Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Hur få ut vindfällen

20 inlägg 6009 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur få ut vindfällen

Torrgranen  
#620580 Har gjort avverkning på 10 ha i vinter. Nu har problemet med nedblåsta frötallar och kantträd börjat. Funderar på hur jag ska få ut dem. Det enda jag har är två traktorer, en T800 och en DB880, ingen av dem något jag vill ge mig ut i blötskogen med. Blir väl dessutom barkborreskader i sommar i resten av mina 115 ha. Har funderat på Järnhäst, fyrhjuling eller traktorekipage. Budgeten är högst begränsad och jag har inte tid att skruva så mycket. Så vad har ni för tips och råd. Terrängen är inte extrem på varken ena eller andra sättet men man verkar inte kunna räkna med tjäle eller snö verkar det som...



   TS
Avatar Fallback

Re: Hur få ut vindfällen

Avslutat-02  
#620581 Vi hade en DB 880 fruktansvärt grym i skogen..tog sig fram överallt..den väger nästan ingenting....

En vinsch till den så är det lugnt..

Avatar Fallback

Re: Hur få ut vindfällen

brassel  
#621046 Allt kostar ju, men inte funderat på en "miniskotare" typ Alstor eller Kranman Bison?
Har själv en Alstor 831 som jag städar med och är nöjd med.
Här har du även en Bison 6000 till salu för stunden:
https://www.klaravik.se/auction/product/skotare-45/

Användarvisningsbild

Re: Hur få ut vindfällen

Torrgranen  
#621054 Allt beror ju förstås på priset 😉

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur få ut vindfällen

Norrtälje  
#621062
Torrgranen skrev:Budgeten är högst begränsad


https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=98&t=210121

och jag har inte tid att skruva så mycket


En bra vinsch till befintlig dragare är nog mest logiskt då eller att helt enkelt leja in någon annan lokalt.

Avatar Fallback

Re: Hur få ut vindfällen

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#621069 Lej in en riktig maskin. Tänk inte ens lekmaskin om du inte har gott om fritid och en halv mille över.

Användarvisningsbild

Re: Hur få ut vindfällen

Torrgranen  
#621073 Nej, en halv mille över har jag verkligen inte... Har också varit skeptisk till typ 4hjuling eftersom det ofta handlar om rätt grova dimensioner. Kanske bättre med typ Järnhäst då? Traktorspel har varit en tanke också eller helt enkelt bara några lunningskedjor bara, men jag är lite fundersam på framkomligheten även om David Brownen är rätt liten och smidig. Men surhål, stenar, stubbar och annat kan ju lätt sätta stopp. Eftersom det inte handlar om några större volymer gör det inte så mycket om man inte är så effektiv. Är det lite volymer lejer jag in riktiga grejor, men nu är ju problemet mest ett enstaka träd då och då utspritt här och där och då blir det inte värst mycket ekonomi i det. Enstaka tallar kan man ju bara låta ligga för att det kostar mer än smakar, men granar vill jag ju inte göra gbb-barnkammare av.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur få ut vindfällen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#621086 Beror på vad du har för terräng, men kan du komma 50 meter ifrån går det som sagt att vinscha. Kanske lägga lite av borreträden i blöthålen?

Avatar Fallback

Re: Hur få ut vindfällen

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#621090 Järnhäst är nog bra men den kräver säkert både gott om tid och stor entusiasm.

Användarvisningsbild

Re: Hur få ut vindfällen

Grålle52  
#621109 Om du avverkat 10ha måste det väl finnas en budget

Avatar Fallback

Re: Hur få ut vindfällen

skogaliten  
#621199 Kanske hyra in ett hästekipage? Alltså riktigt levande häst. Det finns hästkörare runt om i Sverige.

Avatar Fallback

Re: Hur få ut vindfällen

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#621282 Hur funkar hästar i blöta? Har för mig att de inte alls gillar att bli blöta om fötterna.

Avatar Fallback

Re: Hur få ut vindfällen

tallen100  
#621285 Får byta ut hästskorna mot stövlar :mrgreen:
Senast redigerad av tallen100 sön 26 jan 2020, 17:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Hur få ut vindfällen

Torrgranen  
#621298 Inkomsterna från avverkningen skall främst gå till andra nödvändiga byggprojekt är tanken. Men blir det något över kan det användas. En tanke skulle ju kunna vara att kombinera en bättre begagnad enklare huggarvagn på 800an (griplastare?) med en vinch på Daviden. Daviden i skogen till närmsta väg eller åker och vidare transport på vagnen. Eller är det bättre med typ Oxen eller Järnhäst i stället för vinch på traktorn? Det kostar väl mer, men är det värt det med tanke på framkomlighet. Har en hel del basvägar med rätt djupa skotarspår.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur få ut vindfällen

Torrgranen  
#621299
skogaliten skrev:Kanske hyra in ett hästekipage? Alltså riktigt levande häst. Det finns hästkörare runt om i Sverige.


Har ju folk med hästar i närheten, men antar att det behövs lite utrustning förutom själva hästen?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).