Traktorn i skogen

Valtra A serie HiTech 4

27 inlägg 19482 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Valtra A serie HiTech 4

Signofthecross  
#621179 Tack! Ja det är säkert så. Lite skumt att inte markfrigångsmåtten i instruktionsboken stämmer med verkligheten bara. Ska kolla det med säljaren. Är i övrigt mycket nöjd med den. Frestar med en bild till=)

1579988946_img_6352.jpeg

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valtra A serie HiTech 4

alias  
#621184
Signofthecross skrev:Tack! Ja det är säkert så. Lite skumt att inte markfrigångsmåtten i instruktionsboken stämmer med verkligheten bara. Ska kolla det med säljaren. Är i övrigt mycket nöjd med den. Frestar med en bild till=)

1579988946_img_6352.jpeg


Jag förstår att det kan finnas nytta av att anlägga en vägbank där. Det ser lite smått fuktigt ut...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Valtra A serie HiTech 4

Signofthecross  
#621187 Hehe, ja det kan man säga. Vid avverkningen för resten av väglinjen(1,1 km) så missades denna tallen. Jag kunde bara fälla den åt ett håll då den lutade så apteringen fick göras med lera upp till knäna=).

Användarvisningsbild

Re: Valtra A serie HiTech 4

ss0803  
#621190
Signofthecross skrev:Traktorn levererades med 18.4-34 + 14.9-24 Vredestein Faktor S diag. Enligt säljaren på Lantmännen var det det största gick att få på om man ville ha diagonaldäck.

Det stämmer inte.

Enligt katalogen är max SRI (Speed Radius Index) på A104 800.

Däcken du fått levererat 18.4-34 (460/85-34) har SRI 775.

Vill du gå upp till 28” fram 38” bak och ha diagonal finns 16.9-38 (420/85-38) med SRI 800, men de blir väldigt smala. Motsvarande blir då 13.6-28 (340/85-28) fram.

Det är ju väldigt gott om utrymme i skärmarna. Mät vad du har på minsta stället.

Vet du med dig att du inte kommer använda kedjor på traktorn kan du ledigt gå upp till SRI 825. Det skulle innebära 18.4-38 (460/85-38), alltså samma dimension som idag men på 38” fälg tillsammans med 14.9-28 (380/85-28) fram.

Detta ger ju dig ytterligare 50mm markfrigång vilket är guld värt i skogen!

Användarvisningsbild

Re: Valtra A serie HiTech 4

Signofthecross  
#621259 Tack för ditt svar. Runt bakhjulen finns det som minst 13 cm. För framhjulen finns det 3 cm vid fullt rattutslag. Man kanske får leva med att inte kunna svänga riktigt fullt. Ska fundera lite och kolla upp priser. Gissar att det inte är direkt gratis med fyra nya däck och fälgar.

Avatar Fallback

Re: Valtra A serie HiTech 4

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#621260 Brukar sitta stoppskruvar som begränsar styrutslaget för att bla klara smala spårvidder

Användarvisningsbild

Re: Valtra A serie HiTech 4

Bert1  
#621261 Går säker och flytta fälgbanan på centrumdisken så den blir bredare

Avatar Fallback

Re: Valtra A serie HiTech 4

källefall8  
#621294 Diametern på 16.9/38 skiljer inte så mycket mot 18.4/34 så det är lönt att byta. Dessutom får man smalare däck. Isf är det ju 18.4/38 men jag skulle inte vilja vara utan möjligheten till kedjor, nu har du ju visserligen drift på vagnen så bara det inte är is så kanske det funkar.

Användarvisningsbild

Re: Valtra A serie HiTech 4

Signofthecross  
#621335
källefall8 skrev:Diametern på 16.9/38 skiljer inte så mycket mot 18.4/34 så det är lönt att byta. Dessutom får man smalare däck. Isf är det ju 18.4/38 men jag skulle inte vilja vara utan möjligheten till kedjor, nu har du ju visserligen drift på vagnen så bara det inte är is så kanske det funkar.


Kedjor känns bra att ha, man vet ju aldrig. Har förvisso inte haft på det sedan -97, men om man inte har möjligheten kommer det såklart uppstå ett behov. Hur mycket utrymme krävs för kedjor? Om man ökar radien med 5 cm så finns det ändå 8 kvar.

Användarvisningsbild

Re: Valtra A serie HiTech 4

Redigbyxa  
#799979 God afton, hänger på denna tråden då jag är i funderingarna att köpa en A84 års. 20-21,
Hur stor är hytten i jämförelse med en N 104 samt har alla vridbar stol.
Vad är rimligt pris tro?
Kanske finns någon medlem som skall avyttra sin med låga timmar. 🤔

Användarvisningsbild

Re: Valtra A serie HiTech 4

Signofthecross  
#800001
Redigbyxa skrev:God afton, hänger på denna tråden då jag är i funderingarna att köpa en A84 års. 20-21,
Hur stor är hytten i jämförelse med en N 104 samt har alla vridbar stol.
Vad är rimligt pris tro?
Kanske finns någon medlem som skall avyttra sin med låga timmar. 🤔


Hytten är klart mindre än N4-serien. Har du en hög vagn är sikten rätt dålig uppåt då hyttaket sticker ut bakåt. N4 är helt överlägsen som skogstraktor tycker jag. Men det handlar ju också om hur mycket och var man ska köra. Kolla markfrigången. Hade själv en A104 den var lite väl låg tycker jag. Vridbar stol tror jag är standard, dock inte smal stolspelare som kan vara skönt att ha om man svänger runt mycket.

Användarvisningsbild

Re: Valtra A serie HiTech 4

Redigbyxa  
#800020 Gött att få lite bra tips, då tror jag att jag släpper tanken på A84
och lägger tankarna på en nyare N traktor istället.
Kanske kommer nya frågeställningar så småningom.
Tackar! 👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).