Socialt (mer om oss)

Aktivitetsarmband i skogen.

35 inlägg 11074 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Aktivitetsarmband i skogen.

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#437363 Har provat stegräknare i röjning, låg på 17000 steg per dag har jag för mig. Säg att man kommer 50cm per steg så blir det 8.5km, vilket är orimligt i röjning, det skulle bli långt över en hektar även om man går så att man täcker varje kvadratmeter av hektaren. Jag tog iaf det stegantalet med en nypa salt.
Tror man får mer exakt data om man använder en gps och sparar spåret under dagen.

Pulsklocka har jag inte använt, kan man få ut en graf över dagen med en sån? Skulle vara lite intressant att veta.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Aktivitetsarmband i skogen.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#437368 Ja, du kan få ut grafer över dagen från en pulsklocka. Finns numera sådana med både inbyggd pulsmätare och GPS-mottagare. Se dock upp med batteritiden, som då kan bli väl kort.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Aktivitetsarmband i skogen.

jannee  
#621135 Går det verkligen att lita på de s.k. stegräknare som finns i mobiler.
Frugan envisas med att hon varje dag måste gå MINST 10 000 steg för att må bra.
Eftersom jag är novis, har endast en gammal Nokia lånade jag frugans telefon en dag.
Från det att jag på morgonen åkte till skogen för att röja och tills jag återkom vid lunchtid (12.00) visade telefonen att jag tydligen gått 27 300 steg.
Kan det verkligen stämma - jag tvivlar eftersom jag endast röjt 3 tankar. ca 4 timmar.

Avatar Fallback

Re: Aktivitetsarmband i skogen.

Avslutat-02  
#621137 Det stämmer ganska bra, jag hade en liknande tanke en gång och använde telefonens stegräknare...
Gav ca 35.000 steg vid lunch...
Ca 4-5 timmar..
Blir väl runt 150 steg i minuten.....
Senast redigerad av Avslutat-02 lör 25 jan 2020, 21:16, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Aktivitetsarmband i skogen.

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#621138 Är nog stor felmarginal på sådana klockor.
En kollega hade 730 steg från bilparkeringen till omklädningsrummet enligt klockan.
Jag räknade stegen dagen därpå, 550 steg hade jag och då har jag ändå taxben! :roll:

Användarvisningsbild

Re: Aktivitetsarmband i skogen.

Nyborg  
#621139
vinterrojarn skrev:Det stämmer ganska bra, jag hade en liknande tanke en gång och använde telefonens stegräknare...
Gav ca 35.000 steg vid lunch...
Ca 4-5 timmar..
Blir väl runt 150 steg i timmen....

Tror nog att det behöver räknas om lite... \:d/ :d :-b

Användarvisningsbild

Re: Aktivitetsarmband i skogen.

svampbob  
#621141 Jag har en Garmin klocka på armen som mäter det mesta såsom steg och puls under dagen. Den funkar bra för de flesta aktiviteterna förutom röjning.
Den räknar i princip inte stegen då jag röjer. Det måste vara få korta och för försiktiga steg på mjukt underlag som jag tar mellan röjstammarna och dessa registreras inte. Klockan brukar säga åt mig när jag röjer "du rör dig ovanligt lite idag" eller "det ser dåligt ut med ditt stegmål idag"

Avatar Fallback

Re: Aktivitetsarmband i skogen.

Avslutat-02  
#621142
Nyborg skrev:
vinterrojarn skrev:Det stämmer ganska bra, jag hade en liknande tanke en gång och använde telefonens stegräknare...
Gav ca 35.000 steg vid lunch...
Ca 4-5 timmar..
Blir väl runt 150 steg i timmen....

Tror nog att det behöver räknas om lite... \:d/ :d :-b

Japp
Såg mitt misstag nu...menade minuten...
Skulle dock tro att telefonen reagerade på mer än bara att man rörde sig genom att gå... :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Aktivitetsarmband i skogen.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#621205 Siffrorna från dessa stegräknare ska tas med en nypa salt. Lätt att lura till sig några extrasteg både här och där, samtidigt som varenda småsteg inte nödvändigtvis räknas.

Däremot finns det en s.k. foot-pod (extern stegsensor) för ca 500-1000 kr att sätta på den ena skon/kängan, som förhoppningsvis är lite pålitligare som stegräknare än din telefon/armbandsklocka. Foot-pod får först paras ihop med pulsklockan/mobilen, men under en "träning" ska pulsklockan/mobilen hämta stegen från den parade "foot-poden", istället från den interna accelerometern. Sedan gäller det som vanligt att inte tappa don "foot-pod" i röjskogen...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Aktivitetsarmband i skogen.

svampbob  
#621222
Niking skrev:Siffrorna från dessa stegräknare ska tas med en nypa salt. Lätt att lura till sig några extrasteg både här och där, samtidigt som varenda småsteg inte nödvändigtvis räknas.

Däremot finns det en s.k. foot-pod (extern stegsensor) för ca 500-1000 kr att sätta på den ena skon/kängan, som förhoppningsvis är lite pålitligare som stegräknare än din telefon/armbandsklocka. Foot-pod får först paras ihop med pulsklockan/mobilen, men under en "träning" ska pulsklockan/mobilen hämta stegen från den parade "foot-poden", istället från den interna accelerometern. Sedan gäller det som vanligt att inte tappa don "foot-pod" i röjskogen...
/Niklas


Min kollega från Kiruna klagade i höstas på att hans klocka gav en massa spöksteg och även när han satt ned. Så när vi gick in på mötet så skrev vi ned stegantalet klockorna stod på och kollade sedan en timme senare när projekteringsmötet var slut. Min Garmin hade inte registrerat ett enda steg men hans hade registrerat ett hundratal om jag minns rätt och märket på klockan har jag glömt.
Så det är stor skillnad på känslighet mellan de olika märkena.

Användarvisningsbild

Re: Aktivitetsarmband i skogen.

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#621229 Har faktiskt köpt mig ett sånt där armband för en vecka sen (Fitbit versa 2). Det är så här långt en inspirerande pryl. Gillar att hålla koll på pulszoner.
Hade det på mig när jag staplade ved igår, fick ihop ca 3000 steg. Lät mycket men när jag uppskattade antalet steg för varje famn så blev det rimligt.
Sen fick jag den här informationen i går kväll! :d

Användarvisningsbild

Re: Aktivitetsarmband i skogen.

Andreas83  
#621233 De är intressant och följa med i olika jobb 😀

Användarvisningsbild

Re: Aktivitetsarmband i skogen.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#621236 En del av Garmins dyrare klockmodeller (t.ex. Fenix 6 Pro-serien) stödjer s.k. Custum Maps. Då kan du se var du är på skogsbruksplanen (eller jaktkartan). Mycket praktisk.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Aktivitetsarmband i skogen.

Vardon  
#621238 Inte sätta på högerhandled och göra något annat bara....

Avatar Fallback

Re: Aktivitetsarmband i skogen.

Avslutat-02  
#621240 Som vad då? Skruva med spärrskaftet eller?
:mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).