmo  
#623209 Nu har ju ja ingen aning om hur den webaston ser ut.

Men symtomet du beskriver stämmer med att pumpen inte fungerar.

På en av mina skogsmaskiner har ja varit utför att pumpen bekar igen och impellern inte kan rotera.
På dom här pumparna så överförs kraften från elmotor till impellern av två magneter.
En på elmotor å en på impellern. Elmotor kan alltså snurra utan att impellern gör det.
Dom här pumparna går att plocka isär å rengöra. Har fått göra det flera gånger.

Ja skulle börja med att plocka väck den å köra den direkt på batteri för att se om den roterar.
I sämsta fall kan den ju va bränd.

Avatar Fallback

Re: peugeot expert dieselvärmare problem

bgl  
#623210 Har du propylenglykol i kylsystemet, antingen helt eller i blandning med etylenglykol?
I båda fallen kan det bli problem med den svaga cirkulationspumpen, speciellt vid låga temperaturer.

Avatar Fallback

Re: peugeot expert dieselvärmare problem

Avslutat-02  
#623220 Kan du inte montera en extern cirkulationspump någonstans på slangen och koppla på batteriet?

Så märker du om värmen kommer igång...

Användarvisningsbild

Re: peugeot expert dieselvärmare problem

virre82  
#623232 Hej vinterröjaren och tack för hjälpen senast. Jag har ingen cirkulationspump och känns väl lite onödigt att köpa en mer än den jag ska ha där, men den verkar omöjlig att hitta här är ett foto på pumpen med kontakterna. Pumparna jag hittar har lösa sladdar med kontakt i bägge ändor som dessutom ser fel ut

   TS
Användarvisningsbild

Re: peugeot expert dieselvärmare problem

virre82  
#623234 Well, det går ju att nya av kontakten och skarva på min egen kontakt. Om någon här ligger och lurar på en fungerande för avyttring så är jag intresserad.

Jag glömde skriva det att man hinner höra att det kokar till i brännaren ungefär som i en perkulator sen stänger han av, så det känns rätt klart att det är pumpen där

   TS
Avatar Fallback

Re: peugeot expert dieselvärmare problem

Avslutat-02  
#623243 Om du lägger ström direkt på kontakten vad händer då?

Så du inte har en förlust fram till magneten.
Annars så en multimeter och kolla så strömmen överhuvudtaget kommer fram....

Kul att det fungerade förra gången... :-bd

Användarvisningsbild

Re: peugeot expert dieselvärmare problem

virre82  
#623249 Jag provade med det och ta direkt ström från batteriet in i kontakten på pumpens kontakt ja och jord på andra stiftet och det var rätt stendött. Jag hitta nu massa pumpar på bildelsbasen. Man kunde ju inte söka för specifikt. Googlade "cirkulationspump bildelsbasen" och fick upp allt över 5000objekt och filtrera ut efter pris finns från ca 250kr massa lämpliga kandidater och ska beställa en. Jag uppdaterar här efter bytet.

   TS
Avatar Fallback

Re: peugeot expert dieselvärmare problem

Avslutat-02  
#623251 Vad är det som startar cirkulationspumpen?
Ett relä som är kopplat till värmaren?

Kollat på bildelar24.se innan du köper begagnat?

Användarvisningsbild

Re: peugeot expert dieselvärmare problem

virre82  
#623255 Jo han plockar ström från reläet i den blåa kabeln. Ja tror jag har varit in där och en uppsjö andra sidor men dom här pumparna kostar ju hutlöst mycket nya typ 1800

   TS
Användarvisningsbild

Re: peugeot expert dieselvärmare problem

virre82  
#623259 Jag har plockar ur pumpen och har den här på bordet och en multimeter bredvid, jag är inte så hajj på el, kan jag måta något här? Ser väl inga större fel med ögat på impelern eller koppen. Lite grisigt bara. Själva motorn verkar vara kapslat på ovansidan

   TS
Användarvisningsbild

Re: peugeot expert dieselvärmare problem

virre82  
#623260 Bild

   TS
Avatar Fallback

Re: peugeot expert dieselvärmare problem

Avslutat-02  
#623261 Koppla ett batteri till och mät om du får ström fram till polerna..

Om inte så är något fel.

Annars plocka isär och kolla om något är trasigt....

Användarvisningsbild

Re: peugeot expert dieselvärmare problem

virre82  
#623270 Jo alltså jag har 12v fram till pumpens kontakt det vet jag, men från pumpens egna kontakt till elmotorn vet jag ju inte. Vet inte riktigt vad jag kan göra. Alltså fram till den här kontakten på bilen får jag ström (BILD) men från pumpens egna kontakt in till elmotorn vet jag inte. Det går som inte att öppna toppen på pumpen vart kabeln går in

   TS
Avatar Fallback

Re: peugeot expert dieselvärmare problem

Tralsmo  
#623322
vinterrojarn skrev:Kan du inte montera en extern cirkulationspump någonstans på slangen och koppla på batteriet?

Så märker du om värmen kommer igång...



Gör som röjarn säger, hittar du en pump som ä billig å det funkar så ä det väl helt okej.
Den kan du väl koppla till ordinarie kontakt, om de nu funkar alltså.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).