Avverkning (slutavverkning)

Huggit upp för avlägg utan att fråga...

54 inlägg 17442 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Huggit upp för avlägg utan att fråga...

Camaro1969  
#620887 Va till skogen idag och kika, både jag och rågrannen håller på gallrar, och dom har även gjort en liten slutavverknkng..

Avlägget för min gallring hamnar på rågrannens, det var okej och jag tänkte inte mer på det..

Men jag såg de huggit upp ett avlägg på min mark med..

UTAN ATT FRÅGA

Till deras slutavverkning..

De får 50 meter kortare skotning..

Hade de frågat hade jag sagt ja såklart.. men nu blev man purken när man fick se det först när man kom till skogen...

Är sådant vanligt?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Huggit upp för avlägg utan att fråga...

Appi1996  
#620888 Somna om

Användarvisningsbild

Re: Huggit upp för avlägg utan att fråga...

Camaro1969  
#620889 Somna om?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Huggit upp för avlägg utan att fråga...

Appi1996  
#620891 Ja
Du kommer förmodligen kunna ha nytta av det som avlägg nästa gång du gallra i samma bestånd.
Med vänliga vinterhälsnimgar

Användarvisningsbild

Re: Huggit upp för avlägg utan att fråga...

DrW  
#620899
Camaro1969 skrev:Va till skogen idag och kika, både jag och rågrannen håller på gallrar, och dom har även gjort en liten slutavverknkng..

Avlägget för min gallring hamnar på rågrannens, det var okej och jag tänkte inte mer på det..

Men jag såg de huggit upp ett avlägg på min mark med..

UTAN ATT FRÅGA

Till deras slutavverkning..

De får 50 meter kortare skotning..

Hade de frågat hade jag sagt ja såklart.. men nu blev man purken när man fick se det först när man kom till skogen...

Är sådant vanligt?


Vet ej men för mig har det hänt 3 gånger på 5 år. Även att ett bolag tagit vägen över min mark med skotare och att de huggit upp en vägsnutt och avlägg.
Håller med om att det främst är avsaknaden av hyfs som irriterar. Hade också sagt ja vid samtliga tillfällen men det är ju faktiskt inte fritt fram att gör som man vill på annans mark. En gång hade jag definitivt pekat ut en annan sträckning.

Avatar Fallback

Re: Huggit upp för avlägg utan att fråga...

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#620903 Du skall i vilket fall ha pengar för träden de tar, så brukar vi göra här i alla fall.

Avatar Fallback

Re: Huggit upp för avlägg utan att fråga...

Avslutat-02  
#620909 Inte här.
Här är det pengar som gäller.

Man betalar för att använda andras avlägg och om man hugger utan lov, så kommer det en anmälan och ett samtal till chefen för bolaget.

Normal summa för att använda avlägg, 1500 kr..om det inte är sly där, ska det läggas där det är sly ökar summan med röjningskostnaden.

Vinteravlägg med plogning, ca 5000kr.

Avatar Fallback

Re: Huggit upp för avlägg utan att fråga...

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#620917 Ja givetvis skall man ha lov först.

Användarvisningsbild

Re: Huggit upp för avlägg utan att fråga...

Appi1996  
#620922 I Landsproblem

Avatar Fallback

Re: Huggit upp för avlägg utan att fråga...

Avslutat-02  
#620924
Appi1996 skrev:I Landsproblem


En ganska otrevlig attityd att man inte frågar om lov...de vanliga är att man lägger vältan i oröjd skogskant.
Väldigt tråkigt att behöva såga omkull, med ris och knäckta trän åt alla håll, eller fullt i lera...

Användarvisningsbild

Re: Huggit upp för avlägg utan att fråga...

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#620929
Camaro1969 skrev:Va till skogen idag och kika, både jag och rågrannen håller på gallrar, och dom har även gjort en liten slutavverknkng..

Avlägget för min gallring hamnar på rågrannens, det var okej och jag tänkte inte mer på det..

Men jag såg de huggit upp ett avlägg på min mark med..

UTAN ATT FRÅGA

Till deras slutavverkning..

De får 50 meter kortare skotning..

Hade de frågat hade jag sagt ja såklart.. men nu blev man purken när man fick se det först när man kom till skogen...

Är sådant vanligt?

Var det verkligen så att du blev störd eller var det så att du behövde ett nytt ämne till sfo?🤔

Avatar Fallback

Re: Huggit upp för avlägg utan att fråga...

Avslutat-02  
#620933 Kanske något vi alla på forumet kanske behöver fråga oss....eller så kommer det bli att ingen skriver något...

Jag väljer hellre att man skriver..

Användarvisningsbild

Re: Huggit upp för avlägg utan att fråga...

Vardon  
#620939
Appi1996 skrev:I Landsproblem

Dina grannar har det bara hugga på för dem:-)

Avatar Fallback

Re: Huggit upp för avlägg utan att fråga...

jannee  
#620945 Blunda och glöm, vad gör det om 50 år?
Ganska onödigt eller orimligt att folk kan hänga upp sig på små bagateller.
Ska du inte också klaga på att gallringen blivit dåligt genomförd?
Småsnåla och dumsnåla är vad många skogsägare är, saker och ting som inte är mycket att orda om kan ställa till ett riktigt helvete med osämja, småaktigt är vad det handlar om.
Nu behöver du Camaro inte alls vara det men bara strunta i det - ett gott råd i all välmening.

Användarvisningsbild

Re: Huggit upp för avlägg utan att fråga...

skogsjan695xl  
#620948 Några grejer måste vi reda ut här, varför skulle ditt virke läggas på grannens mark och inte din egen? J
Sen är det verkligen så att de huggit upp avlägg på din mark för att sprar 50 meter körväg?? Svårt att tro det, där tro jag mer att det finns en trolig orsak att de inte kunde hugga upp mer plats på egen skog stenigt, snett eller va det nu må vara.
Oavsett nu då, jag kan svära på att det virket som huggits på din mark för avlägg ligger i dina högar oxå, där kan ju möjligen kostnaden hamnat på rågrannen då man fort glömmer byta objekt i datorn för ett fåtal kubik. Alltså till din fördel isf.
Om vi vänder på allt nu ist, om rågrannens SA virke legat på hans mark ist, då hade du ju fått ett avlägg på din mark ändå med ditt eget virke.
Å ja jag vet hur kännsligt det är när man ska hugga avlägg på privat skog, jag har kört uteslutande på privat skog i 14 års tid och varit med om det ena och det andra.
Visst kunde dom frågat eller informerat kanske men är det verkligen nått att göra en grej av?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).